یک ماه مانده به انتخابات پارلمانی آلمان که سرنوشت صدراعظم. این کشور را مشخص می‌کند خودرو و مسائل زیست محیطی مرتبط به آن تبدیل به یکی از محورهای مهم و جنجالی رقابت آنگلا مرکل با نزدیک‌ترین رقیبش یعنی مارتین شولتز شده است.

به گزارش خبرآنلاین، مارتین شولتز نامزد حزب سوسیال دمکرات  امیدوار است که بتواند صدراعظم جدید آلمان شود و جای مرکل را بگیرد. شولتز مدیران صنعت خودرو سازی  آلمان را در ارتباط با رسوایی موتورهای دیزلی (دیزل گِیت)  به شدت مورد انتقاد قرار داده است. خودرو بزرگترین بخش صادرات آلمان است که تولید ۸۰۰ هزار شغل در این کشور کرده است. شولتز ر در گفتگو با شبکه تلویزیونی ZDF آلمان با حمله به مدیران خودروسازی گفت: مشکل این است که مدیران میلیونر در شرکت هایی مثل فولکس واگن و دایملر به آینده بی توجه بوده اند و در جایی که باید، سرمایه گذاری نکرده اند.از زمانی که شرکت فولکس واگن در سال 2015 اعتراف کرد که نرم افزارهایی برای تقلب در آزمایش های آلایندگی و کمتر نشان دادن میزان آلایندگی موتورهای دیزلی در 11 میلیون موتور دیزلی نصب کرده است ، صنعت خودروسازی آلمان با یک بحران بی سابقه رو به رو بوده و این رسوایی موجب خشم عمومی و درخواست هایی برای ممنوع کردن خودروهای با موتور دیزلی شده است. مارتین شولتز در این رابطه گفت: مصرف کنندگان نباید بهای سهل انگاری "مدیران غیرمسئول" با حقوق‌های نجومی را بپردازند.

سیاست زیگزاگی مرکل

 آنگلا مرکل که قصد دارد برای چهارمین بار صدر اعظم آلمان شود،کارزار انتخاباتی خود را با هشدار به مدیران اجرایی صنایع خودروسازی این کشور برای احیای اعتماد جهان به این صنایع آغاز کرد. او اما در سخنرانی‌های دیگری سعی کرده تا دل مدیران خودرویی را به دست آورد تا حمایت آنها را هم‌چنان داشته باشد. همین مسئله باعث شده تا رقیبش او را به سیاست زیگزاگی درباره خودروسازهای آلمان متهم کند. مرکل از فناوری دیزل و از کلیت صنعت خودرو دفاع کرده و گفته است  این صنعت نقش کلیدی در اقتصاد دارد و به خوبی در مقابل تغییرات فناوری واکنش نشان داده است و این انعطاف‌پذیری نه فقط در عرصه تولید اتومبیل‌های الکتریکی بوده، بلکه به عرصه تولید خودران و سیستم‌های اشتراک خودرو کشیده است.

پافشاری مرکل برای دیزلی‌ها

در حالی که چند کشور اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس به خاطر مسائل محیط زیست اعلام کرده‌اند که تا چند سال دیگر تولید خودروهای جدید با موتور سوخت احتراق داخلی(بنزین و دیزل) را متوقف می‌کنند مرکل تاکید کرده که آلمان هم‌چنان به دیزلی‌ها نیاز دارد و نمی‌تواند برنامه مشخصی برای توقف تولید این خودروها به فعالان محیط زیست بدهد. مرکل اعلام کرده که تصمیم کشورهای اروپایی برای ممنوعیت  تولید خودروهای بنزینی و دیزلی مرسوم یک روش صحیح است و شاید آلمان نیز در نهایت به کشورهایی چون نروژ و  انگلیس بپیوندد اما تاکید کرده که هنوز نمی‌تواند زمان دقیقی برای این کار تعیین کرد.ما هنوز به پیشرانه‌های دیزلی مدرن که استانداردهای محیط‌ زیستی را دارند نیاز داریم. برخی مقام‌های آلمان پیشنهاد‌هایی برای ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی داشته‌اند اما مرکل این ایده را رد کرده و گفت: دولت باید هر کاری را برای جلوگیری از  از این مسئله انجام دهد زیرا ما مردمی را تنبیه می‌کنیم که با تفکری درست یک خودرو را خریده‌اند. پس از این  اظهارات مرکل، گروه زیست‌محیطی آلمانی Deutsche Umwelthilfe  اعلام کرد که تلاش‌های کنونی برای کاهش آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی در جهان مؤثر نبوده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 698958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =