جایزه بین المللی دو سالانه سازمان ملل موسوم به جایزه ساساکاوا در حوزه کاهش خطرات ناشی از حوادث طبیعی به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

به گزارش خبرآنلاین در حاشيه اجلاس جهاني کاهش مخاطرات بلاياي طبيعي که در بندر کانکون مکزيک برگزار شد مراسم ويژه اهداي جايزه ساساکاوا با حضور مقامات ارشد سازمان ملل متحد و بنياد ساساکاوا و در حضور نمايندگان بيش از 180 کشور شرکت کننده در اين کنفرانس برگزار و این جایزه به جمهوري اسلامي ايران اهدا شد.

دکتر محمدتقي حسيني سفير کشورمان در مکزيک که اين جايزه را به نمايندگي از سوي جمهوري اسلامي ايران دريافت کرد طي سخناني با اشاره به اقدامات گسترده دولت جمهوري اسلامي ايران در زمينه تجهيز و ايمني مدارس گفت: ايمن سازي مدارس در برابر حوادث به عنوان يک هدف اصلي در دستورکار دولت جمهوري اسلامي ايران قرار گرفت و سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش مسئوليت اين امر خطير را در سراسر کشور به عهده گرفت و با جديت و پشتکار توانست در اين زمينه به موفقيت هاي بزرگي دست پيدا کند.

سفير کشورمان اضافه کرد که به دليل اهميت موضوع بودجه مناسبي براي اين کار از سوي دولت پيش بيني شد و علاوه بر اين بخش خصوصي و خيرين نيز در اين زمينه همکاري گسترده اي با وزارت آموزش و پرورش داشتند.

وي گفت در ابتداي شروع اين طرح مشخص شد که بيش از 67% مدارس کشور شرايط ايمني لازم را ندارند و در طي برنامه تا کنون نزديک به 83% از اين مدارس به شرايط ايمن رسيده اند و مابقي نيز در طي دو سال آينده تکميل خواهد شد. هم اکنون در نتيجه اجراي اين طرح 95000 مدرسه در برگيرنده 13 ميليون دانش آموز از شرايط ايمني برخوردار هستند. مقاوم سازي، بازسازي و تجهيز مدارس به وسائل لازم در مقابل خطرات، افزايش تاب آوري ساختمان ها، آموزش هاي لازم به دانش آموزان و مربيان براي مواجهه با شرايط خطرات طبيعي بخشي از اين برنامه بوده است. ارزيابي هاي بعد از وقوع چندين زلزله اخير در مناطق مختلف کشور نشان دهنده اين است که ساختمان هاي آموزشي از استحکام و تاب آوري لازم برخوردارند. حسيني افزود ايران آمادگي دارد تا تجربيات خود را در اين زمينه با کشورهاي ديگر به اشتراک بگذارد.

در اين مراسم همچنين فيلم کوتاهي از اقدامات سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس وزارت آموزش و پرورش جمهوري اسلامي ايران در ايمن سازي مدارس به نمايش گذاشته شد.

جايزه دوسالانه ساساکاوا به سازمان هايي تعلق مي گيرد که موثرترين اقدامات را براي کاهش تلفات انساني در برابر خطرات حوادث طبيعي مانند سيل، زلزله، سونامي و ساير حوادث طبيعي انجام داده اند. براي انتخاب سازمان هاي برنده جايزه ساساکاوا فرايند کارشناسي دقيق بين المللي اعمال مي شود و از ميان سازمان هاي متعدد داوطلب تنها دو سازمان جايزه را دريافت مي کنند و به دو سازمان بعدي لوح تقدير داده مي شود. اين اولين بار است که يک سازمان متعلق به جمهوري اسلامي ايران برنده جايزه اصلي ساساکاوا گرديده است.

4949

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =