گلایه‌های اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر در حضور دو وزیر

اهالی فرهنگ و هنر در دیدار مشترک با وزیر اقتصاد و امور دارایی و وزیر فرهنگ و ارشاد از مشکلات اقتصادی که هنرمندان این روزها با آن درگیر هستند گلایه کردند و خواهان رسیدگی بیشتر مسئولان مربوطه شدند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مدیران حوزه فرهنگ و هنر در دیدار با وزیر اقتصاد و امور دارایی از مسایل و مشکلات اقتصادی حوزه فرهنگ گفتند و خواستار رسیدگی مسئولان شدند.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست مشترک با مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی با نمایندگان اصحاب فرهنگ و هنر ضمن تاکید بر این مطلب گفت: اهالی فرهنگ و هنر کم توقع هستند ولی فضای کسب و کار آن‌ها باید طوری باشد تا زندگی و شرایط معیشتی راحتی داشته باشند.

او با اشاره به اینکه نمایندگان دو وزارتخانه جلساتی در این باره برگزار کرده اند، ادامه داد: این نوع جلسات و همچنین این نشست می‌تواند به ارتقای شرایط معیشتی اهالی فرهنگ و هنر و ارتقای اقتصاد فرهنگ و هنر می شود. در ابتدای امسال بر اساس توافقی که میان وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و اقتصاد و دارایی صورت گرفت کارگروهی تشکیل شد و قدم های خوبی در زمینه مشکلات اهالی فرهنگ و هنر برداشته شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: برگزاری چنین جلساتی با حضور نمایندگان اصناف مختلف فرهنگ و هنر منجر به ایجاد گفت و گو در جهت رفع مشکلات و موانع پیش رو می شود.

در این نشست محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی گفت: در حال حاضر انسجام خوبی در حوزه سینمایی وجود دارد و در این صنعت قدم های خوبی برداشته ایم. برای پیشرفت در این حوزه به سرمایه گذاری بانک ها، بورس و... نیاز داریم.

توسعه آینده کشور در گرو اصالت بخشیدن به اصحاب فرهنگ و هنر است

در بخش دیگری از این نشست منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما گفت: خانه‌های موسیقی، سینما و تئاتر مدتی است در یک گروه کاری مشترک مشکلات و مسائل پیش رو را با همفکری یکدیگر دنبال می‌کنند.

او با تاکید بر اینکه اهالی فرهنگ و هنر همیشه به فردا و آینده می‌اندیشند ادامه داد: توسعه آینده کشور بدون اصحاب فرهنگ و هنر و اصالت بخشیدن به این حوزه ممکن نیست، بنابراین اصالت بخشی به آنان حائز اهمیت است.

شاهسواری گفت: هر چقدر حوزه فرهنگ و هنر کشور توسعه یابد به معنای این است که در متن جامعه قرار دارد و این بخش بار سنگینی را بر دوش می‌کشد.

مدیرعامل خانه سینما ادامه داد: حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر در بخش‌های موسیقی، تئاتر، سینما، نشر و ... مشکلاتی دارند که باید در جلساتی با وزارت اقتصاد و دارایی رفع بشود و از آن جمله می‌توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد.

او تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از موانع جدی پیش روی اهالی فرهنگ و هنر به ویژه در بخش سینما است. این قانون ما را تحت فشار‌ قرار داده است.

شاهسواری افزود: تشکیل کارگروه مشترک میان سازمان سینمایی، خانه‌های سینما، موسیقی، تئاتر و وزارت اقتصاد و دارایی ضروری است تا از این طریق بتوان در ارتباط مستقیم با یکدیگر به رفع موانع و مشکلات پرداخت.

او توجه به بیمه سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ و هنر، بازنگری در معافیت‌های مالیاتی و ... را نیز ضروری دانست و گفت: حرفه ما به شدت نیازمند نیروی انسانی است بنابراین می‌توان به بهره‌مندی از تسهیلات کم بهره بیکاری در این بخش را نیز برطرف کرد و بسیاری از جوانان را که منتظر امکانات هستند وارد بازار کار کرد.

در ادامه این نشست فرشته طائرپور کارگردان گفت: در صورت تشکیل کارگروه مشترک می توان به تسهیل آیین نامه‌ها بپردازیم.

او با اشاره به مشکلاتی که مالیات بر ارزش افزوده در بخش سینمایی و تولید و ساخت فیلم ایجاد کرده، ادامه داد: ما از مرحله ابتدای ساخت و تولید فیلم در حال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستیم. بنابراین باید تسهیلاتی برای ما در نظر گرفته شود زیرا هزینه‌های کسر شده بابت مالیات بر ارزش افزوده در نهایت رقم بزرگی می‌شود.

طائر‌پور تصریح کرد: افزایش هزینه‌های مالیات بر ارزش افزوده باعث کاهش تولید می‌شود بنابراین در آن کارگروه مشترک و تخصصی می‌توان به این مشکل پرداخت.

در ادامه این نشست محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید به اقتصاد فرهنگ توجه بیشتری داشت زیرا همه توسعه از فرهنگ برمی‌خیزد.

او با اشاره به معافیت‌های مالیاتی در حوزه نشر ادامه داد: معافیت‌های مالیاتی در تهران و شهرستان‌ها متفاوت اعمال می‌شود و ارزش افزوده در برخی مراحل نشر اعمال می‌شود.

درک درستی از مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد

در بخش دیگری محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: مالیات بر ارزش افزوده از ابهام و سردرگمی جدی رنج می‌برد و نه تنها نتوانسته به اهداف این قانون نزدیک شود، بلکه موجبات نارضایتی‌های جدی را نیز فراهم کرده است و این نشان دهنده این است که درک درست و دقیقی از مالیات بر ارزش افزوده وجود ندارد.

او ادامه داد: کاغذ به طور مشخص از پرداخت مالیات معاف است ولی تولیدکننده ناگزیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است. در حوزه کتاب هم ناشر غیر از مقوله کاغذ، در لیتوگرافی، صحافی، چاپخانه و ... باید این مالیات را پرداخت کند.

آموزگار در عین حال تصریح کرد: در این چرخه در نهایت ناشر نمی‌تواند این هزینه‌ها را از مصرف کننده نهایی مطالبه کند بنابراین این قانون باید بازنگری شود.

او با اشاره به امضای تفاهم نامه معافیت مالیاتی کتابفروشان در سال ٩٣ ادامه داد: ما با وضعیت یکسانی در کشور مواجه نیستیم. در تهران هم گاهی به همین شکل است. برای مثال در غرب و مرکز تهران تقریبا در اکثر کتابفروشی‌ها معافیت مالیاتی اجرا شده ولی شرق تهران به دلیل تراکم کم کتابفروشی بسیاری از این قانون اظهار بی اطلاعی می‌کنند و این امر در شهرستان‌ها پر رنگ تر هم می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر از این جهت شایسته حمایت است که توسعه کمی و کیفی عظیمی را با خود به همراه دارد.

او افزود: هنر به اشتغال کمک و جامعه را آرام می‌کند و درخت امید را تنومند می‌سازد و از این لحاظ نیز شایسته حمایت و توجه است.

در ادامه حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی گفت: بخشی از مسائل ما در جلساتی که با همکاران وزارت اقتصاد و دارایی داشتیم حل شده است و جامعه هنری به تدریج در حال ارائه اظهارنامه مالیاتی است و همکاری اداره مالیات نیز در این زمینه موثر بوده است.

او ادامه داد: مالیات بر ارزش افزوده در بخش موسیقی نیز وجود دارد. به عنوان مثال از تهیه لوح فشرده خام تا استودیوی صدابرداری و تا زمانی که اثری به تولید و محصول و به دست مصرف کننده برسد، مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود.

تئاتر از همه طرف تحت فشار است

در بخش دیگری ایرج راد گفت: تئاتر از همه طرف تحت فشار است و بدون امکانات و حمایت نمی‌توان پاسخگوی هزینه‌های تولید یک اثر هنری بود. بنابراین تئاتر از هر نظر باید مورد حمایت قرار بگیرد.

او افزود: در تولید یک اثر هنری در این زمینه باید بر قیمت‌گذاری بلیت نمایش توجه داشته باشیم. به عنوان مثال اگر بلیت یک نمایش صد هزار تومان باشد یک خانواده پنج نفری توان دیدن آن نمایش را ندارند و از طرفی مالیات بر ارزش افزوده نیز در این میان مسائل و مشکلاتی را برای این حوزه به وجود می‌آورد.

راد ادامه داد: اهالی تئاتر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و نمی‌توانند هزینه‌های خود را از طریق تئاتر به دست آورند. واردات تجهیز سالن‌ها و مسائل گمرکی از دیگر مشکلات این حوزه است. اگر ما از معافیت‌های گمرکی برخوردار باشیم هزینه‌هایمان به نصف می‌رسد.

در ادامه صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی گفت: در دنیا بخش عمده‌ای از هزینه‌های فرهنگی و هنری را حامیان مالی و سرمایه‌گذاران تقبل می‌کنند، ولی در کشور ما انگیزه‌ای برای فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بخش فرهنگ و هنر وجود ندارد.

با حمایت شرکت‌های تجاری می توان به پویایی هنر کمک کرد

در بخش دیگری شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران گفت: در کشورهای پیشرفته شرکت‌های تجاری و صنعتی برنامه‌های هنری را حمایت می‌کنند و در ازای آن همان مبلغ سرمایه‌گذاری شده به عنوان مالیات از آن‌ها کسر می‌شود.

او افزود: ارکستر سمفونیک تهران در دو سال گذشته فعالیت‌های خود را انجام داده است و تمام بلیط هایش هم به فروش رسیده ولی کفایت هزینه‌های ٨٠ هزار نفر نوازنده و بقیه هزینه‌های آن را نمی‌کند. بنابراین با حمایت شرکت‌های تجاری می‌توان به پویا شدن آن کمک کرد و در این میان از سرمایه‌‌گذار هم به دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش مالیات دریافت نشود.

در بخش دیگری از این نشست برخی مدیران و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از مجموعه عملکرد این وزارتخانه در بخش مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده ارایه دادند.

اقتصاد هنر نباید دچار رکود شود

در پایان این نشست مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: اقتصاد هنر نباید دچار رکود شود زیرا این رکود زیبنده فرهنگ و هنر کشور نیست.

او با اشاره به اهمیت توجه به هنر اصیل ایرانی از جمله نقاشیخط و ... ادامه داد: در حراج‌های هنری باید به آثار هنری اصیل توجه داشت.

کرباسیان با اشاره به مشکلات اهالی هنر در بخش سالن‌ها ادامه افزود: ما آمادگی داریم برخی از سالن‌های این وزارتخانه را در اختیار اهالی فرهنگ و هنر برای برگزاری برنامه‌هایشان قرار دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: می‌توان مجتمع‌های تجاری تاسیس کرد که در دل آن چندین سالن سینمایی وجود داشته باشد و از این طریق هم بخش فرهنگ از آن بهره می‌گیرد و هم بخش اقتصاد کشور از آن بهره‌مند می‌شود.

او ادامه داد: باید جوانان را به مسیر توسعه و پیشرفت سوق دهیم. بازاریابی محصولات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید فکری برای عرضه آن‌ها و افزایش سود محصولات تولیدی کنیم.

کرباسیان با تاکید بر ضرورت توجه به کپی رایت افزود: با توجه به بودجه در نظر گرفته شده مجلس برای بخش اشتغالزایی بخشی از آن بودجه برای اشتغالزایی در حوزه صنایع دستی در نظر گرفته شده است که این امر به اقتصاد فرهنگ و هنر نیز کمک می‌کند.

وزیر اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرورت وجود صندوق فرهنگ اظهار کرد: ما آمادگی داریم در سازمان بورس این صندوق را راه‌اندازی کنیم و از صندوق‌های سرمایه‌گذار نیز در این بخش کمک بگیریم.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    0 0
    لطفا تغییرات عمده در سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی ایجاد شود.