کاهش ۲۰ درصدی دانشجویان دکترای متاهل در کشور به دلیل مسایل مالی

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا پنج سال گذشته حدود ۹۰ درصد دانشجویان مقطع دکترا کشور متاهل بودند و امروز این آمار به کمتر از ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: یکی از دلایل آن به طور قطع مسائل مالی و مسکن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید محمود مدرس هاشمی در آئین کلنگ‌زنی فاز دوم خوابگاه جواد الائمه که ویژه دانشجویان متاهل دانشگاه صنعتی اصفهان در دست ساخت است با اشاره به اینکه ۴۰ سال از عمر دانشگاه صنعتی اصفهان می‌گذرد، اظهار داشت: این دانشگاه در حال حاضر ۱۰ هزار دانشجو و ۵۰۰ نفر عضو هیات علمی دارد و در همه رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی دانشجو می‌پذیرد.

وی با اشاره به تاکید بر اینکه نیمی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند، ابراز داشت: باید توجه داشته باشیم که دانشگاه صنعتی اصفهان طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۵۰ هزار فارغ التحصیل را با رشته‌های کاربردی تحویل جامعه داده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان هزاران مقاله علمی و صدها کتاب علمی در پیشبرد مرزهای دانش به جامعه علمی عرضه کرده است، افزود: همچنین این دانشگاه تاکنون طرح‌های صنعتی را در دو هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی اجرایی کرده است که زمینه ساز حل مشکلات بزرگ صنایع نیز بوده است.

وی نوآوری، خلاقیت، فناوری و تجاری‌سازی فناوری را از برنامه‌های اصلی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد و افزود: نخستین و بزرگترین پارک علمی و تحقیقاتی کشور در کنار این دانشگاه و به دست دانشگاهیان دانشگاه صنعتی اصفهان شکل گرفته است و در حال حاضر بیش از ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و نزدیک به هفت هزار نیروی انسانی تحصیلکرده در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

مدرس هاشمی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان در همه رتبه بندی‌های ملی و بین المللی از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده است، گفت: این دانشگاه در برخی از رتبه بندی‌های بین المللی به عنوان دانشگاه نخست کشور مطرح شده است و در دنیا نیز وضعیت مطلوبی دارد.

بودجه دانشگاه هاروارد به صورت تقریبی هزار برابر بودجه دانشگاه صنعتی اصفهان است

وی در ادامه به مقایسه بودجه دانشگاه‌های دارای رنکینگ بالای جهان با دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخت و اضافه کرد: بودجه یکسال دانشگاه هاروارد که در رتبه نخست دانشگاه های دنیا قرار دارد حدود ۳۴.۵ میلیارد دلار و معادل حدود ۱۳۱ میلیارد تومان بوده که به طور تقریبی هزار برابر بودجه یکسال دانشگاه صنعتی اصفهان است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید کرد: بر اساس اعلام سایت دانشگاه هاروارد، امسال یکی از حامیان این دانشگاه فقط ۴۰۰ میلیون دلار به این دانشگاه کمک کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه دانشگاه کلورادو در رتبه یکصدم دانشگاه های دنیا قرار دارد، بودجه سالانه این دانشگاه را ۱.۱ میلیارد دلار و معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بودجه سالانه این دانشگاه ۳۵ برابر بودجه دانشگاه صنعتی اصفهان است.

رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به اینکه حامیان و خیران دانشگاه کلورادو هر ساله و به صورت قطعی ۳۰۰ میلیارد دلار به این دانشگاه کمک می کنند افزود: این دانشگاه پارسال علاوه بر ۳۰۰ میلیارد دلار ۵۳.۵ میلیون دلار دیگر نیز از بودجه های موردی کسب درآمد داشته که نزدیک به ۳۵ درصد بودجه این دانشگاه بوده است.

وی با بیان اینکه بودجه دانشگاه دویستم و سیصدم دنیا نیز در همین حدود است، گفت: ۲۵ تا ۴۰ درصد بودجه این دانشگاه‌ها را حامیان و خیران تامین می کنند.

مدرس هاشمی افزود: خوشبختانه نیکوکاران کشورمان با دید روشن، باز و مثبتی که به دانشگاه ها داشته اند در سالیان گذشته به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و دانشگاه صنعتی اصفهان نیز از کمک آنها بهره مند شده است و اخیرا هم بنیادی با عنوان بنیاد دانشگاه صنعتی اصفهان شکل گرفته است که در زمین های مختلف فعالیت می کند.

وی در ادامه، اشتغال، مسکن و ازدواج را از مشکلات اساسی جوانان امروز کشورمان برشمرد و گفت: تاخیر و بالا رفتن سن ازدواج جوانان تبعات اجتماعی نامطلوبی را برای کشور به دنبال خواهد داشت و به طور طبیعی حل این مشکلات فقط با تکیه به بودجه های دولتی امکانپذیر نیست.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دانشجویان مقطع دکترای و مقطع کارشناسی ارشد در سن ازدواج قرار دارد و به طور معمول سن این دانشجویان بین ۲۴ تا ۳۰ سال است، افزود: اگر به هر نحو ممکن به این دانشجویان کمک کنیم و مشکل اشتغال، مسکن و ازدواج آنها را حل کنیم کمک بزرگی به قشر جوانان و کشور کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار اعلام شده تا پنج سال گذشته حدود ۹۰ درصد دانشجویان مقطع دکترا کشور متاهل بودند و امروز این آمار به کمتر از ۷۰ درصد کاهش یافته است، گفت: یکی از دلایل آن به طور قطع مسائل مالی و مسکن است.

مدرس هاشمی با بیان اینکه موضوع ازدواج دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه و همه افرادی که به دانشگاه کمک فکری می دهد، وجود داشته است، افزود: از حدود ۱۵ سال گذشته کانونی با عنوان کانون مشاوره و خانواده و ازدواج در دانشگاه صنعتی اصفهان راه اندازی شده است که این کانون با همت تعدادی از بزرگان شهر اداره می شود و در حوزه ازدواج و خانواده مشاوره می دهند.

وی تامین مسکن دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را در ازدواج آنها بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: از حدود ۱۰ سال گذشته مجموعه خوابگاهی امام جواد (ع) به همت خیران ویژه دانشجویان متاهل در دانشگاه صنعتی اصفهان ساخته و به بهره برداری رسید که در ازدواج دانشجویان این دانشگاه بسیار راهگشا بوده است .

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: این مجموعه خوابگاهی شامل ۱۲۵ واحد آپارتمانی و در قالب پنج بلوک است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =