عبدالرضا غفرانی

در طول دو هفته گذشته ،  لندن ،  کابل و امروز تهران آماج حملات ناجوانمردانه تروریست ها بود ند  که جان  دهها انسان بی گناه را گرفت. این دَد صفتان برای گرفتن جان قربانیان بی گناه تا کنون از روش های مختلف برای ارتکاب جنایات خود استفاده کرده اند.
مهم نیست که تروریست ها برای جنایات وحشیانه خود از چه روش هائی استفاده می کنند .

آن چه مهم است مبارزه و جلوگیری از ارتکاب این جنایات است. گروه جنایتکار داعش تا کنون مسئولیت اقدامات تروریستی در تهران، کابل و لندن و بسیاری نقاط دیگر را  را به عهده گرفته است.آن چه در شرایط کنونی بسیار با اهمیت بوده  و قابل توجه است این است که تروریست ها برای اهداف شوم خود در همه کشور های جهان نفوذ پیدا کرده و تاسف بار تر این که این گروه نه تنها از سلاح و همه امکانات برخوردار می باشد، بلکه تردید نیست که از یک پشتیبانی قوی مالی برخوردار است. موضوع مهم تر این است که تروریسم اکنون ابعاد بین المللی پیدا کرده و با قاطعیت باید گفت هیچ کشوری اعم از بزرگ و کوچک ، شرقی و غربی ،ثروتمند و فقیر در مقابل این پدیده شوم قرن مصونیت ندارد. در یک سال گذشته ، فرانسه ، آلمان، انگلستان  و اخیرا   افغانستان و امروز  ایران آماج این حملات بوده اند .لذا  اگر هر چه زود تر تمهیدات بین المللی و همکاری دسته جمعی میان همه کشور های جهان صورت نگیرد ،تردید نباید کرد که جنایاتی که امروز  در تهران به وقوع پیوست آخرین نمونه این گونه اقدامات غیر انسانی نخواهد بود.


باید گفت هرگونه اقدامی که برای مبارزه با تروریسم تا کنون انجام شده نوعی حالت  انفرادی داشته و نشانه ای از همکاری بین المللی و دسته جمعی در آن دیده نشده است .به علاوه تاثیر آن چنانی در جلو گیری از آن نداشته است. بعضی از کشور های جهان به خصوص انگلستان و یا ایالات متحده آمریکا با ایجاد محدودیتهائی نظیر سخت تر کردن ورود اتباع بیگانه و ندادن روادید به زعم خود با تروریسم مقابله می کنند . البته این کار هم بخشی از اقدامات مبارزه با تروریسم می تواند باشد و لازم است  ولی کافی نیست وکما این که مشاهده می شود عملیات تروریستی در همین کشور ها ادامه داشته و دارد. در سطح بین المللی هم آن اقدام موثری که لازم است صورت نگرفته و شورای امنیت  فقط به تصویب چند قطعنامه  ضعیف بسنده کرده و صرفا چند کشور را ، که خود قربانی تروریسم بوده اند ،حامی تروریسم قلمداد کرده و دیگر هیچ  ،  و آلان دنیا شاهد است  تروریسم کاملا ابعاد بین المللی پیدا کرده و طبعا راه حل و مبارزه بین المللی هم می طلبد.


باعث تاسف است که در میان افرادی که به عضویت داعش در آمده اند وجود اتباع اروپائی من جمله انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی و نیز آمریکائی گزارش شده است . البته یاد آوری این نکته در این برهه لازم است که اکثر افرادی هم  که در حادثه 11 سپتامبر در ایالات متحده شرکت داشتند همه اتباع سعودی بوده اند. به علاوه داعش  با حمایت قوی مالی عربستان سعودی و برخی کشور های دیگر از همه امکانات و سلاح و مهمات  بهره مند می گردد. این واقعیتی است که بر جهانیان پوشیده نیست و کسی نمی تواند آن را انکار نماید. بد تر از آن این که هم ایالات متحده و رئیس جمهور آن کشور ، که در دوران مبارزات انتخاباتی خود عربستان را مرکز تروریسم بین المللی  می نامید، و هم بریتانیا ، علی رغم آگاهی از دست داشتن سعودی ها در این اقدامات و حمایت مالی و تسلیحاتی آن ها از داعش ،در طول همین یکی دوماه گذشته برای فروش اسلحه به عربستان سعودی با هم به رقابت برخاسته بودند و قرار دادهای چند صد میلیارد دلاری با سعودی ها امضا کرده اند. در حالی که دانسته و یا ندانسته این سلاح و مهمات  به استفاده کننده نهائی آن که تروریست ها هستند  می تواند برسد. بی پروائی سعودی ها از ارتکاب چنین اقداماتی به حدی رسیده است که حتی وزیر دفاع آن کشور چند هفته قبل با صراحت گفت باید جنگ به داخل خاک ایران کشانده شود. البته حال که اقدام تروریستی در تهران صورت گرفته و داعش هم مسئولیت آن را به عهده گرفته است تردیدی باقی نمی  ماند که سعودی ها پشت چنین کار ی می توانند باشند .


با توجه به آنچه گفته شد نمی توان پایانی برای تروریسم ، که اکنون جهانی شده است ، تصور کرد مگر این که :
اولا :یک همکاری و اقدام دسته جمعی بین المللی با شرکت موثر تمامی کشور های جهان و تحت نظارت سازمان ملل متحد صورت گیرد و تصمیمات این سازمان ضمانت اجرائی داشته باشد و  صِرفا به توصیه و پیشنهاد محدود نشود.
دوم آن که کشور ها ئی در کار  فروش سلاح به دیگر کشور ها هستند، واقعا از استفاده کنند گان نهائی آن اطمینان حاصل کنند و در قرار دادهای فروش شرط بگذارند که این سلاح و مهمات به دست تروریست ها نرسد.
سوم و مهم تر آن که کشورهای جهان و به خصوص آن هائی که در بالا به آن ها اشاره شد تمهیدات لازم را برای جلوگیری از عضویت اتباع خود در گروه های تروریستی  به عمل آورند و در این مورد سخت گیری و اقدامات بسیار جدی به عمل آورند .
سخن آخر این که آن کشور هائی که امکانات و سلاح در اختیار گروه های تروریستی می گذارند بدانند  با ابعاد بین المللی که تروریسم پیدا کرده دیر و یا زود عواقب آن دامن خود آن را نیز خواهد گرفت. این واقعیتی است که تاریخ به کرات به اثبات رسانده و نشان داده است.

نماینده سابق ایران در آسیا پاسفیک سازمان ملل

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 674452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    0 0
    سلام ، عربستان و پولهاي عربي ، اروپا و امريكا خودشون باعث جان گرفتن اين موجودات بي صفت شده اند . من خودم بارها در اروپا ديده ام كه نيرو در مراكز شهر جمع ميكنند . دو عدد ماشين ايودي سفيد و مشكي پشت سر هم حركت ميكردن و پرچم اين حرامزاده ها رو در سطح شهر ميچرخاندند . و هيچ ترس و عبايي هم نداشتند ، كه اجان جلوشون رو بگيره ، اينها كاردستي خودشون هست ، براي فيليتر كردن تند رو ها در كشورشون ولي اگر جلوش رو نگيرند ، ريشه ميدواند.