نتایج یک مطالعه جدید که به ریاست یک محقق ایرانی مقیم آمریکا انجام شده است، نشان می دهد که مشاغل شبانه می تواند بدن را از ترمیم روزانه آسیب های دی.ان.ای بازدارد و خطر ابتلا به جهش هایی را که به سرطان منجر می شوند، افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، در سال های گذشته ارتباط میان کار در شیفت شب و ضعف سلامتی مشخص شده است به طوری که احتمال داده می شود ابتلا به دیابت، چاقی، ضعف باروری، حملات قلبی و تومورها در افرادی که پس از تاریکی هوا کار می کنند، بیشتر است.

محققان معتقدند که این اختلال در ساعت طبیعی بدن، عامل افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن است اما هرگز نتوانستند مکانیزم آن را مشخص کنند.

اکنون دکتر 'پروین باتی' از مرکز تحقیقات سرطان 'هاچینسون فرد' در سیاتل آمریکا و همکارانش در این تحقیق جدید متوجه شده اند که میزان تولید یک ماده شیمیایی که محصول جانبی ترمیم روزانه بافت دی.ان.ای است، در افرادی که در شیفت شب کار می کنند 80 درصد کمتر است.

وی اظهار کرد: این موضوع نشان می دهد بدن این ترمیم راکه برای سلول ها حیاتی است و باید به طور طبیعی در شب صورت گیرد، انجام نمی دهد.

آنان معتقدند که این تاثیر می تواند ناشی از نبود ملاتونین باشد؛ ملاتونین هورمون خواب است که در بدن افرادی که در طول روز می خوابند، بسیار کم است.

باتی گفت: بیداری بدن در شب توانایی بدن را برای ترمیم و پاکسازی آسیب اکسیداتیو دی.ان.ای کم می کند.

وی افزود: این موضوع در طول زمان همانطور که در میان کارمندان شیفت شب مشاهده شده است، خطر ابتلا به سرطان را در مناطق مختلف بدن افزایش می دهد.

محققان معتقدند لازم است کارمندان شیفت شب مکمل هورمون خواب مصرف کنند تا دی.ان.ای بتواند در حین خواب در طول روز نیز عمل ترمیم سازی را انجام دهد.

این تحقیق در نشریه Occupational & Environmental Medicine منتشر شده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =