یک کارشناس ارشد مسائل راهبردی تصمیم ترامپ درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را برای خبرآنلاین تحلیل و بررسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دکتر علیرضا اکبری معاون اسبق وزیر دفاع در دوره اصلاحات درباره تصمیم اخیر ترامپ گفت: «ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، روز چهارشنبه ششم دسامبر ۲۰۱۷، شهر بیت المقدس را بعنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد.هرچند که اجرای تصمیم ایالات متحده در برسمیت شناختن قدس بعنوان مرکز رژیم صهیونیستی، عملا سالها بطول خواهد انجامید، اما؛ بنظر می‌رسد که ایالات متحده، برای ایده های منطقه ای خود در خاورمیانه، نیاز به شکاف درون منطقه و تشدید «آشوب» و انارشی دارد.»

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی درباره واکنش‌ها به این مسئله افزود: «اگرچه که برخی رهبران اسلامی، مواضع نسبتا تندی اتخاذ کرده اند، اما، شواهد، نوعی اطمینان خاطر دولت امریکا از برخورد کم شدت دولت‌های عربی در قبال این تصمیم را بیان می‌کند. برای رژیم صهیونیستی و امریکا، تشدید تقابل و تضاد عربی-ایرانی، مهم‌ترین پوشش و مسیر انارشیسم و آشوب است.

این کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره آخرین وضیت بیت‌المقدس و رویکرد فلسطینیان گفت: «این جمعه، وضعیت شهر قدس، آینده رویکرد فلسطینیان، در قبال این تجاوز حقوقی امریکایی-صهیونیستی را معین خواهد کرد. »

وی درباره راهبرد ایران  در قبال این مسئله بیان کرد: «برای جمهوری اسلامی اما، تمرکز بر مساله تجاوز حقوقی سیاسی امنیتی امریکا-اسراییل نسبت به موجودیت عربی-اسلامی قدس و فلسطین، بسیار حائز اهمیت است.جلوگیری از فشار امریکا و اسراییل بر تشدید تضادهای عربی و ایرانی، و نیز تمرکز بر تضاد ماهوی اسراییل با حقوق عربی و اسلامی، باید در کانون توجهات و اقدامات رسمی و عملیاتی ایران قرار گیرد.»

اکبری در ادامه گفت: «شايد تصور شود كه موقعيت عربستان در جهان اسلام، ظرفيتي مازاد محسوب شود، اما مفهوم «دنیای اسلام»، بیش‌تر انتزاعی است و در عرصه حقوقی و حتی سیاسی، براي سعودي مابازاء "قابل لمس" ندارد. "رهبري دنياي اسلام" نيز مفهومي مبهم و چند منظور ه است. کسان زیادی هستند که بر سر این مفهوم، ادعا دارند. و البته، رهبران سعودی، بلحاظ وجود حرمین شریفین در سرزمین حجاز، مدعی تر از همه اند، اما، رهبران مصر و حتی لیبی ، گاهی پاکستان، زمانی عراق و ... نیز ادعای رهبری جهان اسلام را داشته اند! ایران، البته، عملا رهبری معنوی شیعیان را از انقلاب اسلامی تا کنون، داشته است. از این رو، آنچه که در صحنه عمل و اقدام رخ داده و می‌دهد، بسیار موثر تر و نافذ تر است از آنچه که در فضای انتزاعی! »

معاون اسبق وزیر دفاع در نهایت گفت: «در عین حال، «عرفی شدن» رابطه با رژیم صهیونیستی در بین کشورهای اسلامی،، از مصر و اردن گرفته تا ترکیه و سعودی، عملا تاثیر برسمیت شناختن رژیم صهیونیستی بر وضعیت «رهبری کشورهای اسلامی»، را بشدت کاهش داده است.  دقیقا همین امر یا واقعیت است که، نگرانی را حتی در چنین شرایطی(برسمیت شناختن قدس بعنوان پایتخت رژیم)، برای عمده تر کردن تضاد های عربی-ایرانی و اسلامی-شیعی (!) را افزایش داده است.  این یعنی، حتی با شدت عملی که امثال اردوغان نشان داده یا می‌دهند، در عین حال، سعودی در حفظ جایگاه خود در میان دولت‌های محافظه کار و بدعت گذار عربی-اسلامی، نسبتا مشکل کمتری احساس می‌کند. البته، نقش افکار عمومی مسلمانان، حتما با رویکرد دولت‌ها، متفاوت است.»

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =