مهر نوشت: وزیر خارجه فرانسه بار دیگر از ضرورت حفظ برجام و لزوم احترام به مذاکر‎اتی که در ژوئیه ۲۰۱۵ برای حصول توافق هسته‎ای ایران انجام شد، سخن گفت.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه «فیگارو» بار دیگر بر ضرورت اجرای برجام تاکید کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا باید به خواسته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر باز مذاکره برجام تن داد، گفت: مواضع فرانسه بر سخت‌گیری و توازن استوار است و توازن هم به معنای احترام به حرف‌های گفته شده در ژوئیه ۲۰۱۵ است. چرا؟ برای اینکه توافق امضا شده، توافق محکمی است و تهران هم مفاد آن را رعایت می‌کند.

البته لودریان در ادامه مدعی شد که این توافق مانع از دستیابی ایران به تسلیحات اتمی (!) می‌شود- مسئله‌ای که به‌زعم وی تبعاتی فاجعه‌بار برای توازن منطقه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: کشوری که به این گفته‌ها پشت کند، در واقع آنها را بی‌ارزش کرده است.

لودریان در توضیح موضع سختگیرانه فرانسه در قبال ایران گفت: سختگیری یعنی لزوم چارچوب‌بندی برنامه موشک‌های بالستیک ایران طبق آنچه که در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آمده است. اگر ایران خواهان بازگشت به جامعه جهانی است باید در این‌ خصوص همکاری کند. درغیراین صورت که البته منطقی نیز هست (!) این کشور به تمایل برای توسعه تسلیحات اتمی متهم خواهد شد. ما با ایران درخصوص موشک‌های بالستیک و مسائل منطقه‌ای وارد گفتگو شده‌ایم و تمایل داریم موضوع نفوذ نظامی ایران که به بی‎ثباتی منطقه منجر شده و همچنین حمایت مالی از حزب‌الله لبنان و حوثی‏های یمن را نیز با این کشور مطرح کنیم و برای همین است که به ایران سفر می‎کنم.

گفتنی است لودریان ۵ مارس (۱۴ اسفند) به ایران سفر خواهد کرد.

وی قرار است در این سفر ضمن گفتگو با مقامات ایران، مقدمات سفر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به ایران را نیز فراهم کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =