۰ نفر
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲

با اعلام نتایج اولیه انتخابات، شاخص بورس سبز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، معاملات امروز بازار سرمایه حاکی از آن است که با رشد 733 واحدی، وارد کانال 81 هزار واحد شد و روی عدد 81 هزار و 77 واحد ایستاد. این، نشان از افزایش 0.9 درصدی شاخص نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته را دارد.

در ابتدای معاملات امروز، شاخص‌کل بورس به‌یک‌باره در عرض 10 دقیقه 500 واحد رشد کرد. پس از آن، مسیر رشد را ادامه داد. در این میان، گروه خودرویی‌ها و پس از آن گروه پالایشی‌ها به عنوان اصلی‌ترین گروه‌های پیشرو بازار سهام با غلبه خریداران بر فروشندگان سهام روبه‌رو بودند.

اما در حالی که بورس امروز سبزپوش شد که آمارهای رسیده از وزارت کشور درباره دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، گویای پیروزی حسن روحانی بود و با خوش‌بینی فعالان بازار سرمایه نسبت به آینده توافقات ایران و قدرت‌های جهان، دماسنج بازار سرمایه کانال ۸۱ هزار واحدی را رد کرد.

در هفته‌های اخیر، بورس تهران به‌شدت تحت‌تاثیر فضای سیاسی حاکم بر کشور بود. این در شرایطی بود که تغییر خاصی در وضعیت بنیادی وجود نداشت، اما قدرت نقدینگی پارک شده، رشدهای آرام و پیوسته‌ای را رقم زد. پیش از این، کارشناسان با اظهار خوش‌بینی نسبت به ادامه کار دولت فعلی، روند صعودی شاخص کل را پیش‌بینی کرده‌ بودند. بر این اساس، هماهنگی فضای سیاسی کشور با انتظار فعالان بازار سهام به رشد شاخص کمک کرد.

رشد ناشی از هیجان تحولات سیاسی

در این خصوص، عباس آرگون، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می‌گوید «شاخص کل بورس در روز اعلام نتایج اولیه دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری رشد کرد و به کانال بالاتر رسید. هرچند نتیجه اولیه انتخابات گویای ادامه سیاست‌های اعمال‌شده در چهار سال گذشته به بورس و آرامش و ثبات بیشتر بازار است اما نمی‌توان رشد امروز بازار سرمایه را پایدار دانست.»

به اعتقاد وی، «بخشی از این رشد ناشی از هیجان تحولات سیاسی است. بازار سرمایه ایران یکی از بخش‌های اثرپذیر اقتصاد از رخدادهای سیاسی در ایران و جهان است. البته یک نکته که باید به آن توجه کرد، این است که بقای دولت یازدهم و ادامه روند چهار سال گذشته در چهار سال آتی، بار بخشی از این رشد مثبت را به دوش می‌کشد. پس نمی‌توان کل رشد را ناشی از هیجان دانست هرچند پایه آن هیجانی است.»

آرگون متذکر می‌شود: «بازار سرمایه‌ برمبنای واقعیت‌های اقتصاد حرکت می‌کند. امیدواریم دولت آینده بر وعده‌ها و قول‌هایی که در زمینه اقتصادی مطرح کرده، عمل کند و در چهار سال دوم تداوم دولت تدبیر و امید شاهد رونق بیشتری در اقتصاد باشیم.»

وی می‌گوید: «رونق بیشتر در اقتصاد به رشد شرکت‌های بورسی و به‌تناوب آن رشد بازار سرمایه می‌انجامد. در این مسیر نباید به رشدهای موقتی ناشی از هیجانات بازار دل‌خوش باشیم. حرکت‌ها و شوک‌های این‌چنین پایدار نیست و رشد تدریجی بازار که بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی حاصل می‌شود مبنای قضاوت ماست.»

عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران می‌افزاید: «حال سوال این‌جاست که کانال 81 هزار واحد حفظ می‌شود و روند رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی چگونه پیش می‌رود؟ در این بین مساله برگزاری مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود هم مطرح است.»

آرگون تصریح می‌کند: «در تحلیل وضعیت بورس در ماه‌های آتی باید گفت، بحث تقسیم سود شرکت‌ها روندی است که هرساله در ماه‌های آغازین سال دنبال می‌شود و درصدی از رشد بازار سرمایه در ماه‌های آینده ناشی از همین روند همیشگی است. افت‌وخیز شاخص در این دوره روندی طبیعی است که در هرسال رخ می‌دهد و مبنای تحلیل ما نیست.»

وی خاطرنشان می‌کند: «رشد واقعی و پایدار در بورس بستگی به تحرک بیشتر اقتصاد دارد. مسئله اشتغال و رفع بیکاری یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در کل بازارها اثرگذار است. اگر دولت بتواند در ادامه کارش بخش‌هایی از اقتصاد را که  هنوز دچار رکود است به حرکت دربیاورد، و بیش از گذشته اقتصاد را به بخش خصوصی واگذار کند، می‌تواند به رشد پایدار در بازار سرمایه امید داشت.»

آرگون متذکر می‌شود: «بورس به‌مثابه نماسنج عمل می‌کند و به‌خوبی نمایانگر رشد مناسب در اقتصاد است. بازار سرمایه آیینه‌ای است که به‌درستی وضعیت اقتصاد را منعکس می‌کند و اگر این آیینه زنگار گرفته باشد، حرکت های ناگهانی نمی تواند به شفافیت آن منجر شود.

ریسک ترس خنثی شد

مهرزاد جهانی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز درباره واکنش بورس به نتیجه انتخابات می‌گوید: «انتخاب مجدد روحانی علاوه بر اینکه به ثبات شرایط سیاسی، اقتصاد کلان و اقتصاد خرد از جمله بازار سرمایه کمک می‌کند، ریسک ترس از سیاست‌های جدید و ناآشنای کاندیداهای دیگر را خنثی کرد.»

وی با بیان این‌که با پیروزی یکی دیگر از کاندیداها بازار سرمایه حداقل برای یک مدت نامعلوم وارد فاز فرسایشی می‌شد، می‌افزاید: «در صورت انتخاب کاندید دیگر، بازار سرمایه تا روی کار آمدن دولت جدید به کما می رفت و منتظر انتخاب وزرا و اتخاذ سیاست‌های جدید دولت منتخب می‌ماند که این رویه موجب بازاری فرسایشی و نگران‌کننده می‌شد.»

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: «با انتخاب مجدد دکتر روحانی در 4 سال آینده شاهد تثبیت و به سرانجام رسیدن همه طرح‌هایی خواهیم بود که در 4 سال گذشته برنامه‌ریزی‌های آن انجام گرفته و با پیشرفت‌هایی نیز همراه بوده است، بنابراین با انتخاب مجدد دکتر روحانی، دولت منتخب این فرصت را خواهد داشت که اهداف خود را به ثمر برساند.»

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 667538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =