«خبرجنوب» نوشت: معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: فرستادن معلمان بدون آموزش در مقطع ابتدایی به کلاس درس کاری خطاست و آسیب هایی متوجه دانش آموزان می کند که جبران ناپذیر است.

علي عسكر جمشيدي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين كه مشكل تامين معلم در تمامي مقاطع تحصيلي و به ويژه در دوره ابتدايي و پايه اول آن امري اجتناب ناپذير است افزود: اگر ديگر نيروها را از ساير مقاطع تحصيلي و بدون دريافت آموزش هاي لازم روانه كلاس هاي ابتدايي كنيم به دانش آموزان و در كل به جامعه آسيب رسانده ايم و اگر دانش آموزان پايه اول به خوبي توسط معلمان هدايت نشوند، تحصيل آن ها در پايه هاي ديگر به كندي پيش خواهد رفت.
وي دغدغه ديگر اين معاونت را نبود تعامل هاي لازم بين اولياي دانش آموزان و معلمان دانست و ادامه داد: اوليا بايد در صورت مشاهده مشكلي بين فرزندان و مدرسه و يا در زمينه مسائل درسي آن ها به مشاوران مدرسه مراجعه كنند و بهترين مشاور از نظر ما معلمان هستند، از طرفي تعامل و دوستي بين آموزگاران و خانواده ها باعث برطرف شدن كاستي ها مي شود.
جمشيدي گفت: معلمان در طول روز به مدت چند ساعت با دانش آموزان ديدار چهره به چهره دارند و در اين مدت آن ها مي توانند از نظر روحي و عاطفي شناخت خوبي از يكديگر داشته باشند و اگر اوليا نيز به اين جع بپيوندند، اين ارتباط بهترين راه حل برطرف كردن مشكلات خواهد بود.
اين مسئول در پاسخ به اين سوال كه آيا پدران و مادران در خانه مي توانند فرزندان خود را در زمينه دروس ياري دهند توصيه كرد: اگر اوليای دانش آموزان مي خواهند فرزند خود را به ويژه در دوره ابتدايي و كلاس اول راهنمايي كنند حتما با آموزگاران، مدير و معاون مدرسه هماهنگ كنند و در اين حوزه بايد با اطلاعات لازم وارد شوند زيرا اگر موضوعي را اشتباه به دانش آموز آموزش دهند مشكل است كه معلم اين ذهنيت غلط را پاك كند.
جلوگيري از عدم تكرار پايه در دوره ابتدايي ديگر موضوعي بود كه معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش فارس به آن اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بحث عدم تكرار پايه در دوره ابتدايي مساله مهمي است و در نشست ها بايد معلمان، كارشناسان و راهبران آموزشي و اولياي دانش آموزان را متقاعد كنيم كه از دانش آموزاني كه مشكلات رفتاري، يادگيري و بعضاً خانوادگي دارند بيشتر مراقبت كنند زيرا تكرار پايه در دوره ابتدايي هزينه هاي زيادي براي آموزش و پرورش و خانواده ها به دنبال دارد و از طرفي ضربه بزرگي به اين قبيل دانش آموزان محسوب مي شود.
وي اضافه كرد: اگر دانش آموزي در هفته اول تحصيل عقب افتاد، اين عقب ماندگي به هفته هاي ديگر هم كشيده مي شود و در پايان منجر به تكرار كلاس خواهد شد از اين رو در همين خصوص نخستين نشست اين مبحث از هفته گذشته آغاز شده و همچنان ادامه خواهد داشت تا به نتايج لازم برسيم.
جمشيدي با اشاره به اين كه ميزان تكرار پايه در دوره ابتدايي در فارس نزديك به 4 درصد و به ويژه مربوط به پايه اول است، بيان داشت: از جمله عوامل تكرار پايه در دانش آموزان بيشتر بحث هاي فرهنگي و اجتماعي خانواده هاست كه اين مشكلات عيناً به دانش آموزان منتقل مي شود.
وي افزود: يكي ديگر از عوامل، بيماري خاص براي دانش آموزان است، بحث كودكان كار نيز مساله اي ديگر است. اين كودكان براي تامين معاش خود و بعضاً اوليا هم بايد كار كنند و هم دنبال تحصيل باشند. بد سرپرستي خانواده ها و نيز دانش آموزان بدون سرپرست نيز كه بايد توسط ديگران بزرگ شوند و عواملي ديگر، اغلب موجب تكرار پايه ها مي شود كه بايد براي برون رفت از اين معضل در همين نشست ها چاره انديشي و نقشه راهي پيدا كنيم. به گفته جمشيدي، امسال گلستان خواني دانش آموزان به طور غير رسمي به سومين سال و به صورت رسمي به دومين سال رسيده است و وقتي مي شنويم بعد از كلاس هاي چهارم، پنجم و ششم ابتدايي موج گلستان خواني به پيش دبستاني ها رسيده متعجب مي شويم و مي گوييم چرا پيش دبستاني ها؟ كه مي گويد؛ پاسخ شما را خود سعدي داده است: «هر كه در خرديش ادب نكنند/ در بزرگي فلاح از او برخاست/ چوب تر را هر آنچه خواهي پيچ/
نشود خشك به آتش راست».
وي گفت: در مورد گلستان خواني بهترين راه آشنايي كودكان با اين مضامين از سنين پايين است. آنها اگر از پيش دبستاني با اين كتاب آشنا شوند، وقتي به كلاس سوم وارد مي شوند، به سبب آن پيشينه خيلي زود جذب حكايات آن مي شوند. از طرفي ديگر اعتقاد داريم وقتي ما استان فارسي ها از شهر و ديار خود خارج مي شويم، ديگر نقاط كشور ما را به نام شيرازي، حافظ و سعدي مي شناسند و درست نيست دانش آموزي از فارس مثلاً در اردوهاي خارج از استان وقتي از او بپرسند از سعدي و حافظ چه مي داني؟ اطلاعاتي نداشته و حتي يك بيت شعر از اين بزرگان را به ياد نداشته باشد.
جمشيدي افزود: در زمينه گلستان خواني خوشبختانه استقبال زيادي از سوي دانش آموزان شده و حتي اولياي آن ها نيز به گلستان و بوستان سعدي و غزل هاي حافظ سوق يافته اند. وي در پاسخ به اين كه ايده گلستان خواني براي دانش آموزان از چه زماني و با چه انگيزه اي در شما به وجود آمد؟ بيان كرد: رفتن به سمت گلستان خواني و ساير داشته هاي منطقه اي بيشتر به دليل تدوين سند تحول بنيادين در آموزش و پرورش است. طبق اين سند 20 درصد از متون آموزشي درس ملي به بومي سازي اختصاص داده شده و اكنون اين موارد در بعضي از استان ها كليد خورده و در استان ما به لحاظ بار ادبي فراوان در اولين گام به گلستان خواني توجه كرده ايم و اگر سوال كنيد چرا سعدي؟ بايد بگويم مضاميني كه در گلستان سعدي آمده بيشتر به روحيه كودكان ابتدايي نزديك است و اين اشعار و مضامين را بهتر مي توان در قالب داستان، داستانك، تئاتر عروسكي، فيلم، انيميشن، نمايشنامه، سرود و ساير هنرها درآورد و اجرا كرد.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش فارس ادامه داد: از طرفي ديگر بحث هاي تربيتي گلستان مي تواند مورد توجه مربيان پرورشي باشد و آن ها مي توانند 90 درصد برنامه هاي پرورشي خود را در قالب حكايات سعدي براي بچه ها در قالب هاي هنري بيان كنند.
جمشيدي در اين گفت و گو از توزيع رايگان لوح هاي قرآني در تمامي مدارس روستایی خبر داد و افزود: این لوح ها نحوه صحيح قرآن خواني را به دانش آموزان مي آموزد، همچنين از جمله اقدامات معاونت آموزش ابتدايي مجهز كردن راهبران آموزش عشاير به كيف هاي آموزشي است كه محتواي اين كيف ها براي مدارس عشايري به نوعي حكم آزمايشگاه هاي سيار را دارد و راهبران آموزشي به انجام آزمايش هاي علوم و ساير دروس براي دانش آموزان مي پردازند و از اين طريق كمبود آزمايشگاه در مناطق عشايرنشين را جبران مي كنند.
معاون آموزش ابتدايي آموزش و پرورش فارس در پايان اين گفت و گو پيرامون كلاس هاي فوق برنامه خارج از مدرسه از قبيل زبان آموزي و ... گفت: ما در مدرسه بيشتر به توصيه هاي وزارتخانه عمل مي كنيم و در بخشنامه مربوطه آمده است كه دانش آموزان در يك پايه تحصيلي چه كتاب هايي بخوانند و چه برنامه هايي داشته باشند. علاوه بر اين آموزش مهارت هاي اجتماعي در دوره ابتدايي بسيار ضروري است و این مهارت ها هم می تواند در داخل مدارس توسط مربيان دنبال شود و هم خارج از مدرسه توسط مشاورين خاص پيگيري گردد اما نگراني ما اين است كه در خارج از مدرسه افراد مدعي آموزش مهارت، از تخصص هاي لازم برخوردار نباشند، بنابراين از خانواده ها درخواست داريم در اين رابطه با مشاوران مدرسه تماس داشته باشند تا به دام كساني كه در حوزه تعليم و تربيت تخصصي ندارند نيفتند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 657593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =