می‌خواستیم با حوزه هنری کنار بیاییم اما...

جواد نوروزبیگی

زمانی که فیلمی از طرف حوزه هنری تحریم می‌شود ما به طور مستقیم دلایلش را متوجه نمی‌شویم، اما با توجه به برخوردهایی که در زمان نمایش و اکران فیلم اتفاق می‌افتد پی می‌بریم دوستان حوزه هنری ظاهرا دوست ندارند این فیلم را حمایت کنند و به آن توجهی داشته باشد. به همین دلیل آن را در سکوت خبری نگه می‌دارند، نه می‌گویند فیلم مورد تائید است و نه می‌گویند مورد تائید نیست. اما دیگر ما بر اساس تجربه متوجه می‌شویم که حوزه موافق این قصه نیست. در مورد فیلم «ماحی» هم همین اتفاق افتاده و وقتی حوزه به ما سالن نداد متوجه شدیم موافق محتوای فیلم ما نیست.

من اعتراضی به این موضوع ندارم فقط خواسته‌ام این بود که به من بگویند تا با تعامل مشکل را برطرف کنیم، به دوستان در حوزه هنری هم همین موضوع را گفتم و انتظار دیگری نداشتم.  

با توجه به اینکه حوزه هنری تعدادی سالن دارد من هم برای اینکه بتوانم حمایت آنها را داشته باشم باید با آنها همکاری کنم. اگر ممیزی‌های فیلم «ماحی» را به من می‌گفتند علیرغم اینکه ممکن بود مطابق سلیقه من و حتی به لحاظ قوانین ارشاد درست هم نباشد ولی به دلیل اینکه می‌خواستم فیلمم در سینماهای بیشتری نمایش داده شود نظرشان را تامین می‌کردم و سعی می‌کردم ممیزی‌هایی که آتها اعلام می‌کردند را اعمال کنم.

طبیعی است که من به عنوان تهیه‌کننده‌ای که می‌خواهم فیلمم به شکلی مطلوب و منصفانه اکران شود حرفی ندارم که بخواهم با آنها همکاری کنم، می‌دانم که آنها هم مناسباتی دارند و من اگر بخواهم با آنها همکاری داشته باشم باید به مناسبات آنها لبیک بگویم و ایرادات را هم برطرف می‌کنم اما مشکل اینجاست که من از هر آنچه مطابق سلیقه آنها نبوده بی اطلاع بودم و هستم.

حوزه هنری ساز و کار مشخص و معینی درباره هیچ فیلمی ندارد و حرف ما این است یک فیلم را به همین راحتی کنار نگذارید و نگویید نمی‌شود به آن سینما داد. اگر مسئله ای وجود دارد بگویید تا فیلمساز و تهیه‌کننده‌اش آن را برطرف کنند. به هر حال ما با جریانی مواجه هستیم که سینماهای زیادی دارد و چاره‌ دیگری نداریم جز اینکه شرایط آنها را بپذیریم و با آنها همکاری کنیم. برای تامین نظر حوزه به نظرم باید به تعامل بیشتری برسیم، اگر قرار بود حوزه تغییر نگرش دهد با نکاتی که وزارت ارشاد گفته بود و با اعتراض‌هایی که سینماگران داشتند این تغییر حتما اتفاق افتاده بود، اما هیچ اتفاقی نیفتاده و ما هم به همان روند اعتراضی‌مان ادامه می‌دهیم که متاسفانه هیچ نتیجه‌ای هم نمی‌گیریم. نه وزرات ارشاد پشت ما می‌ایستد و نه نهاد دیگری، پس ما مجبوریم همکاری کنیم تا سینما داشته باشیم و بتوانیم فیلم‌مان را درست اکران کنیم.

اگر حوزه هنری دلایلش را اعلام می‌کرد نهایتش این بود که بخواهد چند پلان از فیلم را در بیاورد. اما هیچ اعلامی به ما صورت نگرفت و من از اینکه هیچ نکته‌ای به من اعلام نشده و این برخورد با فیلمم صورت گرفته ناراحت هستم.

فیلم «ماحی» در بخش خصوصی تولید شده است و هزینه‌هایش باید در بیاید، اما حالا که اکران شده با مشکل نداشتم سالن سینما رو به روست. اگر من مشکل حوزه با فیلم را زودتر می‌دانستم طبیعتا آنها را برطرف می‌کردم و تلاشم بر این بود نظر همه را تامین کنم که بتوانم سینما و اکران عالی داشته باشم. خیلی تلاش کردم تا پاسخ مشخصی بگیرم برای این کار ولی متاسفانه موفق نشدم هیچ جواب روشن و دقیقی در اینباره دریافت کنم.

حوزه هنری تصمیم‌اش را گرفته و می‌گوید فیلم‌هایی که موردنظرم نیست را در سینماهایم اکران نمی‌کنم ولی امیدوارم یک روز این مسئله بین سینمایی‌ها و حوزه حل شود. از یک جا ما فکر کردیم می توانیم به پشتوانه وزارت ارشاد مصاحبه کنیم، اعتراض کنیم و جلوی حوزه بایستیم، اما این شیوه هم در عمل هیچ نتیجه‌ای نداد و من خودم به شخصه تصمیم گرفتم یک مقدار تغییر نگرش بدهم تا شاید بتوانم سینماهای حوزه را هم داشته باشم.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 643178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =