مسکن آسیب دیدگان سیل آذربایجان تا سه ماه آینده تحویل داده می شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با اشاره به اینکه عمده خسارت سیل به روستای چنار عجب شیر وارد شده است، گفت: تلاش می شود واحدهای مسکونی برای خانوارهای سیل زده کمتر از 3 ماه آینده تکمیل و تحویل آنان شود.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، حافظ باباپور، با بیان اینکه سیل اخیر 96 در آذربایجان شرقی به یک هزار و 284واحد مسکونی در 6 شهرستان تبریز، مراغه، عجب شیر، اسکو، بستان آباد و آذرشهر آسیب زده است، افزود: برای بازسازی و مقاوم سازی این واحدها حدود 285 میلیارد ریال و 500 میلیون ریال اعتبار نیاز است.
وی با اشاره به اینکه کارهای اسکان دائمی سیل‌زدگان شروع شده و در نظر داریم تا قبل از سر رسیدن فصل سرما، احداث و بهسازی واحدهای خسارت دیده را به اتمام برسانیم، یاد آور شد: در مجموع ۲۳۰ میلیارد ریال وام کم بهره و ۵۵ میلیارد ریال وام بلاعوض به کسانی که سیل به خانه‌هایشان آسیب وارد کرده، پرداخت می‌شود که مستلزم همکاری بانک‌ها است.
باباپور با اشاره به اینکه عمده واحدهای خسارت دیده شهری در تبریز قرار دارند، از اختصاص وام ۳۰۰ میلیون ریالی با کارمزد چهار درصد، شصت میلیون ریال وام بلاعوض و بیست میلیون ریال وام معیشت برای واحدهای خسارت دیده شهری و هم چنین ۲۰۰ میلیون ریال وام با کارمزد چهار درصد، پنجاه میلیون ریال وام بلاعوض و بیست میلیون ریال وام معیشت برای واحدهای روستایی خبر داد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی بازه زمانی وقوع سیل روستای چنار را هفت دقیقه عنوان و خاطرنشان کرد: در همین بازه زمانی کم، سیل سیزده خانه به همراه ساکنانش را با خود برده است و اگر مدت زمان وقوع سیل بیش از چند دقیقه می شد، آمار خسارات افزایش می یافت.
حافظ باباپور، افزود: برای احداث واحدهای مسکونی به سیل زده های این روستا و صاحبان خانه های واقع در حریم و بستر رودخانه 18 هکتار زمین از سوی منابع طبیعی در اختیار این بنیاد قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه عمده خسارت سیل به روستای چنار عجب شیر وارد شده است، گفت: احداث واحد مسکونی برای 13 خانوار سیل زده این روستا و ساماندهی 60 واحد واقع در مسیر بستر رودخانه بر عهده این بنیاد بوده و تلاش می شود واحدهای مسکونی برای خانوارهای سیل زده کمتر از 3 ماه آینده تکمیل و تحویل آنان شود.
وی با اشاره به حمایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری از مناطق سیل زده، گفت: در کنار پرداخت وام های کم بهره ۱۰۰ تن میلگرد از جانب رهبر معظم انقلاب برای ساخت خانه‌های سیل‌زدگان اهدا شده است؛ همچنین رئیس جمهوری نیز وعده داده مسکن سیل‌زدگان بدون سرپرست خانوار، به طور ۱۰۰ درصد رایگان احداث خواهد شد‌.
باباپور بیان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توانسته تا پایان سال گذشته، ۱۰ کتابخانه روستایی، پنج مجتمع فرهنگی، هنری و یازده هزار و ۵۷۵ واحد مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد شهری احداث کند. هم چنین با کمک خیرین مسکن‌ساز استان، تاکنون یک هزار و پنج واحد مسکونی در سطح استان احداث شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی با اشاره به اقدام های این بنیاد در شهرها و روستاهای استان گفت: هم اکنون طرح هادی در یک هزار و 950 روستای استان تهیه و مطالعه و در 703 روستا اجرا شده و 198 هزار و 858 سند مالکیت در روستاها و 19 هزار و 228 سند در شهرهای زیر 25 هزار نفر صادر شده است.
باباپور، با بیان اینکه براساس سرشماری سال 90 حدود 283 هزار واحد مسکن روستایی در استان وجود دارد، اظهار کرد: تاکنون 145 هزار و 877 معادل 51.5 درصد مسکن روستایی در استان مقاوم سازی شده است.
وی اجرای 16 هزار و 654 واحد مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و 11 هزار و 575 واحد مسکونی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد را از اقدام های این بنیاد در بخش مسکن شهری اعلام کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: یک هزار و 5 واحد مسکونی نیز در قالب مسکن محرومان برای اقشار محروم جامعه از سوی خیران مسکن ساز استان احداث شده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659280

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =