«خبرجنوب» نوشت: بیماری آنفلوآنزای مرغی در واحدهای مرغداری استان فارس تا کنون مشاهده نشده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس با اعلام این خبر گفت: یکی از مخاطرات مهم در مسیر تولید این پروتئین اساسی و پر مصرف در کشور و استان فارس، شیوع بیماری آنفلوآنزا در مرغداری ها خواهد بود که با همکاری همه ادارات ذی ربط و بخش خصوصی باعث شده است که خوشبختانه موردی از این بیماری در واحدهای مرغداری استان فارس تا کنون گزارش نشود.
جزایری افزود: نکته مهم در خصوص انتشار بیماری آنفلوآنزای طیور مرغهای وحشی و اهلی هستند که جزء اولین مخازن ویروسهای آنفلوآنزا می باشند. می توان به مرغابی وحشی اشاره نمود که معمولاُ علایم كلینیكی را نشان نمی دهد ولی می تواند برای مدت طولانی ویروس را حمل كند و ویروس آنفلوآنزای موجود در آب و مواد معدنی، آلی، دریاچه ها و استخرها توسط مرغابی های عفونی یكی از فاكتورهای دخیل در بروز تعدادی از همه گیری ها در چرخه می باشد.
وی بیان داشت: ویروس آنفلوآنزای مرغی می تواند برای مدت های طولانی در دماهای معتدل زنده باقی بماند و در موارد فریز شده نیز برای مدت نامحدود زنده باقی می ماند، بنابراین بیماری می تواند از طریق دفع غلط اجساد و كود و یا دیگر محصولات طیور منتشر گردد. همچنین این بیماری می تواند به راحتی توسط مرغداران و وسایل آلوده به ویروس آنفلوآنزا منتشر گردد . این ویروس می تواند به روی كفش های آلوده، لباس ها و دیگر تجهیزات انتقال پیدا كند.
جزایری تصریح کرد: تمام محل های مزرعه طیور آلوده باید مورد توجه قرار گیرند و به طور كامل تمیز و ضد عفونی شوند و قبل از این كه مجوز انتقال به آنها داده شود لباس هایی كه در مزرعه آلوده پوشیده شده باید حتما شسته شوند.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود اظهارداشت: ویروس آنفلوآنزای مرغی به كرات از پرندگان وارداتی سالم جدا شده است که این پرندگان آلوده یك خطر بالقوه برای پرندگان قفسی، وحشی و گلههای طیور پرورشی محسوب می شوند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان داشت: مغازه های فروش پرندگان زنده یك مخزن عفونت میباشند که این مغازه ها اغلب انواع پرندگان خانگی و زینتی را می فروشند و به ندرت این محلها تمیز یا ضد عفونی می شود و این سیستم كه انواع مختلف طیور استرس دیده را با هم مخلوط می سازد یك عامل كلیدی در شیوع آنفلوآنزا در تجارت طیور می باشد.
وی در ادامه به الزامات ضروری که میبایست مرغداران انجام دهند اشاره کرد و افزود: صاحبان مرغداریها خود اولین خط دفاعی برای شناسایی شیوع آنفلوآنزای مرغی هستند و اگر پرندگان در نشان دادن علایم آنفلوآنزای مرغی پیشرفت كردند بایستی بلافاصله به ادارات ذی ربط اطلاع دهند. معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی فارس با تاکید به اینکه هیچ نوع مقررات یا قرنطینه ای نمی تواند از ورود ویرسهای آنفلوآنزا توسط پرندگان وحشی به كشور یا منطقه ای ممانعت به عمل آورد، گفت: پیشگیری از ورود ویروس های آنفلوآنزا توسط پرندگان وحشی باید در سطح فارم یا گله انجام گیرد و در مناطق پرخطر از قبیل مسیرهای مهاجرت پرندگان آبزی، طیور اهلی نباید پرورش داده شوند.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از انتشار ثانویه ویروسهای آنفلوآنزا ضروری است، افزود: قبل از ریشه كنی هر نوع بیماری آنفلوآنزا از گسترش آن به مرغداری های مجاور و حتی به بقیه سالن ها، بایستی توسط مرغدار کنترل گردد . همچنین باید نسبت به حذف عوامل جلب کننده پرندگان وحشی و مهاجر در داخل مزرعه از جمله استخر آب و وجود دان در محوطه مرغداری ها اقدام گردد.
جزایری تاکید کرد: ضروری است ایزوله كردن سالنهای آلوده جهت ممانعت از گسترش بیماری به سایر سالن ها، پاك سازی و ضدعفونی نمودن ساختمان ها بعد از تخلیه، كنترل جابجایی افراد و به كارگیری دستورالعملهای شدید امنیت زیستی و پیشگیری از دسترسی پرندگان وحشی به گله های طیور مد نظر مرغداران
قرار گیرد.وی یادآور شد: در استان فارس تعداد 1500 واحد مرغداری از انواع طیور مرغ گوشتی، تخم گذار، مرغ مادر، شتر مرغ، کبک، بوقلمون و غیره فعالیت دارند و این استان سومین تولید کننده گوشت مرغ و هفتمین تولیدکننده تخم مرغ در کشور می باشد که سرمایه گذاریهای کلانی در این زمینه انجام شده كه در حوزه تولید فعالند. بنابراین با توجه به این که عمده مواد پروتئینی مورد مصرف جامعه توسط همین واحدها انجام می گیرد، حفظ و نگهداری این واحدها در راستای استمرار تولید از اهم برنامه های این سازمان می باشد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 639191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =