۰ نفر
۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۵:۵۵
فرصت ها و تهدیدهای نفت

این روزها دوباره برخی از افراد به این بحث می پردازند که با بر جام دوباره بودجه ما به نفت وابسته می شود و این که چرا نفت ، این ماده استراژیک که در حال تمام شدن است را زیاد تولید کنیم و این طلای سیاه را به قیمت زیاد نفروشیم.

میثم کیهانی :  شاید لازم است نوع نگاه را تغییر دهیم و از منظر دیگری به این موضوع نگاه کنیم . آنچه در این کشور به شدت کمبود آن حس می شود استراتژِیست های اقتصادی پر قدرت و با نگاه به روز است . اگر ما بیشتر نفت بفروشیم وابستگی به کدام طرف بیشتر می شود ....؟ آیا وابستگی دنیا به عربستان با تولید 12 میلیون بشکه نفت بیشتراست یا ایران با تولید 2 میلیون بشکه نفت ... آیا دنیا برای جایگزین کردن عربستان مشکل خواهد داشت یا ما ؟
هر چه بیشتر نفت بفروشیم وابستگی دنیا در تعامل با کشور بیشتر خواهد شد آیا نیاز امروز کشورهای صنعتی و کشورهای بزرگ چین ، هند ، آلمان ، ژاپن و ... به نفت بیشتر است یا نیاز فروشندگان .... ؟ تعامل این کشورها با عربستان با تولید 12 میلیون بشکه نفت در روز بیشتر است یا با ایران با تولید 2 میلیون بشکه نفت ؟ چگونه است که ایران درباره بر جام به آمریکا اخطار می دهد و دیگر کشورها و اتحادیه اروپا نیز به آمریکا اخطار می دهند که منافع بین المللی درگیری  در این توافق وجود دارد ؟ چگونه عربستان به آمریکا اخطار می دهد که اگر اسنادی در خصوص 11 سپتامبر بر علیه این کشور منتشر شود عربستان 750 میلیارد دلار دارایی خود را از آمریکا خارج خواهد کرد ؟ و منافع خود را بر خلاف نظر و خواست برخی از سیستمداران آمریکایی بدست می آورد.
ما اگر نفت نفروشیم آنها مجبور به استفاده از زغال سنگ خواهند شد ؟ خیر نفت نیز مانند دیگر سوخت های فسیلی در حال خارج شدن از چرخه سوخت است چون تولید انرژی های پاک و تجدید پذیر دیگر نفت نیز تا 40 سال آینده از طلای سیاه تبدیل به ماده سیاهی خواهد شد که دیگر توان رقابت با انرژی های جدید را نخواهد داشت نه به لحاظ چرخه اقتصادی در تولید و نه به لحاظ زیست محیطی..
در حال حاضر تسلا شرکت خودرو ساز آمریکایی ماشین برقی ساخته است که شتاب 100-0 کیلومتر آن 8/2 ثانیه می باشد این در حالی است که می دانیم دستیابی به این عدد در شتاب خودرو برای ماشین های بنزینی به راحتی امکان پذیر نیست. از 23 اکتبر 2016 شهردار مسلمان لندن صادق خان ، طی حکمی دستور داد تا روزانه جریمه 10 پوندی برای ماشین های آلاینده با سوخت های فسیلی در نظر گرفته شود که این حرکت به سمت سوخت های پاک و تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و برقی را نشان می دهد . پس با پیشرفت تکنولوژی نفت دیگر طلای سیاه نیست و ما با کم کردن درآمد خود نتوانستیم مبالغی که باید در تحقیق و توسعه بخش انرژی های جدید هزینه کنیم را به دست بیاوریم و نخبگان ما همه ساله به همین دلیل کشور را ترک می کنند تا شاید در جای دیگری از دنیا بیشتر بتوانند در خدمت جامعه بشری باشند.  اما از لحاظ قیمت گویا دوستانی که بودجه را تحلیل می کنند به مفاهیم ساده بازار نیز آشنا نیستند بازار و نیاز بازار است که تعیین کننده قیمت است نه خواست ما . متاسفانه با ساده نگاری عده ای از ایرانیان از بازار فروش نفت کنار رفت در این دوره چه اتفاقی برای دینا افتاد هیچ ، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس جای ما را در دنیا گرفتند وقتی ما نفت نفروختیم صنایع دنیا ایستاد ؟ خیر . بلکه دیگران قدرت ما و بازار ما را در اختیار گرفتند و ما قدرت خود را به التماس فروختیم .
ما باید نفت تولید کنیم و باید بدانیم که مدت زمان زیادی از طول عمر این محصول باقی نمانده است . باید با تمام توان بیش از گذشته دست به استخراج نفت بزنیم و بخشی از درآمدهای آن را در انرژی های جدید نه تنها انرژی هسته ای بلکه در سایر بخش های انرژی های پاک و تجدید پذیر دیگر سرمایه گذاری کنیم.
حال باز پس گیری بخش کوچکی از حق خودمان دوباره سر و کله همان عده پیدا شده و صحبت از قراردادهای پنهان نفتی می کنند.
هر زمان چیزی در کشور از دایره اختیار این عده خارج شده بدون توجه به مصالح ملی با هرج و مرج و هیایو سعی در انحراف افکار عمومی عوام فریبی کردند. باید بپرسیم تا دیروز که شما نفت می فروختید سازمان برنامه بودجه کشور را منحل کردید و به هیچ کس پاسخگو نبودید چرا هیچ کس پشت تریبون ها دولت را تضعیف نکرد ....
حال این اطلاعات از کجا به دست هر کس می افتد ؟! این تریبون ها از کجا در اختیار افراد قرار می گیرد که همه تلاش خود را در جهت سیاه جلوه دادن سپیدی ها دارند ...؟ آیا شما به فکر منافع کشورید یا منافع خودتان ...
ترس شما از چیست از این که همه بدانند که این تفکر سیاسی توان درک مفاهیم اقتصادی و کشور داری را ندارند و تنها تفکر اداره کنندگان آن منافع سیاسی خودشان تعریف شده است و بس ...
قدری از پا فشاری به افکار سنتی دست بر دارید به فکر مصلحت ملی باشید ، صدای رعد و برق زیاد است اما آنچه باعث روییدن دانه ها می شود قطرات باران است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 646314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =