ایسنا نوشت: مدیر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه در شهر جده عربستان با طرح‌ ادعاهایی واهی از اقدام دونالد ترامپ درباره قدس حمایت کرد.

عبدالحمید حکیم، مدیر مرکز پژوهش‌های خاورمیانه در شهر جده عربستان در مصاحبه با شبکه آمریکایی "الحرة" مدعی شد: اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل آب‌های راکد در پرونده مذاکرات را به جریان می‌اندازد!

وی افزود: ما به عنوان عرب باید ایمان داشته باشیم تا طرف مقابل نیز این را درک کند. ما باید خواسته‌های طرف مقابل را درک کنیم تا در مذاکرات صلح موفق شویم. ما باید اذعان کنیم که "قدس نماد دینی یهود است و مثل قداست مکه و مدینه برای مسلمانان برای یهودیان مقدس است."

حکیم گفت: اعراب باید ذهن خود را از میراث ناصری(ناسیونالیسم عربی) و اسلام سیاسی که فرهنگ انزجار از یهود و انکار حق تاریخی آن‌ها در این منطقه را گسترش داده، آزاد کنیم.

به دنبال این اظهارات بسیاری از عربستانی‌ها در توییتر و شبکه‌های اجتماعی دیگر ضمن محکوم کردن این اظهارات اعلام کردند که سخنان حکیم و کسانی که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل دعوت می‌کنند نماینده اکثریت عربستانی‌ها نیستند.

جمال خاشقجی، نویسنده مشهور سعودی در توئیتی نوشت: عبدالحمید حکیم ثابت کرده که ما در شرایط استثنایی قرار داریم. جاهلی مثل او نماینده عربستان می‌شود و افراد علم و دانایی که در این موارد چیزی می‌دانند غایب می‌شوند.

برخی نیز تأکید کردند که حکیم مکلف به مأموریت عادی سازی روابط با اسرائیل مثل انور عشقی شده است.

حکیم جزو هیئتی بود که همراه با انور عشقی به اراضی اشغالی سفر کرده بودند.

حکیم که در جده اقامت دارد به اسرائیل در سالروز اشغال فلسطین تبریک گفته بود. وی گفت: "عیدتان مبارک باشد و ان شاء‌الله در شصت و نهمین عید تحقق صلح را جشن می‌گیریم. خداوند اسرائیل و مردمش را حفظ و خیر و برکت و صلح را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد."

حکیم پیشتر نیز در پی تنش میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با قطر، در مصاحبه با شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی به شدت از قطر انتقاد کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =