تسنیم نوشت: وزیر خارجه عربستان اذعان کرده است که ریاض یک نقشه راه برای برقراری روابط عادی با اسرائیل دارد.

به گزارش اسپوتنیک، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با شبکه فرانس 24 گفت: عربستان سعودی و اسرائیل هیچ گونه روابط رسمی ندارند.

این اظهارات بر خلاف سخنان مقام های ارشد اسرائیلی است که بارها اعلام کرده اند تل آویو تماس های مخفیانه ای با کشورهای عربی دارد.

وزیر خارجه عربستان افزود: ریاض یک نقشه راه موسوم به طرح ابتکاری عربی برای برقراری روابط عادی با تل آویو دارد.

وی در عین حال داشتن هرگونه رابطه رسمی با اسرائیل را رد کرده است. وزیر خارجه سعودی این مساله را نیز رد کرده است که عربستان سعودی به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین فشار وارد کرده است تا یا طرح واشنگتن برای حل و فصل بحران خاورمیانه را بپذیرد یا استعفا کند.

وزیر خارجه عربستان درباره اوضاع بیت المقدس نیز گفت: موضع ما درباره بیت المقدس همواره بسیار شفاف بوده است. ما به راهکار تشکیل دو دولت بر اساس قطعنامه های سازمان ملل و طرح ابتکاری صلح عربی اعتقاد داریم. ما بر این باوریم که در پایان، یک دولت فلسطینی در مرزهای 1967 میلادی خواهیم داشت... که پایتخت آن بیت المقدس خواهد بود. این موضع ما بوده است، این موضع ما باقی خواهد ماند. ما بر این باوریم که دولت ترامپ برای دستیابی به صلح بین اسرائیلی ها و اعراب، جدی است.

وی اظهار داشت: پیش از آنکه ترامپ تصمیمش درباره بیت المقدس را بگیرد، عربستان سعودی با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود که چنین تصمیمی نقض قوانین بین المللی و همین طور قطعنامه های سازمان ملل است و به نقش آمریکا به عنوان میانجیگر روند صلح، لطمه خواهد زد.

طرح صلح عربی مربوط به سال 2002 میلادی است و هدف آن به زعم ریاض، حل و فصل بحران بین فلسطین و اسرائیل است.

اواخر نوامبر یعقوب ناجل مشاور سابق نخست وزیر اسرائیل گفت: عربستان سعودی احتمالا با هرگونه توافق بین اسرائیل و فلسطین موافقت خواهد کرد تا بتواند روابط نزدیکتری با تل آویو داشته باشد.

ریاض ظاهرا هیچ رابطه دیپلماتیکی با تل آویو ندارد، با این حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پیش از این اذعان کرده است که رژیم صهیونیستی همکاری سودمند و مفیدی با کشورهای عربی دارد و این همکاری ها به طور کلی محرمانه و مخفی بوده است.

یووال اشتاینیتز وزیر انرژی اسرائیل نیز گفته است که تل آویو تماس های مخفی با تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان دارد. گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک اسرائیل نیز پیشنهاد همکاری اطلاعاتی با ریاض برای مقابله با ایران را مطرح کرده است.

اسرائیل کاتز وزیر اطلاعات اسرائیل نیز اخیرا از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای سفر به تل آویو و مشارکت در مذاکرات سازش بین اسرائیل و فلسطین دعوت به عمل آورده است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    تناقض تیتر و متن خبر....