محمود فاضلی

این بار شهر مادرید میزبان «کنفراس بین‌المللی قربانیان خشونت‌های قومی و مذهبی در خاورمیانه» با حضور 70 کشور و ارگان بین‌المللی با هدف «همصدا شدن» علیه داعش و دیگر گروههای تروریستی بود. کنفرانس مادرید دومین نشست در این زمینه است.

کنفرانس اول در سپتامبر 2015 در پاریس برگزار شده بود. کنفرانس اخیر مشترکا از سوی اسپانیا و اردن برگزار و وزاری خارجه دو کشور مسئولیت اجرای آنرا برعهده داشتند. هدف از برگزاری این همایش بررسی عملکرد جامعه بین‌الملل در قبال این دسته از قربانیان خشونت‌های قومی و مذهبی در خاورمیانه بود.

کنفرانس در شرایطی برگزار شد که دو و نیم میلیون نفر در خاورمیانه به دلیل خشونت‌های قومی و مذهبی از سرزمین خود آواره شده‌اند. کشورهای عراق، اردن، ارمنستان، بحرین، مجارستان و لوکزامبورگ در سطح وزیر و کشورهای یونان، الجزایر، مصر، قزاقستان، ترکیه و کرواسی در سطح معاون وزیر در اجلاس مادرید حضور داشتند. مدیر کل یونسکو، دبیر کل مرکز بین‌المللی گفت و گو و دبیر کل اتحاد مدیترانه از جمله دیگر شخصیت‌های بین‌المللی در این نشست بودند.

پادشاه اسپانیا حدود 20 تن از میهمانان کنفرانس بین‌المللی قربانیان خشونت‌های قومی و مذهبی در خاورمیانه را به حضور پذیرفت. ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا نیز بر لزوم «همکاری حداکثری» تمامی کشورهای جهان برای مبارزه با تروریسم اسلامگرا تاکید داشت.

«آلفونسو داستیس» وزیر امور خارجه اسپانیا در بر سه پیام «همبستگی‌ با قربانیان، قاطعیت در جنگ علیه تروریست‌ها و مسئولین این خشونت‌ها و پیشگیری از افراط گرایی و رادیکالیسم» تاکید کرد. به اعتقاد او این تروریستها را نمی‌ شود بر اساس ملیت، قومیت یا مذهب شناسایی کرد. وی ضمن اشاره به این مورد که «ما در برابر وحشیگری تروریستی متحد هستیم» از تلاش‌ها برای کار با قربانیان با این هدف که بتوانند به خانه‌های خود بازگردند و در صلح زندگی‌ کنند، از اهمیت تنوع فرهنگی‌ خاورمیانه، حفظ میراث فرهنگی‌ و جنگ علیه مصونیت از مجازات دفاع کرد. وزیر اسپانیایی یادآور شد که در حال کار در یک مکانیسم بین المللی و مستقل هستند که باید قادر به جمع آوری شواهد جنایات مرتکب شده باشند زیرا برخی‌‌ها را می‌ شود به عنوان نسل کشی‌ یا جنایت علیه بشریت قلمداد کرد.

وزیر امورخارجه اردن تاکید داشت این یک جنگ بین وحشی‌ها و سایر جهان است تروریست‌ها نماینده هیچ فرهنگ، مذهب و یا دینی نیستند». وی ضمن اشاره به اینکه جامعه بین‌المللی برای جنگ با تروریسم تا آخر متعهد می‌ باشد اضافه کرد:«ما می‌‌توانیم با هم، آنها را در این جنگ طولانی شکست دهیم. هدف، متوقف ساختن تروریست‌ها و پایان دادن به دستور کار شکنجه و تفرقه آنها است. ما می‌‌خواهیم با حفظ اتحاد و کوتاه نیامدن و اجازه ندادن اذیت و آزارمان از سوی تروریست‌ها، بر آنها پیروز شویم .این یک جنگ بین اعراب و غیر اعراب یا مسلمانان و مسیحیان نیست، بلکه جنگ علیه مزدورانی که به ارتکاب جنایات می‌ پردازند است».

«ابراهیم الجعفری» وزیر امور خارجه عراق از جامعه بین المللی خواست تا که به طور متحد با تروریسم مقابله کنند. به باور او تروریسم، کشورش را لرزانده و اکنون به یک جبهه جنگ تبدیل شده، و ما نباید به گروههای مذهبی‌ تقسیم شویم. وی از پیروزی نیروهای امنیتی عراق و متحدانش بر داعش در سال 2017 و باز پس گیری شهر موصل از چنگال این گروه تروریستی در همین سال داده است، اما اذعان نمود محاسبات قبلی مبنی بر وقوع این وضعیت در سال 2016 کمی خوشبینانه بوده و برخی واقعیات در آنها لحاظ نشده است. نامبرده دلیل عدم تحقق باز پس گیری موصل در سال 2016 را تلفات بالای غیرنظامیان در صورت ادامه عملیات به شکل پیش بینی شده قبلی دانست.

بیانیه کنفرانس که به اجماع از سوی هیأت‌های 70 کشور و سازمان‌های بین‌المللی صادر شد، به نیاز شناسایی مشکلات اصلی‌، پروژه‌ها و اقدامات برای رویا رویی با بحران انسانی‌ ناشی‌ از خشونت و آزار و اذیت اقلیت‌ها در مکان‌هایی‌ نظیر عراق و تسهیل بازسازی و آشتی، اشاره داشت. بیانیه تصویب شده یاد آوری می‌‌شود که باید پیگیر اقدامات خاصی‌ که در کنفرانس سال آینده از سوی دولت بلژیک اعلام شده، بود. در بیانیه آمده است آزادی سرزمین‌هایی‌ که تا کنون در دستان داعش و دیگر سازمان‌های مسلح هستند، جامعه بین‌المللی را مجبور می‌کنند که از اقلیت‌های آواره‌ای که خواهان بازگشت هستند، حمایت کند. اولویت دادن به مناطقی که نیاز به کمک و حفاظت دارند، محور این سند را تشکیل می‌‌دهد که از ترکیب کمک‌های بشردوستانه و ثبات سیاسی دفاع می‌کند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 670535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =