ابداع ماده ای  ارزان قیمت برای خنک کردن ساختمان‌ها بدون مصرف انرژی

محققان آمریکایی در پی یک مطالعه، ماده نازک جدیدی ابداع کردند که بدون مصرف انرژی و بی نیاز از تهویه کننده های معمولی هوا، می تواند سطوح را از حرارت خورشید در امان نگه دارد.

به گزارش ایرنا،این ماده هیبریدی شیشه-پلیمر تنها 50 میکرومتر- نازکتر از یک فویل آلومینیومی- ضخامت دارد و تولید آن کم هزینه است.

'شیائوبو یین' استادیار دانشگاه کلورادو در بولدر گفت: به اعتقاد ما فرآیند ارزان قیمت ساخت این ماده، تحولی برای کاربردهای این فناوری خنک کننده تابشی خواهد بود.
از جمله موارد مصرف این محصول، می توان به خنک نگاه داشتن ساختمان ها و سایر اشیا و نیز افزایش طول عمر پنل های خورشیدی اشاره کرد.
همچنین استفاده از نواری از این ماده در نیروگاه های حرارتی الکتریکی که برای حفظ دمای دستگاه هایشان حین کار به مقادیر زیاد آب و برق نیاز دارند، می تواند باعث صرفه جویی در منابع و پول شود.
محققان متوجه شدند که این ماده می تواند با از بین بردن انرژی حرارتی خورشید به شکل پرتو مادون قرمز، اشیا را خنک کند.
آزمایش های میدانی، قابلیت خنک کنندگی این ماده و کارایی شبانه روزی آن را نشان داد.
'گانگ تان' استاد بخش مهندسی عمران و معماری دانشگاه وایومینگ گفت: استفاده تنها 10 تا 20 متر مربع از این ماده روی پشت بام به سادگی می تواند یک خانه را در تابستان خنک کند.
به گفته محققان، این ماده که هنوز به بازار عرضه نشده، سبک وزن است و به راحتی می تواند سطوح منحنی را بپوشاند و تولید انبوه آن نیز فرآیندی ساده است.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 635655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =