دکتر حسن سبحانی اقتصاددان اصولگرا به روزنامه آرمان گفت:کشور ما تا قبل از برجام از سه زاویه حقوق بشر، مسأله فلسطین و پرونده هسته‌ای تحت فشار بود. با این وجود پس از برجام فشارها از سوی پرونده هسته‌ای از سر کشور برداشته شد. در نتیجه درآمدهایی که ما در گذشته به دلیل تحریم‌های بین‌المللی از دست داده بودیم دوباره برقرار شد.

برجام برای کشور دستاوردهایی داشت. مهم‌ترین این دستاورد‌ها این بود که وضعیت اقتصادی کشور بدتر نشد. در دوران پس از برجام کشورهای مختلف به دلیل اینکه کشور ایران بازار مناسبی از نظر اقتصادی برای آنها به شمار می‌رفت تلاش کردند مراودات اقتصادی خود را با ایران تقویت کنند. اغلب این کشورها در حال ارزیابی وضعیت اقتصادی ایران بودند. این در حالی است که در عمل اتفاق خاصی رخ نداد و یا اگر رخ داد اندک بود.

این کشورها در این زمینه دو هدف مهم را دنبال می‌کردند؛ نخست سرمایه‌گذاری و دوم پرداخت وام به ‌ایران. به نظر من اغلب مسئولان کشورهایی که به ‌ایران سفر کردند به دنبال پرداخت وام به ‌ایران بودند. به عنوان مثال کره جنوبی به شرکت‌های ایرانی اعتبار پرداخت کرده است. این وضعیت بد نیست اما مطلوب هم نیست. سرمایه‌گذاری خارجی در دولت گذشته به‌اندازه‌ای نبوده که بتوان عنوان کرد از تأثیرگذاری زیادی در وضعیت اقتصادی کشور برخوردار است.

 

45302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۵
    0 0
    واقعا؟؟؟ خیلی ممنونشون همه چی گرون شده و همه چی داره قطع میشه حقوقام هرسال درصد افزایشش کمتر از پارساله؟؟