ایرنا نوشت: رابرت موگابه، رئیس جمهور این کشور درحالی که پارلمان حزبی این کشور به اتفاق،آرای حزب حاکم 'زانو پی اف' و همه احزاب مخالف طرح استیضاح او را بررسی می کردند، استعفای خود را تقدیم رئیس پارلمان کرد.

جاکوب مودندا، رئیس پارلمان این کشور در حین مذاکرات احزاب برای نهایی کردن طرح استیضاح، با دریافت استعفا نامه موگابه، آن را قرائت و در واقع با این اقدام به این مذاکرات تاریخی پایان داد.

احزاب موافق و مخالف زیمبابوه امروز تصمیم گرفتند رئیس جمهور این کشور را استیضاح و در واقع او را پس از 37 سال زمامداری از قدرت خلع کنند.

مراسم استیضاح که از ساعت 4 و 30 دقیقه به وقت محلی آغاز شد پس از 2 ساعت به این ننتیجه رسید که موگابه بعد از 37 سال زمامداری به سبب اقدامات بی ثبات کننده سیاسی و اقتصادی شخصی و خانوادگی شایستگی ادامه ریاست جمهوری کشور را ندارد.

بنابراین گزارش در حالی که مردم در خارج از پارلمان با رقص و پایکوبی منتظر تعیین تکلیف نهایی رئیس جمهور کشورشان بودند و حتی تعداد کمی از اعضای کابینه موگابه در مراسم استیضاح او در پارلمان حضور داشتند و در عین حال نفربرهای زرهی ارتش نیز روبروی پارلمان آرایش قدرت می دادند، پیام استعفای موگابه در صحن اصلی پارلمان قرائت شد و به همه انتظارها پایان داد.
در واقع با سر آمدن مهلت موگابه، برای کناره‌گیری از قدرت که ظهر دوشنبه از ریاست بر حزب حاکم این کشور نیز برکنار شده بود، این حزب روند استیضاح وی را آغاز کرد و سرانجام امروز آن را عملی کرد.

حزب حاکم 'زانو پی اف' در پیش‌نویس طرح استیضاح رئیس جمهور، او را 'عامل بی‌ثباتی در کشور نامیده و تاکید کرد که او حاکمیت قانون را زیرپا گذاشته و موجب سقوط اقتصادی بی سابقه در کشور پس از 15 سال ثبات' شده است، لذا چاره ای جز بررسی طرح استیضاح و کنار گذاشتن او از قدرت وجود ندارد.
در متن طرح استیضاح موگابه آمده است: 'رابرت موگابه با ابطال اصل قانون اساسی کشور به سود همسر تندخوی خود کاری کرد که ارتش وارد عمل شود و تانک‌های خود را به خیابان‌های پایتخت بیاورد'.

رابرت موگابه 93 ساله که کهنسال ترین رهبر کنونی جهان محسوب می‌شود سه‌شنبه گذشته با برکناری معاون اول رئیس‌جمهور تلاش کرد که همسر خود، گریس را به این سمت بگمارد اما با عکس‌العمل ارتش مواجه شد که او را در خانه خود محصور کردند.
رئیس جمهور در این مدت حتی حمایت حزب حاکم را نیز از دست داد، اما به رغم فشار اعضای حزب همچنان از استعفا خودداری کرد، امری که باعث شده حزب حاکم 'زانوپی‌اف' بخواهد از ابزار استیضاح برای برکناری رئیس‌جمهور استفاده کند.
رویترز صبح امروز در این خصوص نوشته بود که فرایند برکناری موگابه از طریق استیضاح روی کاغذ به نظر طولانی می‌رسد، چرا که لازمه آن برگزاری نشست مشترک سنا و مجمع ملی زیمبابوه است.

پس از آن نیز کمیته‌ای با حضور 9 نفر از اعضای سنا باید تشکیل شود و سپس یک بار دیگر نشست مشترک سنا و مجمع ملی برگزار می‌شود تا در نهایت رئیس‌جمهور با دو سوم آرا از قدرت کناره گیری کند.

اما تحلیل‌گران معتقدند که 'زانوپی‌اف'به تعداد کافی سناتور و نماینده دارد که همه این فرایند را در ظرف یک روز به انجام رساند.
البته پیش از این شبکه تلویزیونی سن‌ان‌ان آمریکا گزارش داده بود که رابرت موگابه پیش‌نویس استعفای خود را آماده کرده و به او و همسرش مصونیت کامل قضایی اعطا شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =