ایرنا نوشت: خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیاتی تازه از پیش نویس طرح کورکر-کاتن برای تشدید نظارت بر برجام در سنای آمریکا فاش کرد که حاکی از معیارهای جدید با محوریت برنامه موشکی و دائمی کردن محدودیت های برنامه هسته ایران برای بازگرداندن تحریم های برجامی است.

به گزارش جمعه شب ایرنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس جزئیاتی از پیش نویس طرح تشدید نظارت بر برجام که از سوی «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور ارشد «تام کاتن» طراحی شده را فاش کرد.

در این پیش نویس که برای برآوردن خواسته های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از کنگره این کشور پیرامون تشدید قانون نظارت بر برجام طراحی شده، معیارهای جدیدی برای بازگرداندن تحریم های برجامی علیه ایران معرفی می شود.

به نوشته آسوشیتدپرس در متنی که این خبرگزاری مشاهده کرده، در میان این معیارها که فراتر از متن برجام است، محدودیت های جدیدی علیه برنامه موشکی ایران دیده می شود.

براساس این متن، در صورتی که ایران اقدام به آزمایش پرواز، تولید و یا استقرار موشک های بالستیک قاره پیمای قادر به حمل کلاهک هسته ای کند، تحریم های کنگره علیه تهران به صورت خودکار بازخواهد گشت.

این مورد شامل تبدیل موشک های ماهواره بر به موشک بالستیک قاره پیما و هر تلاشی برای دستیابی پنهانی به مواد هسته ای و یا تجهیزات هسته ای برای تولید آن از خارج از ایران نیز می شود.

این طرح همچنین مفاد مربوط به محدودیت ایران در غنی سازی و ذخیره اورانیوم و بهره برداری از انواع خاصی از سانتریفیوژها را به طور مؤثر دائمی می کند.

افزون بر این، اگر ایران از ارائه دسترسی کافی به هر سایتی از جمله سایت های نظامی در صورت درخواست آژانس بین المللی انرژی هسته ای سرباز زند، برجام را نقض کرده است.

مهم تر از همه آنکه، این طرح همه تاریخ های انقضای مربوط به محدودیت های پیش بینی شده در برجام در مورد فعالیت های هسته ای را یکجا لغو می کند.

به عنوان مثال تعداد سانتریفیوژهایی که ایران مجاز به استفاده از آن ها است در حال حاضر محدود به 5060 است که این محدودیت براساس متن برجام پس از 10 سال از میان خواهد رفت.

این در حالی است که طرح کورکر-کاتن می گوید تهران تا زمانی نامعلوم نباید بیش از 5060 سانتریفیوژ فعال داشته باشد.

همچنین ایران تا اطلاع ثانوی از تولید اورانیوم غنی شده بیش از 3.67 درصد محروم بوده و مجاز به ذخیره بیش از 360 کیلوگرم از این مواد نیست.

طرح مذکور ضرب الاجل 90 روزه برای گزارش پایبندی ایران به برجام از سوی دولت آمریکا به کنگره را به 6 ماه افزایش داده، اما در عین حال موارد مورد گزارش را گسترش و از مفاد برجام به دیگر رفتارهای ایران تعمیم می دهد.

این رفتارها ممکن است مواردی مثل نقض حقوق بشر و یا استفاده نظامی از هواپیماها، اجزا یا خدمات بازرگانی که مجوز آن ها از سوی آمریکا صادر شده را دربر گیرد.

در حالی که این پیش نویس، هنوز میان سناتورهای آمریکا توزیع نشده، دمکرات های سنا اعلام کرده اند که با هراقدامی برای بازنویسی یا خنثی کردن معیارهای موجود در برجام برای بازگرداندن تحریم های ایران مخالف هستند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =