صاحبان جایزه باربد از علیرضا قربانی تا کاوه یغمایی

جوایز سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر با عنوان جایزه باربد در مراسم اختتامیه این رویداد هنری به برگزیدگان اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم اختتامیه سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به مدیریت حمیدرضا نوربخش ساعت 19.30 شنبه 30 دی در تالار وحدت آغاز شد. جشنواره‌ای که از 20 دی آغاز و 29 دی تمام شد و حاشیه کم نداشت.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام مازنی، محمدعلی ابطحی، علی‌اکبر صفی‌پور، علیرضا قربانی، مظفر شفیعی، هوشنگ کامکار، محمد سریر، فاضل جمشیدی، محمدحسین ایمانی خوشخو، میلاد کیایی، کارن کیهانی، مهدی یراحی، رضا شایسته، احسان تارخ، داود گنجه ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی پور، میلاد درخشانی، محسن رجب پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص ، وحید تاج و... از جمله حاضران در این مراسم بودند. 

اجرای سالار عقیلی و ارکستر ملی

در ابتدای این مراسم در کلیپی کوتاه آن چه در طول جشنواره سی و سوم گذشت به صورت تیتروار مرور شد و همچنین اولین قسمت مراسم اجرای ارکستر ملی به رهبری فریدون شهبازیان و خوانندگی سالار عقیلی بود. 

قدردانی از وزیر ارشاد

عباس سجادی که اجرای مراسم را بر عهده داشت از حضار خواست وزیر فرهنگ و ارشاد را به خاطر موضع گیری در مورد موسیقی بانوان و حضور پررنگش در جشنواره موسیقی فجر تشویق کنند.

گزارش حمیدرضا نوربخش از جشنواره سی و سوم

نخستین سخنران این مراسم حمیدرضا نوربخش بود. او ضمن خیرمقدم به وزیر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از آن ها که به گفته او به خانه خودشان آمده بودند تشکر کرد.

او ادامه داد: «گزارش مشروح جشنواره را در تصاویری که به صورت کلیپ ارائه شد دیدید و شرح تفصیلی آن نیز در کتابچه ای که آماده شده و در اختیارتان هست مطالعه کنید.»

او ادامه داد: «از دوره جشنواره سی و یکم به بعد میزان فروش بلیت اجراهای غیر پاپ جهشی قابل توجه پیدا کرد به گونه ای که فروش موسیقی نواحی، سنتی و کلاسیک به سطح موسیقی پاپ رسید در حالی که در دوره های قبل بخش پاپ بیش از 80 درصد درآمد را به خود اختصاص می داد.»

او گفت:‌«نکته بعد بازنگری در روند داوری هاست به گونه ای که به سمت بالندگی حرکت کند. لازم می دانم از برادر ارزشمندم علی مرادخانی یاد کنم. مخاطبان جشنواره با استقبال گرم خود از جایزه باربد نشان دادند که این روند را به خوبی رصد می کنند. نکته بعد اشاره و تاکیدی است بر این نکته که جشنواره فجر آیینه تمام نمای فعالیت های همه اهالی موسیقی در طول سال است و همه هنرمندان باید در آن سهیم باشند. چه در حوزه اجرا و چه در بخش مشاوره. جشنواره فجر فقط با نگاه علمی به بررسی آثار پرداخته و اقبال مخاطب شرط لازم برای انتخاب اجراها بوده هرچند که شرط کافی نبوده و نیست.»

نوربخش گفت: «نکته آخر این که شریفترین هنرمندان در حوزه موسیقی فعالیت دارند و در برابر مشکلاتی که از فرط تکرار بیان دوباره شان لزومی ندارد و از جمله آن ها لغو کنسرت ها، آزادی فعالیت زنان در حوره موسیقی در سراسر کشور، مسئله کپی رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهمتر روشن شدن تکلیف سیاستگذاری های حوزه موسیقی در تمام کشور. به نظر می رسد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در این زمینه گام هایی بلندتر در راستای همکاری با دیگر نهادها بردارد. »

بعد از صحبت های نوربخش لوکا چیارلا از کشور ایتالیا روی صحنه آمد و  به اجرای تک نوازی ویولون پرداخت. او در طول سی و سومین جشنواره موسیقز فجر هم اجرا داشت. 

صالحی: موسیقی ایرانی نوایی از ایرانیت ماست

عباس سجادی از سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام مازنی، ذوالقدر و قاضی زاده‌هاشمی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، مجتبی حسینی معاون امور هنری و فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی دعوت کرد تا برای تقدیر از ابراهیم قادری، پیشکسوت موسیقی کردستان روی صحنه بروند.

نفر بعدی که مورد تقدیر قرار گرفت فرج علیپور، پیشکسوت موسیقی لرستان بود.

سیدعباس صالحی در صحبت های کوتاهی گفت: «موسیقی ایرانی نوایی از ایرانیت ماست. در فراز و فرود تاریخ، ایران با موسیقی و نواهای موسیقایی به حیات خود ادامه داده است. کمتر موسیقی دان ایرانی داریم یا هیچ نداریم که از مام وطن و برای ایران ننواخته باشد. بزرگان ایرانی از فردوسی و خیام و حافظ و سعدی که مفاخر ایرانند با نوا و آهنگ موسیقی ایران جاودانه شده اند و ما صدها و هزاران بیت از این بزرگان را با نوای موسیقی ایرانی شنیده ایم و در جان فرو برده ایم.»

او ادامه داد: «موسیقی ایرانی همچنین نوایی و نمادی از مقاومت است. موسیقی ایرانی، ساز موسیقی ایرانی با کوک جان مردم این سرزمین همراه بوده است. با ناخوشی آن ها نواخته است. در روزهای سختی همگام مردم بوده استو در ایام انقلاب اسلامی شعر و شعار و موسیقی و مردم با هم درآمیختند و ده ها قطعه از دل مردم برآمد و بر جان مردم نشست. در ایام دفاع مقدس در هشت ساله ی عسرت و سختی و درد و رنج این موسیقی ایرانی بود که در این دوره پر حوادث و پر فراز و فرود حوادث را با خود مقطع بندی می کرد. فتح خرمشهر با موسیقی جائودانه «خجسته باد این پیروزی» به یاد می آید و ده ها حادثه دیگر با صدها قطعه دیگر.»

وزیر فرهنگ گفت: «همان طور که جغرافیای مان محل بروز و ظهور چهار فصل است و زیباست، موسیقی هر منطقه نیز حال و هوای خود را دارد. موسیقی ایرانی که در شرق جهان زیسته، نمایه ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق دارد. اگر موسیقی ایرانی را این گونه می شناسیم ایرانیت، نماد مقاومت و قومیت و ملیت باید قدر موسیقی ایرانی را در دیپلماسی فرهنگی بدانیم. موسیقی ایرانی می تواند نشان دهنده هویت ما و فرهنگ مان باشد. »

او گفت: «جشنواره موسیقی فجر فرصتی است برای حضور نسل های متوالی موسیقی از تجربه پیشکسوتان تا خلاقیت جوانان. فرصتی برای گونه های متنوع موسیقی ایرانی و جهانی.این فرصت را باید تقویت کرد. جشنواره را فرصتی برای انسجام، همدلی و همراهی اصحاب موسیقی قراتر داد. در آغاز راه جشنواره موسیقی سی و چهارم از تمامی اهالی این موسیقی پر طنین می خواهیم که از قوت ها بگویند تا بر آن بیفزاییم و از ضعف ها بگویند تا برطرف شان کگنیم و سی و چهارمین جشنوارع موسیقی فجر را پرفروغ تر کنیم.»

اهدای جوایز

سجادی اعلام کرد جوایز در سه بخش اهدا خواهد شد و پس از آن در کلیپی کوتاه هیئت 25 نفره داوران و نامزدهای جایزه باربد مرور شدند.

از میان تمام داورانی که عباس سجادی نامشان را خواند تنها وارطان ساهاکیان در سالن حضور داشت. او در کنار هوشنگ کامکار، محمد سریر و ایرج راد که به صورت افتخاری روی صحنه رفتند قرار گرفت.

ابتدا نامزدهای آهنگسازی موسیقی کلاسیک معرفی شدند که شامل کارن کیهانی، علیرضا مشایخی و سهیل شیرنگی بودند و ایرج راد با باز کردن پاکت اعلام کرد لوح تقدیر در این بخش تعلق می گیرد به پریسا پیرزاده. پیرزاده پیش از این اعلام کرده بود که از حضور در جایزه باربد به عنوان نامزد انصراف داده است. علیرضا مشایخی و کارن کیهانی نیز مشترکا جایزه این بخش را دریافت کردند که مشایخی در مراسم حضور نداشت.

نامزدهای آهنگسازی موسیقی بی کلام ایرانی، علی قمصری، رابعه زند و میلاد درخشانی بودند. در این بخش لوح تقدیر به احسان ذبیح فر تعلق گرفت. جایزه باربد در این بخش به میلاد درخشانی تعلق گرفت. علی قمصری و رابعه زند پیش تر از حضور در جایزه باربد به عنوان نامزد انصراف داده بودند.

نامزدهای آهنگسازی موسیقی باکلام ایرانی، سامان صمیمی، کاوه صالحی و پیمان سلطانی بودند. جایزه باربد در این بخش به کاوه صالحی تعلق گرفت.

نامزدهای خوانندگی موسیقی باکلام ایرانی، علیرضا قربانی، پوریا اخواص و وحید تاج بودند و جایزه باربد به علیرضا قربانی برای آلبوم فروغ تعلق گرفت.

علیرضا قربانی پس از دریافت جایزه در صحبت های کوتاهی گفت: «سپاسگزارم از هئیت داوران. واقعیت این است که در هنر و ارزیابی هنر جایزه و رتبه بندی در اولویت چندم قرار خواهد گرفت و نه در اولویت اول. همه دوستانی که جایزه می گیرند، با حفظ احترام بدانند که اتفاق چندان مهمی نیست و آن ها که جایزه نمی گیرند اندوهگین نباشند. »

در ادامه بخش اعطای جوایز برگزیدگان بخش موسیقی تلفیقی به داوری محمدرضا چراغعلی، همایون نصیری، میثم مروستی، هومن نامداری و سیاوش روشن معرفی شدند.

در بخش آهنگسازی بخش موسیقی تلفیقی بی کلام جایزه باربد تعلق گرفت به گلنوش صالحی برای آلبوم «10 تیر».

در بخش آهنگسازی بخش موسیقی تلفیقی باکلام لوح تقدیر تعلق گرفت به فرزاد میلانی برای آلبوم «نوستالژی نامه» و هیئت داوران ضمن تقدیر از دولتمند خالف برای حضور در آلبوم «آزما» کسی را شایسته دریافت جایزه باربد نداست.

میلانی در صحبت های کوتاهی گفت: «متاسفانه موسیقی در مملکت ما در پنج، شش قرن اخیر به بهانه مذهب مورد بی احترامی قرار گرفته. در صورتی که وقتی به کتاب های فیلسوفی چون ابن سینا مراجعه می کنیم می بینیم که او چیز دیگری می گوید. برایم جالب است که بربط به مصر می رود و قاریان قرآن موظف اند آموزش ببینند ولی در این جا نشان دادن ساز در تلویزیون قدغن است. من فقط تعجب می کنم و وقتی آن چه را گفتم دانستم مدت ها گریستم. اگر برادران روحانی مان با پژوهشگران موسیقی صحبت بکنند شاید بتوان یک بار برای همیشه مشکلات خوانندگان زن و مرد را حل کرد طوری که به کسی هم برنخورد.»

بهترین آهنگسازی بخش موسیقی تلفیقی باکلام تعلق گرفت به میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» تا به این ترتیب او دو جایزه از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر بگیرد.

او نیز در صحبت های کوتاهی گفت: «شب خوبی است برای من. دو آلبومی که امسال منتشر کرده ام مورد تایید قرار گرفت که تقدیمشان می کنم به پدر و مادر عزیزم و برادرم.»

سپس نوبت به برندگان موسیقی دستگاهی رسید. داوران جایزه باربد در بخش موسیقی دستگاهی محمدعلی کیانی نژاد، داریوش پیرنیاکان، مظفر شفیعی، بهداد بابایی و نوید افقه بودند.

در بخش موسیقی دستگاهی بی کلام جایزه باربد برای بهترین آهنگسازی تعلق گرفت به قاسم رحیم زاده برای آلبوم «آواز رود».

در بخش موسیقی دستگاهی باکلام، جایزه باربد برای بهترین آهنگسازی تعلق گرفت به مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای آلبوم «سرو بالا».

مولانیا در صحبت های کوتاهی گفت: «این دومین جایزه ای است که به خاطر «در عشق زنده باید» می گیرم و دلیلش اعتقادمان به کیفیت کار است. فکر می کنم جامعه هنری مان لازم است که از این به بعد به این فکر کنند که ما باید سطح سلیقه مردم را بالا ببریم و نباید با سطح سلیقه مردم کار تولید کنیم. باید ایمان داشته باشیم به کارمان، پایش بمانیم و کیفیت گرا باشیم.»

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی باکلام، هیئت داوران هیچ آلبومی را حائز دریافت جایزه باربد ندانست و دو لوح تقدیر را مشترکا به سالار عقیلی و وحید تاج اهدا کرد.

عقیلی در صحبت های کوتاهی گفت: «همان طور که علیرضا قربانی گفت این لوح ها و جوایز ملاک نیست و ملاک میزان تاثیرگذاری است. امیدوارم هنرمندان با هم خوب باشند، رویشان را از هم برنگردانند و فقط در مجالس ختم یکدیگر را نبینیم. دوستی از من پرسید می دانی فرقت با کسی که در سیرک روی بند راه می رود چیست؟ تو که روی صحنه می خوانی همه دعا می کنند بیفتی اما آن که روی بند راه می رود همه دعا می کنند که نیفتد.»

در بخش جایزه بخش بهترین ناشر موسیقی دو لوح تقدیر به موسسه ایران گام به مدیریت صدرالدین حسین خانی و موسسه پردیس موسیقی معاصر به مدیریت اردوان جعفریان تعلق گرفت و جایزه باربد در این بخش به موسسه پرده هنر موسیقی به مدیریت امیرعباس ستایشگر اهدا شد. ستایشگر که خود از اعضای برگزارکننده جشنواره سی و سوم بود حضورش به عنوان نامزد مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود.

در بخش آهنگسازی موسیقی پاپ جایزه باربد تعلق گرفت به کاوه یغمایی برای آلبوم «ناگهان رفته» که خود در سالن نبود و مدیر برنامه اش برای دریافت جایزه روی صحنه رفت.

سجادی از حضار خواست برای کاوه یغمایی و پدرش کوروش یغمایی دست بزنند.

در بخش خوانندگی موسیقی پاپ جایزه باربد تعلق گرفت به مهدی یراحی برای آلبوم آینه قدی. او در صحبت های کوتاهی گفت: «دیروز هوای اهواز زادگاه من به شدت خراب بود و من نگران همشهری هایم بودم و دوست داشتم از این تریبون محترم یادی از آن ها کنم. در عرصه موسیقی پاپ ستاره کم نداریم زنده یادان واروژان و بابک بیات و عمرش دراز باد ناصر چشم آذر. ما آثار بسیار ارزشمندی در این حوزه داریم که شما خود نامشان را می دانید.»

در ادامه مراسم لوح تقدیر بخش موسیقی نواحی به شهباز شاهین پور
 تعلق گرفت و جایزه باربد بخش موسیقی نواحی تعلق گرفت به فوزیه مجد از پیشگامان پژوهش در حوزه موسیقی نواحی که در سالن حضور نداشت.

در بخش رسانه‌های برگزیده مهدی شاهرضایی به پاس تهیه برنامه ی مترونوم،  امیرحسین ثقفی به پاس تهیه برنامه رادیویی چراغ، بهزاد حقیق تهیهکننده برنامه خیابان جام جم، یدالله گودرزی از سایت موسیقایی نوا، علیرضا سعیدی سرویس موسیقی خبرگزاری مهر جایزه دریافت کردند.

علیرضا سعیدی در صحبت کوتاهی گفت: « یاد و خاطره رفقایمان در پلاسکو را فراموش نکنیم. ما خبرنگاران وقتی گزارشی منفی منتشر می کنیم با غضب دوستان تهیه کننده مواجه می شویم امیدوارم روزی برسد که دوسنان تهیه کننده به ما نگویند که آدم های بی سوادی هستیم.»

اجرای موسیقی 

در این مراسم گروه سازینه متشکل از کسانی چون خالو قنبر راستگو پیشکسوت موسیقی نواحی و احسان عبدی پور نوازنده جوان سرنا از لرستان به سرپرستی پیمان بزرگ نیا روی صحنه آمدند و به اجرای موسیقی نواحی پرداختند. در بخش دیگر مراسم گروه مهتاب به خوانندگی مجتبی عسگری، قطعه «می تراود مهتاب» با شعری از نیما یوشیج و همچنین قطعه ای از مولانا اجرا کردند. مهدی یراحی، خواننده پاپ با اجرایش پایان بخش اختتامیه جشنواره سی و سوم بود.

اساسنامه‌ای که رونمایی نشد

برخلاف انتظارها در این مراسم خبری از اساسنامه جشنواره موسیقی فجر نشد، اما امیدها برای رونمایی از آن ادامه دارد.

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =