۰ نفر
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳
«شب نجابت خط» برگزار شد

آیین پاسداشت و تجلیل از مقام هنری مسعود نجابتی در پنجمین آیین اوج هنر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این مراسم عصر روز سه‌شنبه 28 شهریور و با حضور جمعی از چهره‌های هنری و فرهنگی از جمله مهدی چمران، استاد رجبی دوانی، هاشم میرزاخانی (مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس)، فاطمه ذوالقدر (عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، حجت‌الاسلام ﻣﺮﺗﻀﯽ ﻭﺍﻓﯽ (ﻣﻌﺎﻭﻥ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽﺳﺎﺑﻖ ﻣﺴﺠﺪ ﺟﻤﮑﺮﺍﻥ)، حسن روح‌الامین (نقاش)، علی شیرازی (خوشنویس)، علی فریدونی (عکاس دفاع مقدس)، علیرضا ذاکری (گرافیست) و... در نخلستان سازمان اوج برگزار شد.

در ابتدا، سید حمیدرضا برقعی ضمن ابراز خرسندی از حضور در این مراسم، گفت: «بسیار خوشحالم و افتخار می‌کنم که طرح جلد کتاب‌های من اثر طبع استاد نجابتی بوده است. البته ایشان نیازی به تجلیل ندارند و هنر والای ایرانی استاد نجابتی بیانگر شخصیت اصیل و ممتاز ایشان است.»

او ادامه داد: «اعتقادم این است که استاد نجابتی نه تنها مایه فخر و مباهات شهر قم و کشور ایران، بلکه افتخار جهان تشیع و تمام مسلمان هستند و در روزگاری که پر و بال دادن به قهرمان‌های پوشالی عادی شده است، ما با اطمینان می‌توانیم به اساتیدی نظیر استاد نجابتی ببالیم و مباهات کنیم.»

سپس مهدی چمران، رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران گفت: «ایدئولوژی هنر برای هنر ارزشی ندارد، هنر برای یک تفکر و مکتب است که ارزش پیدا می‌کند. بدون اینکه مبنای فکری و فلسفی داشته باشیم نمی‌توانیم از هنر بهره ببریم. پس چه بهتر که به یک مکتب الهی منتهی شود.»

چمران افزود: «بد نیست با توجه به در پیش بودن هفته دفاع مقدس به این موضوع هم اشاره کنیم که یکی از مضامین والا که هنر، زمینه بسیار مستعدی برای پرداخت به آن دارد، مضامین دفاع مقدس است؛ و از قضا یکی از هنرمندانی که همواره از هنر خود در راه پیشبرد این مفاهیم عالی یاری گرفته استاد مسعود نجابتی بوده است. آن هم در دوره‌ای که بی‌تفاوتی و بی‌تکلفی در میان برخی دیده می‌شود.»

هم چنین حجت‌الاسلام والمسلمین وافی، معاون فرهنگی سابق مسجد مقدس جمکران با اشاره به حدیث نبوی بیان داشت: «هنر خط و خوشنویسی با وجود همه شرافت و عزتی که برای تمامی هنرها قائلیم از جایگاه و مرتبه‌ای والاتر برخوردار است که خوشبختانه استاد مسعود نجابتی سال‌های متمادی به این هنر شریف مشغول است.»

وافی جریان هنر متعالی را در تمامی فنون آن به اشکال مختلف برآمده از دین و آئین معرفی کرد و گفت: «مهم در عرصه فعالیت‌های هنری اصالت هنرمند است. اینکه با چه قصد و نیتی به آفرینش هنری مبادرت می‌ورزد و باید در مورد مسعود نجابتی این مسئله را اعلام کنم که او به هنر اصیل ایرانی در خدمت شعائر و موازین بحق اسلامی و دینی قائل و پیابند است.»

معاون فرهنگی سابق مسجد مقدس جمکران ادامه داد: «هنر متعالی برآمده از دین و آیین است و هنر متعالی استاد نجابتی نیز همین طور است. اما با عنایت به مجاورت جناب نجابتی در جوار کریمه اهل بیت در شهر قم باید به نکته‌ای اشاره کنم. قم یک جغرافیا نیست، یک تفکر است و من وظیفه دارم به این نکته اشاره کنم که کاری که استاد نجابتی کرد این بود که هنر را با خود به شهر قم آورد و هنر را به جریان قم و جریان دینداری این شهر مقدسی وارد ساخت و جریان دینداری را با هنر آشتی داد. اتفاقی که به غایت مهم است و تاثیر گزار.»

وافی در پایان اضافه کرد: «اتفاقی که توسط استاد نجابتی در قم افتاد می‌بایست در بسیاری از رشته‌های هنر بیافتد. و ما منتظر این هستیم که هنرمندانی پیدا شوند که بتوانند چنین تاثیرگزار واقع شوند.»

در ادامه مراسم، رجبی دوانی نیز با ذکر توضیحاتی پیرامون فلسفه هنر و تفاوت‌های آبشخورهای فکری مکاتب مختلف هنری، گفت: «هنر منسوب به اسلام از ابتدا مظلوم بوده و تا آخر هم مظلوم خواهد ماند. لذا گمان می‌کنم هنر استاد نجابتی هیچگاه چنان که در شان و منزلت واقعی آن مورد تجلیل اوقع نشده اما یکی از مهم‌ترین وجوه هنر اسلامی این است که دنیای غرب هنر را پرسپکتیو می‌بیند، یعنی همه چیز را از منظر انسان می‌بیند، حال آنکه هنر اسلامی همه چیز را از منظر حق نظاره می‌کند.»

این استاد دانشگاه درباره استاد نجابتی نیز بیان کرد: «آقای نجابتی واقعاً مظهر اسم‌شان هستند، فردی نجیب و بی‌ادعا که کار هنر می‌کند و هر جا خدمتی است سریع خود را به آنجا می‌رساند تا خدمت کند. به همین دلیل، خط ایشان هم زیبایی و تکنیک دارد و هم یک ویژگی دیگری به نام «هنر قدسی.»

آخرین سخنران مراسم نیز استاد مسعود نجابتی بود که در سخنان کوتاهی ضمن تقدیر و تشکر از برگزار کنندگان و حضار در این مراسم گفت: «تا مدتی قبل حس می کردم گمنامی راه حل فرار از شهرت است. ولی از جایی به بعد به این نتیجه رسیدم که همین گمنامی برای من باعث شهرت و دیده شدن بیشتر می شود، و برای شکستن این حصن دعوت دوستان برای این مراسم را پذیرفتم.»

در پایان این مراسم هدایایی به رسم یادبود به نجابتی تقدیم شد.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =