تماشاگران‌امروز نوشت:‌ برای بررسی آنچه که در مورد چاوشی گفته می‌شود، سراغ دکتر عبدالجبار کاکایی رفتیم؛ ایشان استاد دانشگاه و ترانه‌سرایی شناخته‌شده و موفق است که قاعدتا اشراف کاملی به موسیقی پاپ ایرانی و شیوه‌های مرسوم خوانندگان دارد.

آقای دكتر، می‌خواستیم نظر شما را درباره صحبت‌های آقای شهرام آذر در رابطه با محسن چاوشی بدانیم. به نظر شما صحبت ایشان و واکنش چاوشی مناسب بود؟

من این برنامه را ندیدم و آقای شهرام آذر را هم نمی‌شناسم. اگر ایشان تنظیم‌كننده و موزیسین هستن، قطعا در مورد چیزی نظر داده‌اند كه در حیطه تخصصی‌شان است و باید در این باره دیگر اهل فن هم نظر بدهند.

اما از این نظر كه ایشان در مورد یكی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین چهره‌های حال حاضر موسیقی پاپ كشور چنین صحبت‌هایی کرده‌اند و آقای چاوشی آن واكنش را نشان داده‌، به نظر من خود این هنرمند بهترین فرد برای پاسخگویی هستند و اجرای زنده‌شان و انتشار آن بهترین عكس‌العمل است. در نهایت هم مردم بهترین پاسخ را می‌دهند كه به دنبال پخش این برنامه، طرفداری خودشان را از آقای چاوشی نشان داده‌اند و روزی به كنسرت‌اش خواهند رفت و آلبوم‌هایش را خواهند خرید.

در مورد آقای شهرام آذر باید بگویم كه با این اظهارنظرها فقط اعتبار خودشان را زیر سوال می‌برند یا بهتر است بگویم از دست می‌دهند، چون اگه قرار بر این بود كه خوانندگان با دستگاه و نرم‌افزارهای كامپیوتری صداهایشان را درست كنند، باید به اندازه جمعیت ایران محسن چاوشی داشته باشیم.

باید این را هم در نظر گرفت كه دستگاه‌ها در كیفیت صداها موثرند، اما هیچ دستگاهی نمی‌تواند چاوشی درست كند.

آیا استفاده از چنین دستگاه‌هایی می‌تواند به ترانه یا حتی موسیقی لطمه‌ای وارد كند؟ استفاده کردن یا استفاده نکردن از دستگاه ممکن است باعث شود كسی مثل آقای چاوشی به سبك‌های دیگری رو بیاورد؟

به نظر من، آقای چاوشی نیازی به تغییر سبك ندارد، چون خودش را با این شیوه و سبکِ خواندن مطرح كرده و در این سبك جا افتاده است. ایشان احساسی دارد که با آن می‌خواند و شناخته می‌شود. این را باید در نظر گرفت كه خواننده‌های پاپ، قابلیت‌هایی مشابه خواننده‌های سبك كلاسیك (کسانی كه در دستگاه‌های ایرانی اجرا می‌كنند) دارند. اما در سال‌های اخیر، معمولا كیفیت صدا، تونالیته صدا، جنس و رنگ صدا و احساساتی كه در صدا تعبیه می‌شود تا حدی جای تکنیک‌های خواندن و آن تحریرهای سابق را گرفته است. مثل آقای بنیامین یا آقای چاوشی که به اصطلاح سوزخوانی می‌كنند. اما فكر نمی‌كنم كه آقای چاوشی نیاز به تغییر رنج یا سبك داشته باشد، آن هم به خاطر صحبت‌های یك آهنگساز. آقای چاوشی جایگاه خود را دارد و تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرد.

به نظرم، این اظهار نظرات هم ناشی از عصبانیت یا انكار یک چهره محبوب و ناشی از همان سنت نادرست ما ایرانی‌هاست؛ سنتی که نه فقط در موسیقی، بلكه در تمام زمینه‌های فرهنگی، افرادی را انكار و طرد می‌کنیم؛ یعنی آدم‌های موفق را یا زیر سوال می‌بریم یا منزوی می‌کنیم. این خاصیت و جنس رندی ما ایرانی‌هاست که می‌خواهیم بزرگان را نبینیم. به قول عوام که می‌گویند: «ریز می‌بینمت»!

در آخر، نظر شما در مورد شخصیت آقای چاوشی چیست؟

چاوشی به نظر من ژانر خاصی در موسیقی پاپ دارد و به درد فضاسازی‌های خاص زبانی و زمانی می‌خورد. من صدایش را در آثار مولانا و در ارائه نوستالژی تهران قدیم خیلی دوست دارم و بهترین اثر چاوشی را آلبوم «امیر بی‌گزند» می‌دانم كه آقای بهروز صفاریان در تهیه و ساخت آن نقش انکارناپذیری داشتند.

57241

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 637564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متاسف KR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    ... در مورد محسن چاوشی هم کاملا درست گفته بخاطر اینکه محسن چاوشی نمیتونه توی کنسرت زنده 10 از آهنگاشو اینطوری بخونه حتی وقتی داره تو اون دوتا ویدیو که بعنوان جوابیه داده میخونه اگر خوب دقت کنید داره خیلی آروم و آهسته ادا درمیاره
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    از عبدالجبار کاکایی عزیز بعید بود وارد چنین دعوایی شود. جواب ایشان به پرسش اول کاملا متناقض بود چون اول می گوید که شهرام آذر را نمی شناسد و اگر موزیسین و آهنگساز است قطعا درباره چیزی نظر داده است که در حیطه تخصصی اوست اما چند خط پایین تر با فراموش کردن این حرف منطقی تأکید می کند آقای شهرام آذر با این اظهار نظرها اعتبار خودشان را زیر سئوال می برند. برای من که نه دلبسته چاووشی هستم و به برخی کارهایش هم انتقاد دارم و تقریبا هیچ یک از کارهای شهرام آذر را هم نمی پسندم عجیب است که کسانی مانند آقای کاکایی وارد دعواهای کسانی می شوند که وزنه ای در عالم موسیقی و ترانه نیستند و براحتی اعتبار خود را صرف یکی از طرفین دعوا می کنند. امثال چاوشی و آذر تنها موج هستند که در دوره ای بر آمده و باز فرو می نشینند
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    42 2
    استاد شعر ترانه ی ارمغات تاریکی شما شاهکاره
  • ریحانه IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    62 7
    بهتر بود آقای شاعر درباره ترانه شعر چاوشی که سکه یه پولش کردن و هیشکی دم نزد اظهار نظر می‌کردن نه درباره موسیقی و صداسازی/ صدای چاوشی رو همه دوست دارن و البته صدای استودیویی با صدای واقعی تفاوت داره
  • 123 A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    14 6
    صداش به کنار، آخه ترانه هایش هم مصداق قافیه چون تنگ آید است. مثلا دقیقا کجایی و ..
  • 123 A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    12 1
    تنها خوبی صداش اینه که مثل خیلی دیگه ادای زن را در نمی آره
  • بی نام A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    6 20
    شهرام اذر رو هم منم نمیشناسم اینایی که ازش طرفداری میکنند حتما همونان که با هر شیش و هشتی قر میدن و هر آهنگ کوچه بازاری رو خوششون میاد خواننده هایی مثل چاوشی و شادمهر و یگانه کجا و خواننده های کوچه بازاری کجا.از اینجور خواننده ها اگه آزاد باشه مثل قارچ هرجا سبز میشن و کلی هم براشون صف میبندن چون کوچه بازاریه ولی صدا و آهنگ های ماندگار بعضیها فقط موندگاره.
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۱/۳۰
    18 3
    چاووشی بهترین خواننده دنیا اصلن، خوزستان رو دریابید هموطنانمون دارند خفه میشن چرا کسی به فکر هموطنانمون نیست
  • shahre gham A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
    2 7
    نمی دانیم اظهار نظر می کنیم افرادی که خودشان را کارشناس می دانند و اظهار نظر در مورد صدا میکنند حتما در مورد نرم افزارها و فریب هایی که برای تغییر صدا وجود دارد اطلاع دارند لطفا برند از این نرم افزارها استفاده کنند وما را با یک چاوشی جدید اشنا کنند و فریب کاری چاوشی را به همه اثبات کنند تا کی چشم نداریم ببینیم کسی موفق است با بغض نظر ندهیم خدا نگاه می کند
  • بی نام A1 ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۲
    1 3
    آقای شهرام آذر درست گفته