حمله دوباره قالیباف به دولت روحانی: صادق نیستید/ جهانگیری: شما پاسخگوی عملکردت در شهرداری باش

محمدباقر قالیباف آخرین کاندیدایی بود که به قید قرعه برای مناظره پشت تریبون رفت و سخنانش بار دیگر با واکنش‎های روحانی و قالیباف روبرو شد.

به گزارش خبرآنلاین، اولین مناظرات انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به صورت زنده از رسانه ملی در حال برگزاری است. محمدباقر قالیباف شهردار تهران، آخرین کاندیدایی بود که پس از میرسلیم، رئیسی، هاشمی طبا، روحانی و جهانگیری به قید قرعه برای پاسخ به سئوالی در مورد «چه راهکار و برنامه موثری در مقابله با چالش های زیست محیطی، آلودگی هوا، مصرف بی رویه منابع آب، جنگل زدایی و مشکل تغییر اقلیم و پدیده ریز گردها پیشنهاد می‌کنید؟» پشت تریبون قرار گرفت.

او در پاسخ به این سئوال اینگونه توضیح داد: بحران محیط زیست از مشکلات جدی کشور است. مشکلات اقتصادی، تاثیرات جدی در مسائل اجتماعی گذاشته است. در حوزه محیط زیست دو مشکل جدی داریم. یکی ریزگردها که در این موضوع روندی که پیش رفته تا به حال، نزدیک به 20 استان در واقع تا مناطقی از تهران شاهد حضور ریزگردها هستیم.
او ادامه داد:یک بحث این است که موضوع ریزگردها به آن سوی مرزها باز می گردد؛ ما نمی گوییم این نیست، اما واقعا این چه سهمی دارد؟ بخش قابل توجهی از این موضوع مربوط به بی توجهی داخلی است. اخیرا شاهد مشکلات اهواز بودیم که مردم دیگر نمی گویند ریزگرد، میگوییند ریزمرگ! وقتی ما مالچ پاشی و درختکاری را رها می‌کنیم این مشکلات ایجاد می شود.
قالیباف باز هم به بحث اشتغال گریزی زد و گفت: یکی از بحث هایی که در حوزه اشتغال مطرح است؛ اشتغال پایدار و عمومی است.  در اشتغال عمومی می توانیم جوانان را به کار بگیریم. امروز از حقوق شهروندی حرف می زنیم، خب اولین حق مردم هوا است! ما هوا را هم از با بی تدبیری از مردم گرفته ایم و بعد می آیید عذرخواهی هم می کنید!
او با اشاره به جلسه اش با جهانگیری در مورد آلودگی هوا، اظهار کرد: ما گفتیم می توانیم مشکل را حل کنیم، با آقای جهانیگری جلسه گذاشتیم و طرح دادیم. اما گفتند که خودمان اجرا می کنیم. ماشینی که بالای سی سال در جاده بوده را به داخل شهر می آورند و سرویس مدارس می‌کنند!
قالیباف معتقد است: مشکل محیط زیست حل نشده چون این دولت می گوید که این نمی شود و پول می خواهد! آن کار هم نمی شود، چون ما نمی تواینم! مردم باید چه کنند؟، ما می توانیم چون ظرفیت ها مشخص است! شما می گویید آی تی را اجرا کردیم، در حوزه آی تی چرا نتوانستید بین کسانی که بهره بند هستند و نیستند تفکیک انجام دهید؟

در ادامه این مناظره زمانی که فرصت به اسحاق جهانگیری رسید، او در پاسخ به صحبت های قالیباف گفت: بحث های زیست محیطی جزء مهمترین مباحثی است که مردم حساس هستند. دولت ها وظیفه دارند کاراهای جدی انجام دهند. در دولت یازدهم با وجود مشکلات عدیده  به مسائل زیست محیطی توجه و کارهای مهمی انجام شد. در زمینه خودروها و خارج کردن بنزین پتروشیمی ها که بنزن بسیار بالایی داشت؛ در دولت گذشته در تهران اجازه داده می شد که بنزین پتروشیمی استفاده شود که به دلیل بالا بودن سرب سرطان زا بود. این الان حذف شده و در کلان شهرها و شهرهای بزرگ دیگر و بیش از 40 شهر، بنزین یورو 4 استفاده می شود.

او ادامه داد: ریزگردها طبق مطالعات دقیقی که سازمان بین المللی تایید کرده؛ بیش از 70 درصدش دلیل خارجی دارد. در زمینه خوزستان کار ویژه انجام شده است، بحث کارون، بحث هورالعظیم و....

جهانگیری سژس به نقد عملکرد شهردار تهران پرداخت و گفت: آقای قالیباف 12 سال شهردار تهران است؛ بگوید چرا هنوز نتوانسته است زباله ها را تفکیک کند؟ ایشان فقط شهردار سازه است! برج‎های منطقه 22 چه بلایی سر تهران آورد؟ همین اتوبان صدر دو طبقه چه مشکلی را حل کرد؟ با پول صدر همه اتوبوس ها را می شد نوسازی کرد! ایشان یک جوری حرف می زنند که انگار مسئول کل عالم هستند! در حد مسئولیت شهر تهران که مسئولش بوده است، بگوید ما این کار را با این درجه علمی انجام دادم، ما را با مدیریت شصت سال قبل مقایسه می کنید؟ در بالاترین دانشگاه های کشور درس خواندیم. اما شما مدریت مدرن دارید؟ بالاخره باید قبول کرد با روش های عامرانه و به روش برخورد تند نظامی نمی شود مشکلات شهری مثل تهران را حل کرد و نیازمند راه علمی هستیم. 

رئیسی هم در نقد صحبت های قالیباف بیان کرد: محیط زیست طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه مهم است. وقتی به آستان قدس رفتم، دیدم شرکتی در جنگل های شمال دارد کار می کند. به سازمان محیط زیست گفتم تمام فعالیت های این شرکت در حوزه جنگل متوقف شود. اینکه یک ساختمان بسازیم یک تریلیون به نفع ما شود، فایده ای ندارد. سئوال این است که آیا وضعیت خوزستان قابل پیشی بینی و پیشگیری بود؟ نباید عزیزان خوزستانی در وضعیت رنج آور زندگی کنند. بسیاری از فعالیت اشتغال زایی می تواند در حوزه محیط زیست انجام شود. نکته مهم دیگر کمبود آب است، وظیفه ما مدیریت آب است. اگر همین آب مدیریت شود خیلی از مشکلات را می توان کاهش دهد.

میرسلیم نیز در نقد صحبت های قالیباف، همچون گذشته سوالات متعددی را پرسید و بیان کرد: چرا بیابان زایی رو به افزایش است؟، چه طور می شود این مسئله را حل کرد؟ کار بلند مدت می خواهد یا کوتاه مدت؟ این دشت تهران چقدر ظرفیت پذیرش جمعیت دارد؟ آیا یکی از چاره های اساسی رفع مشکلات  استفاده از ترابری عمومی است یا خیر؟ چه موانعی برای توسعه حمل و نقل عمومی وجود داشته و دارد که نتوانست پاسخگوی مردم تهران باشد؟ استفاده بی رویه از آب‎های سطحی و زیرزمینی را چطور رفع می کنید؟ خیلی از سفره های زیرزمینی ما دیگر به حالت قبلی بر نمی گردد. چگونه می توانیم مشکل جنگل زدایی را حل و جنگل ها را احیا کنیم. آیا فکر نمی کنید همین کار می تواند باعث اشتغال زایی شود؟

در ادامه این مناظره هاشمی طبا در نقد صحبت های قالیباف بیان کرد: برنامه ششم توسعه مجموعه ای از آمال و آرزوهاست. باید اولویت ها را در کشور رعایت کرد. از نظر من مهمترین کار در کشور مسئله احیای محیط زیست و توجه به کشاورزی است که این دو به هم پیوند دارد. آیا در اجرای برنامه ششم اصرار بر موازی عمل کردن سیاست های برنامه ششم دارید یا محیط زیست را در اولویت قرار می دهید؟

نوبت که به رئیس جمهور رسید؛ او در نقد صحبت های قالیباف گفت: آقای قالیباف گفت هوا را نباید از مردم گرفت. در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ آقای قالیباف دائم می خواهد جامعه غنی و فقیر درست کند، 4 درصدی و 96 درصدی. شما مجوز ساخت این برج های بلند را به چه کسی داده اید؟ برای ساخت برج 33 طبقه به کسی مجوز دادید که 3.8 میلیارد دلار پول مردم را خورد! مجوز ساخت ساختمان 20 طبقه در کوچه های 10 متری را به چه کسانی دادید؟ آیا اینها همان 4 درصدی که می گویید نیستند؟ تمام درختان 200 ساله و 300 ساله دارد قطع می شود و جاش درخت یک ساله کاشته می شود! در بوستان ها و پارک ها پرونده های متعدد شکایت وجود دارد که شورای عالی شهرسازی شکایت کرده است. در بحث آب اشاره شد، مهمترین کار دولت در این حوزه مدرن سازی آبیاری کشاورزی و بستن چاه های غیر مجاز است. 

قالیباف در پایان این انتقادات و سوالات؛ خطاب به رئیس جمهور گفت: این که من می‌گویم شما دولت ۴ درصدی تشکیل دادید به این جهت است که شما در مردم نیستید. آقای جهانگیری! آقای روحانی! امروز افتخار شهرداری تهران این است که از زباله برق تولید می کند و مابقی آن کمپوست می‌شود و در کشاورزی استفاده می شود.

وی ادامه داد:‌ شما پول مترو را نمی دادید اما ما ۳۰۰ کیلومتر مترو ساخته ایم. پس محیط زیست برای ما مهم بوده است. ما در این دوره بیش از 20هزار کیلومتر جنگل در اطراف تهران ساختیم و آن را به ۳۹ هزار کیلومتر رسانده‎ایم و به زودی کمربندی کل تهران تکمیل خواهد شد.

شهردار تهران ادامه داد:‌ شما موضوع مهاجرت را مطرح می‌کنید. دشت تهران ۲۴ درصد مردم را اسکان داده است که به دلیل مهاجرت بوده است. این مهاجرت ناشی از بیکاری است، شما از صداقت و اخلاق می‌گویید اما همه دیدند و شنیدند که گفتید من ۱۰۰ روزه اقتصاد را متحول می‌کنم. من می‌گویم شما صداقت ندارید، شما می‌گویید که من این حرف را نزدم. شما به هر پرونده مهر محرمانه می‌زنید. 4درصدی ها دوستان شما هستند. آقای جهانگیری؛ اینها مواد اولیه را به کشور همسایه صادر می‌کنند بدون اینکه به زیردستی های خود بدهند! من مطلع هستم. اخلاق را رعایت کنید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم افزود:‌ من با جدیت می گویم این چهار درصد همین زالو صفت‎ها هستند. شما از کسی می گویید که بودجه مملکت را برده است؛ اما چه کسی از این افراد تقدیر کرد؟ چه کسی به این افراد لوح تقدیر داد؟ شما از او تقدیر کردید.

او ادامه داد: اینکه دولت گذشته چه کار کرده به بنده چه ربطی دارد؟ در حالی که می‌دانید که من منتقد دولت گذشته بودم! آن هم در روزی که شما در خفا و در حاشیه حرف می زدید! البته آن دولت کارهای خوبی هم کرد که مهم‌ترینش سفر به روستاها بود که به فکر محرومان بودند. در حالی که شما از تهران تکان نمی خوری! اگر هم به شهرستان ها می روید، دو جلسه می روید و بر می گردید.

قالیباف ادامه داد: مردم می‌دانند این کشور ظرفیت و امکانات دارد. آقای جهانگیری! شما به کمک آقای روحانی آمده اید تا عدد و رقم بگویید و وقت مردم گرفته می‌شود، اما مشکلی ندارد! این از پدیده هاست. متوجه باشید که ارز کشور می‌تواند به دو برابر تبدیل شود البته نه با این سیستمی که شما پیاده می کنید! اگر لازم باشد از این پس ریزش را خواهم گفت.

او به انتقاد از آلودگی هوای تهران پاسخ داد و گفت: در تهران بلند مرتبه سازی است، مشکل اراک و کرج چیست؟ این ضعف مدیریت شماست. مدیریت شما سنتی است. این اعتقاد همه مردم جامعه است.

قالیباف در پایان گفت:‌ چه کسی ابلاغ کرد شورا یاری‌ها تعطیلی شود؟ مردم عزیز یکی از کارهای من این است که همه کارها را به مردم بدهم و دولت فقط در بخش حاکمیتی باقی بماند.

27217

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 659469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =