رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در طی یک سخنرانی در نشست حزب عدالت و توسعه خواستار اقدام فوری سازمان ملل و شورای امنیت درباره قدس شد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، اردوغان طی سخنانی در کنگره حزب عدالت و توسعه در رابطه با تحولات اخیر در رابطه با قدس اظهار داشت: سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید، اگر اقدامی صورت نگیرد، مراجع ذیربط را در چارچوب قانون تحت فشار خواهیم داد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما از حمایت از فلسطین و قدس به دلیل اینکه اسرائیل خواهان این موضوع نیست، منصرف نخواهیم شد. به دلیل اینکه آمریکا اهداف دیگری در سوریه دارد اجازه نخواهیم داد دولتی تروریستی در آنجا تشکیل شود. تماشاگر تجزیه مذهبی و نژادی عراق نخواهیم بود. در مقابل موضع اتحادیه اروپا، ناتو یا هر قدرت دیگری که بخواهد از موضع خودبرتربینی با کشور و مردم ما رفتار کند، تماشاچی نمانده و سکوت اختیار نخواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه گفت: «اگر همچنان کسانی هستند که می پرسند شما چه کاری با سوریه، عراق و فلسطین دارید؟ غافلانی هستند که از تاریخ و موقعیت ترکیه بی خبرند. جوامعی که در این جفرافیا زندگی می کنند هرآنچه که در خارج از مرزهای فیزیکی آنان باشد در قلوبشان است، لذا هر دستی که به سوی قدس دراز شود مانند آن است که به سوی استانبول دراز شده است.

ما خواهان تجلی عدالت هستیم و می گوییم سازمان ملل متحد و شورای امنیت باید اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید، اگر اقدامی صورت نگیرد، مراجع ذیربط را در چارچوب قانون تحت فشار خواهیم داد.

رفتار غیرانسانی سربازان اسرائیلی با افراد بیگناهی که بدون هیچ اسلحه ای و با دستان خالی تلاش می کنند از حقوق خود دفاع کنند هیچ گونه توجیهی ندارد. اگر این تصاویر به جای اسرائیل مربوط به کشور دیگری در دنیا بود، باور کنید دنیا را سر مقامات آن کشور نابود می کردند.

به ویژه اگر چنین تصاویری از ترکیه منتشر می شد، رسانه های کشورهای غربی روزها و ماه ها سرتیتر خود قرار می دادند. اکنون بگویید آیا در کشور رجب طیب اردوغان، همان کسی که می گویید دیکتاتور است، چنین وقایعی دیده می شود؟ برعکس از آن جا که اردوغان در مقابل این رفتارها تحمل نکرده و به رویتان می آورد می گویید دیکتاتور است.»

مادامیکه مسلمانان با یکدیگر می‌جنگند تروریسم دولتی اسرائیل سود می‌برد

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر وجود دشمنی علیه جهان اسلام، گفت، جهان اسلام هدف توطئه‌ها برای تغییر شکل کشورهای اسلامی به نفع دیگران قرار گرفته است.

 رجب طیب اردوغان در ادامه گفت: همانند یک قرن گذشته جهان اسلام با تلاش‌هایی برای تغییر شکل آن از طریق جنگ‌های داخلی، خونریزی‌ و ایجاد شکاف میان برادران مواجه شده است.

وی از مردم خواست که خود را در برابر حملاتی که هدفش فقط تخریب جامعه مسلمانان از درون است، آماده کنند. او گفت:  مادامیکه مسلمانان با یکدیگر می‌جنگند تنها کسانی که سود می‌برند گروه‌های تروریستی و تروریسم دولتی مثل اسرائیل است.

او در ادامه اظهاراتش بار دیگر تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل مورد انتقاد قرار داد.

او در ادامه بار دیگر خطاب به مسئولان سازمان ملل گفت: اگر شما نمی‌توانید کاری بکنید ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد. ترکیه از دفاع از فلسطین و قدس به دلیل اینکه اسرائیل دوست ندارد، دست نخواهد کشید. ما حامی برادران و خواهران خود در بوسنی و دیگر کشورهای اسلامی در جهان هستیم.

وی در ادامه اظهاراتش با اشاره به بیانیه اخیر سازمان همکاری‌های اسلامی مبنی بر شناسایی قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین گفت: این سازمان براساس همکاری‌ها و تلاش‌های چند جانبه حرکت کرده و کشورهای دیگر را تشویق می‌کند که از این رویکرد حمایت کنند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =