۰ نفر
۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۵۵
افزایش «عوارض» نبود گفت‌وگو

بدون هماهنگی، هیچ برنامه‌ای به بار نمی‌نشیند، به‌خصوص وقتی «طرحی» در سطح ملی مطرح باشد. حالا روشن شده است تقریباً هیچ‌کس با افزایش پیشنهادی عوارض خروج از کشور دولت موافق نیست. حتی نهادهایی چون سازمان میراث فرهنگی که از قبل آن متنفع می‌شوند.

مشکل کجاست و جرا چنین ساده مسئله‌ای معمولی به معضلی اساسی بدل می‌شود به‌گونه‌ای که اصل کار به حاشیه می‌رود؟

در این موضوع مهم یعنی ارائه به‌موقع لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ حالا این عوارض خروج کشور است که محل بحث مجامع و محافل شده است، آن‌هم، با نگاهی سطحی که بیش و پیش از همه از نبود فضای نقد و گفت‌وگو بین اصحاب رسانه و مسئولان و منتقدان نشات می‌گیرد. در حقیقت عارضه اصلی عدم مشورت برنامه‌نویسان و دست‌اندرکاران برنامه و بودجه کشور با صاحب‌نظران بیش از اعلام و ارائه لوایح و طرح‌هاست.

به‌نظر می‌رسد پس از تعطیلی سازمان برنامه و بودجه در دولت قبل و راه‌اندازی مجدد آن در دولت جدید، هنوز شیوه تصمیم‌گیری تغییر اساسی نکرده است.

اگرچه ممکن است افزایش مبلغ خروج مسافران از کشور رویکردی حمایتی از سفرهای داخلی داشته باشد، اما نحوه اعلام و اطلاع‌رسانی نابه‌هنگام، خود موجب مشکل شده است. شواهد امر نشانگر عدم تصویب عوارض پیشنهادی لایحه بودجه دولت در مجلس است، اما «عوارض حقیقی» که به اعتبار و تدبیر دولت لطمه می‌زند به کارشناسان خبره در حوزه اطلاع‌رسانی، مدیریت رسانه و ارتباطات نیازمند است تا با زمینه‌سازی مفاهمه، مکالمه و گفت‌وگو در رسانه‌ها به افزایش این عارضه فرهنگی دامن نزنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736569

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =