این روزها همه نگران تصمیمات دیوانه‌ای به نام ترامپ هستند و در هر دیدار و محفلی سوال روز مردم، آینده روابط ایران و آمریکا و تاثیر ترامپ بر برجام است.

اعلام مواضع مقام ارشد توتال در باره حضور در فاز ١١ پارس جنوبي بر ابهامات افزوده و اکنون بايد حسرت زمان‌هاي از دست رفته براي عقد قراردادهاي نفتي را خورد. تعلل وزارت نفت در نهايي كردن مدل قراردادها و كارشكني راديكال‌ها فرصت بزرگي را از كشور گرفت بنابراین اكنون احتمالا بايد خود را آماده همكاري با شركت‌هاي درجه دو و سه نفتي كنيم.
اين هفته وقت بيشتري را براي مطالعه افكار ترامپ گذراندم و كتاب‌هاي او را مرور كردم. هيچ انديشه و باور غلطي را در آنها نديدم. مثلا در كتاب «هنر معامله گري» بيشنهاد مي‌كند كه بزرگ بينديشيد، اسم‌تان را سر زبان بيندازيد، به وعده‌هاتون عمل كنيد، هزينه‌ها را كنترل كنيد و در كنار كار تفريح كنيد.
نهايتا متوجه شدم كه بايد در جستجوي يك فرد بانفود و استراتژيست در كنار او باشيم، همانطور كه در تحليل افكار و برنامه‌هاي پوتين بايد «دوركين» را شناخت.
در اين راستا به «استيو بنين» استراتژيست بلندپايه، لنينيست يا ناسيوناليست افراطي و ايدئولوک ترامپ رسيدم و با مطالعه افكارش در مورد اسلام، مهاجران و ايران وحشت كردم.
وی به‌ همراه ژنرال «ماتيس» و «پمپلو» نامزد وزارت دفاع و سازمان سيا، معتقدند اسلام يك ايدئولوژي سياسي است و نه یک مذهب و پيرو فلسفه «جنگ تمدن‌هاي هانتينگتون» است.
ايران را عامل گسترش و احياء اين ايدئولوژي دانسته و از دشمني با ايران هيچ كوتاهي نخواهند كرد. بنابراین بايد هشيار بود و عاقلانه رفتار كرد. موضع‌گيري رهبري در ديدار با فرماندهان نيروي هوايي متعادل و منطقي بود و به تنش دامن نزد.
«استيو بنين» ريشه مشكلات اقتصادي آمريكا را در مهاجرت دانسته و در صدد حذف مهاجران قانوني و غير قانوني است.
سخنراني آغاز رياست جمهوري ترامپ نيز بر مبناي افكار و فلسفه بنين يعني لزوم «انتقال قدرت به توده‌ها» ، «احياء عظمت از دست رفته» و «نخست آمريكا» تدوين شده بود و باعث وحشت جهانيان و حتي جناح‌هاي آمريكا شد.
بنابراین در تحليل ترامپ بايد به انديشه‌ها و فلسفه اين نظامي سابق «بنين» توجه خاص كرد. به قول ديپلمات سابق «حسين موسويان» با فشار جامعه مدني احتمالا ترامپ مجبور ميشود سياست «اسلام ستيزي» را كنار بگذارد ولي «ايران هراسي» را جايگزين آن خواهد کرد.
نکته‌ مثبت در تصمیمات اخير ترامپ ، ابلاغ قانون «یکی بیار، دوتا ببر» است که بر اساس آن دستور داده است در ازای هر قانونی که قرار است وضع شود دو قانون قبلی ملغی شود. این تصمیم می‌تواند در بهبود فضاي كسب وكار بسیار موثر باشد و کاش مجلس ما نیز تصویب هر قانون جدید را موکول می‌کرد به منسوخ شدن یک یا دو قانون قبلی.
این هفته، نسبتا آرام و كم حاشيه بود و صحبت‌ها درباره دستاوردهاي انقلاب و آشتي ملي بود. چند ملاقات کاری داشتم که خیلی مهم نبودند. والیبال و فوتسال بازی کردم و بیشتر وقتم را به مطالعه و رصد حوادث داخلی و خارجی و چند مصاحبه گذراندم. با روزنامه‌های «دنیای اقتصاد»، «شرق»، «آفتاب»، «آرمان» و هفته نامه «سرزمین انرژی» مصاحبه و گفتگو داشتم. گفتگو با «سرزمين انرژي» به سردبيري آقاي وثوقي رودرو و مفصل بود.
البته یک جلسه خوب و کارشناسی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذرای درباره «بررسی نقاط قوت و ضعف کنفرانس نفت» داشتیم. دیدگاه اعضای شرکت‌کننده در این جلسه بر آن بود که کنفرانس آبرومندانه برگزار شده و شرکت‌کنندگان از آن راضی بودند. پوشش مطبوعاتی کنفرانس عالي بوده ، حضور شرکت‌های خارجی در عصر ترامپ نیز بسیار قابل توجه بوده و مطالب عنوان شده از طرف شرکت‌های مشاوره‌ بین‌المللي در زمینه حقوقی، مالی، حسابداری و بانکداری بسیار کارشناسي و كاربردي بوده است. اينكه صراحتا اعلام کردند که شرایط تامین مالی دنیا عوض شده و بهتر است قبل از انتظار تامین مالی از خارج، اصلاحاتی در ساختار حسابداری و مالی شرکت‌هاي ايراني صورت گیردتا فاينانس ميسر شود.
اما کنفرانس بین‌المللی نفت، نقاط ضعفی نیز داشت. به طور مثال تشکل‌ها همه به یک نسبت مشارکت نداشتند و حضور برخی از آنان کم‌رنگ بود. همچنین در زمینه همتایابی نیز موفق نبوديم. سخنرانان دولتي اغلب موضوعی برای گفتن نداشتند و برخی از مسائلي كه از جانب آنها مطرح شد ضرورتي به بیان آنها در حضور خارجی‌ها نبود. در مورد ترجمه هم زمان به علت آنکه بعضي از سخنرانان مطالب و پاورپوينت خود را از قبل تحويل نداده بودند كار ترجمه را سخت و دچار مشکل كرده بود. میزگرد‌ها مي‌توانست چالیشی‌تر و باتعداد كمتر برگزار شود و مدت زمان كنفرانس از سه روز به یک و روز و نصفی كاهش يابد.
این هفته براي پرسپوليسي‌ها هفته خوبي بود. پیروزی قاطع پرسپولیس در برابر تراکتورسازی، نشان داد که سطح بازی و کلاس پرسپولیس از سایر تیم‌های لیگ برتر، بالاتر است و به احتمال زیاد هفته آینده استقلال را نیز شکست خواهد داد(كري خواني). البته استقلال نیز در هفته‌هاي اخير بازی‌های خوبی از خود به نمايش گذاشت و موفق شد تیم «السد» را شکست دهد و باعث خوشحالی فوتبال دوستان شد.
نکته‌ای که این هفته جلب توجه می‌کرد بحث اختلاس و فساد رخ داده در «بانک سرمایه» است که در آن افراد ذي نفوذ سياسي، ورزشي و هنري درگیر بوده‌اند و بعضا میزان بدهی برخی از آنان با «بابک زنجانی» برابری می‌کند ولي هنوز اراده جدي براي برخورد با صاحب منصبان وجود ندارد و اين شهامت و جسارت فقط براي برخورد با خانواده آقاي هاشمي وجود داشت، درحالی که ادعا و بيشتر حرف و حاشیه بود و با آبروي ٨٠ ساله ايشان بازي كردند.
اتفاق دیگر این هفته اعلام مواضع شرکت نفت درباره قرارداد «کرسنت» بود که اعلام شد شرکت نفت آمادگی مذاکره با این شرکت را دارد و نسبت به تحویل گاز به شارجه اقدام می‌کند. قطعا اگر این موضوع به سرانجام برسد موضوع چالشی 13 ساله به پایان ميرسد وكشور از پرداخت خسارت نجات پيدا ميكند و روابط ما با امارات و سایر کشور‌های عربی می‌شود.
آقای سريع القلم كه از اساتيد مبرز و خوش‌فكر در زمينه روابط بين الملل است در این هفته مقاله‌ای تحت عنوان این که «چرا ما راحت تحریم می‌شود» به نگارش در آورده بود که نقدي بر آن نوشته و در گروه‌های تلگرامی قرار دادم که به شرح زیر است»
« با احترام به ديدگاه‌هاي ايشان، اما اعتقاد دارم دنيا و منطقه به ايران نياز دارد و نگاهشان به ما احترام همراه با ترس مي باشد . اگر چنین نبود هيچ وقت برجام را امضا نمی‌کردند. دنيا به بازار بزرگ ايران، استعداد و ظرفيت عظيم جذب سرمايه، منابع غني انرژي، موقعيت استراتژيك و ديدگاه معتدل شيعه جهت مبارزه با سلفي‌گري نياز دارد و اين تحليل كم لطفی به نظر می‌آید.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =