آیا تیم آقای احمدی نژاد برای استفاده از این تصنیف با خانواد میراث‌دران آقای مشکاتیان صحبت کردند و کسب اجازه نمودند؟

به خصوص که می دانم اکنون فرزندان آن استاد یگانه، با استاد شجریان در تماسی دائمند( به عنوان پدربزرگشان) و قطعا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند.

یکی از دغدغه‌های روزنامه‌نگارانه من پی‌گیری موضوع و مبحث«کپی رایت و حقوق مولف و مصنف» است. شاید بیش از ۱۰۰ نوشته و یادداشت و گفت وگو در این زمینه منتشر کردم و در دوره‌ای در روزنامه اعتماد ستونی داشتم که فقط در همین زمینه می‌نوشتم و هنوز هم این دغدغه با من است. لذا وقتی پیام نوروزی آقای احمدی‌نژاد، به همراه دو یار دیرینش را دیدم و به خصوص انتهای این پیام که با تصنیف«نفس باد صبا مشک فشان خواهد شدِ» شادروان پرویز مشکاتیان همراه است، به یاد خاطره‌ای از استاد مشکاتیان افتادم که به انتخابات سال ۸۴ مربوط بود و به خصوص مرحله دوم آن و این که آقای مشکاتیان تا چه اندازه مخالف آقای احمدی‌نژاد بود و به قطع و یقین اگر امروز می‌دید که از کار او این گونه استفاده شده است، فریاد اعتراضش به هوا بلند می‌شد.

آن سال و در مرحله دوم همه جامعه فرهنگی و هنری دست به کار شده بودند که بتوانند به آقای هاشمی رفسنجانی کمک کنند برای پیروزی بر احمدی‌نژاد. از جمله آنها من بودم که از من خواسته شد با چند تن از بزرگان موسیقی تماس بگیرم برای همراهی با این جریان. از جمله افرادی که من تماس گرفتم استادان شجریان و مشکاتیان بودند که پاسخ آقای شجریان در قالب پیامک برایم ارسال شد که به وقتش به آن خواهم پرداخت. اما استاد مشکاتیان با تلفن پاسخ داد و گفت هر کاری که صلاح می‌دانید انجام دهید تا یک جریان غیرفرهنگی همانند احمدی‌نژاد، پیروز نشود و عبارات بسیار تندی هم به کار برد که جایش در اینجا نیست.

اکنون پرسش من این است که آیا تیم آقای احمدی نژاد برای استفاده از این تصنیف با خانواده و میراث‌دران استاد مشکاتیان صحبت کردند و کسب اجازه نمودند؟ به خصوص که می‌دانم اکنون فرزندان آن استاد یگانه، با استاد شجریان در تماسی دائمند( به عنوان پدربزرگشان) و قطعا چنین اجازه‌ای را نمی‌دهند. چرا که استاد شجریان همان کسی است که سال ۸۸ در مقابل خس و خاشاک خواندن از سوی آقای احمدی‌نژاد موضع گرفت و کلی هم هزینه داد بابت آن ماجرا.

این پرسش از این زاویه مطرح می‌شود که این مجموعه عزم ریاست جمهوری دوباره کرده‌‌اند و نکته طنز ماجرا در این است که در همین نقطه عزیمت چنین کاری این گونه به حقوق هنرمندان دست درازی می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 648784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =