ایسنا نوشت: از نگاه یک مقام مسئول کارگری کارفرمایانی که دغدغه دستمزد نیروی کار خود را دارند و از افزایش مزد کارگر نگرانند در اداره بنگاه‌های خود ناموفق هستند.

هادی ابوی، بر لزوم تعیین مزد شایسته برای کارگران تاکید کرد و گفت: با توجه به دائمی شدن کمیته دستمزد در شوری عالی کار انتظار داریم نمایندگان کارگری و کارفرمایی شرایط زندگی کارگران و واقعیتهای روز جامعه را ببینند و براساس تحقیقات میدانی و بررسی‌های علمی رقم مزد کارگران را تعیین کنند.

وی گفت: حسن کمیته دستمزد این است که به طور کارشناسی ابعاد مزد را بررسی می‌کند در حالی که در شورای عالی کار بیشتر مباحث مربوط به رای گیری و نظرخواهی نهایی مطرح است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه دستمزد نیروی کار باید به خط فقر و تورم نزدیک باشد، افزود: کارفرمایانی که هنگام تصویب رقم مزد از تعدیل و اخراج نیروی کار سخن می‌گویند اقلیت محدودی هستند که مدیریت درستی بر بنگاههای خود ندارند.

وی ادامه داد: این دسته کارفرمایان کار تولیدی راه اندازی می‌کنند ولی به فکر دستمزد نیروی کار نیستند به همین دلیل بنگاه را دچار مشکلات عدیده می‌کنند ولی در مقابل عده دیگری از کارفرمایان دغدغه مزد کارگر را ندارند، چون حساب و کتابشان دقیق است و آینده نگرند و حقوق کارگر را هم در کنار هزینه‌های آب و برق به طور جداگانه محاسبه می‌کنند.

ابوی تصریح کرد: درست است که دستمزد کارگران چند سالی است بیش از نرخ تورم تعیین می‌شود ولی تورم سه ماهه اول سال به قدری است که همان درصدی که اضافه شده جبران هزینه‌های زندگی خانوارهای کارگری را نمی‌کند.

این مقام مسئول کارگری با اشاره به ماده ۴۱ قانون کار خاطرنشان کرد: در این ماده علاوه بر نرخ تورم به سبد معیشت کارگر هم اشاره شده تا رقم سبد هزینه‌های زندگی کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش یابد.

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 740655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    8 0
    بازهم به پایان سال و شروع سال جدید نزدیک شدیم و سیاهبازیهای شروع شد .
  • بی نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    1 0
    کارفرماها آنقدر زرنگ هستند که چیزی را به نام شرکت نمی کنند و حق کارگر را چنان میخورند که یک پارچ هم رویش نوش جان . بعد هم کارگر از همه جا بی خبر یک وقت چشمش را باز می کند و می بیند ای دل غافل همه چیز از دستش رفت و دستش به جایی بند نیست . این قانونه که میگه اگر کارفرما شرکت باشه و چیزی نداشته باشه شما از مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره چیزی نمیتونی بگیری اگر هم توانستی فقط در حد سرمایه خخخخخخخ ثبت شده در روزنامه شرکت میتوانی بگیری . قانون گذار عزیز بفکر این بدبختها هم باش . خدایی درج کن بزرگ با تیتر بزرگ
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
    3 1
    کدام کارفرماها نگران نیستن؟ معلومه کارفرماهای دولتی و شبه دولتی چون نیاز به سوددهی و کارآیی ندارن از پول نفت ملت حقوق به پرسنل میدن مالیات و... ندارن هر وقت هم دلشون خواست کارگر رو اخراج میکنن یا حقوق نمیدن چون هیچ کارگری قدرت مقابله باهاشون رو نداره... کدام کارفرماها نگران هستن؟ کارفرماهای خصوصی که هیچ حمایت دولتی ندارند قیمت حاملهای انرژی رو از جیب پرداخت میکنن واردات مواد اولیه با ارز آزاد دارند و از طرف دارایی شهرداری تامین اجتماعی وزارت کار محیط زیست بهداشت مورد شبیخون قرار می گیرن