۱ نفر
۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴

«دانشگاه‌های پزشکی امروزی دانشگاه نیستند، بلکه جهلگاه مطلق‌اند!»، «شاگردان آمریکا و انگلیس و آلمان علیه شاگردان مکتب امام صادق (علیه‌السلام) و امام رضا (علیه‌السلام) تاختند و می‌تازند و این میدان و جولان‌گاه یک کربلای دیگری است».

این‌ها و ده‌ها جمله دیگر، منسوب به فردی است که «احیاگر طب اسلامی» (نادی الطب‌الاسلامي) نامیده شده است.

«دوقطبی‌سازی»؛ این بار بر سر طب
جدانساختن «دین» و «معرفت دینی» و بشری ندانستن دومی، آفات فراوانی دارد. در کانال تلگرامی «دفتر آیت‌الله تبریزیان» به این جملات برمی‌خوریم: «شاگردان آمریکا و انگلیس و آلمان و غیره علیه شاگردان مکتب امام صادق (علیه‌السلام) و امام رضا (علیه‌السلام) تاختند و می‌تازند و این میدان و جولان‌گاه یک کربلای دیگری است». / «حق و باطل در جنگ هستند، کفر و ایمان در جنگ هستند، طب استعماری و طب اسلامی درجنگ هستند، والعاقبه للمتّقین». / یک محور مقاومت در شام و فلسطین و لبنان و یک مقاومت دیگر در ایران و جهان و آن مقاومت در حوزۀ طب اسلامی در مقابل طب استعماری است».

ابطال‌ناپذیرهای مرگ‌آفرین
گردآورندۀ کتاب چهار جلدی «دراسه فی طبّ‌الرسول‌المصطفی(ص)» یکی از «علل و اسباب مخالفت با طب اسلامی» را بی‌دینی و عدم ایمان و باور به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) برشمرده است.

نویسنده مدعی است که «طب اسلامی» به مثابۀ «محک و ایمان‌سنج» و « محشر و ترازوی عمل» است که «منافق و کافر را از مؤمن» جدا می‌کند، در نتیجه، مؤمنان و دینداران اثر می‌بینند و برای بی‌دینان و ناباوران سودمند نخواهد بود.

دلیل این مدعا، سخن امام معصوم(ع) دربارۀ داروی اسلامی، بیان شده است: «انما ینفع اهل‌الایمان والاعتقاد برسول‌الله ولاینفع اهل‌النفاق» یعنی «تنها اهل ایمان به خدا و کسانی که پیامبرش[ص] را تصدیق کنند از آن سود می‌برند و منافقان و افرادی که پیامبر(ص) را تصدیق نمی‌کنند از این دارو سود نمی‌برند».

آیا استنادِ ناروا و نیندیشیده به سخنان نورانی معصومین(ع) و برداشت‌های ابطال‌ناپذیر از آن‌ها در حوزه سلامت و پزشکی، خدمت به دین خدا است؟

وحدت حوزه و جهلگاه!
در همین کانال تلگرامی به چنین جملاتی برمی‌خوریم: «دانشگاه‌های پزشکی امروزی دانشگاه نیستند، بلکه جهلگاه مطلق‌اند!» / «افرادی جاهل بی‌عرضه تحویل جامعه می‌دهد که نمی‌توانند یک سرماخوردگی را درمان کنند!» / «در دانشگاه‌ها به گونه‌ای وانمود می‌کنند و به این بیچاره‌ها درس می‌دهند که طب فقط و فقط مال غربی‌هاست و اسلام طب ندارد و این بیچاره‌ها نیز باور کردند!». / «پزشکی استعماری به شاگردان خود جنایت یاد می‌دهد تا نسل مسلمانان را نابود، بیمار و ناتوان کند».

آیا چنین اظهاراتی به سود آرمانِ «وحدت حوزه و دانشگاه» است و موجب افزایش همدلی میان دانشگاهیان و حوزویان می‌شود؟

‌آمیختن طب، سیاست و شعار
«ما به جاهلان یاد می‌دهیم طب اسلامی یعنی چه! آن‌ها را متوجه می‌کنیم طبیب و حکیم اسلامی یعنی چه! روزی که به سرطان مبتلا می‌شوند می‌فهمند طب اسلامی یعنی چه. ما در راه کربلا و درمسیر پیاده درس مقاومت و استقامت در مقابل دشمن طب اسلامی الهام می‌گیریم و روحیه سازش‌ناپذیری را کسب می‌کنیم. ما در راه اربابان‌مان قدم برمی‌داریم و شما در راه اربابان‌تان آمریکا و اروپا و صهیونیست قدم بر می‌دارید قبله‌تان آمریکا و اوپا و قبلۀ ما محمدوآل محمد (ع)».

آستان قدس و «طب استعماری»!
تأسف‌بارتر از همه، این‌که «آستان قدس رضوی» هم به این نقل‌گراییِ صرف، مجال می‌دهد. شاید متوجه تناقضی آشکار در رفتار خود نیست که از یک سو، بیمارستان مجهز رضوی را بر اساس آخرین استانداردهای طب استعماری (به تعبیر تبریزیان) بنا کرده و تقویت می‌کند و کنگره‌های بین‌المللی پزشکی (استعماری) برگزار می‌نمایند و از سوی دیگر، در حرم مطهر امام هشتم(ع) و در قالب «پرسمان دینی» با موضوع «طب‌المعصومین» به نشر این تفکّرِ اخباری یاری می‌رساند.

اگر زائر یا مجاوری در حرم مطهر تحت تأثیر این آموزش‌ها به‌جای مایه‌کوبی (واکسیناسیون) فرزندش، از سیاه‌دانه استفاده کرد و بعد بلایی بر سر کودک آمد، آستان قدس پاسخگوست؟ نسخه‌نویس محترم که پیش‌دستانه از خود رفع مسؤولیت کرده و می‌گوید نسخه‌اش برای مؤمنان سودمند است و بس!

***

گویا «دوگانه»‌های پراکنده‌ساز، هم‌زاد ما هستند و قرار نیست بر سر هیچ چیز به «توافق» و «اجماع» ملّی دست یابیم و همیشه نزاع حیدری-نعمتی باید در میان ما بازتولید شود.

همان جدالی که «‌سرجان ملکم» که در زمان «فتح‌علی‌شاه قاجار» به ایران آمده بود، از دوامش گفته و این‌که حکومت تلاشی برای جلوگیری از آن نمی‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =