۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

ایرنا نوشت: تازه‌ترین موضوع مربوط به ناآگاهی مقام‌های آمریکایی از دانش سیاسی که مورد اشاره انتقادی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه قرار گرفته، در رسانه‌های این کشور بازتاب یافته است.

اظهارنظرهای متعدد مقام های آمریکایی که نشانه اشتباه و نبود دانسته های کافی در موضوع های مختلف است، از نگاه مقام ها و رسانه های روسی پنهان نمی ماند و به مناسبت های مختلف هدف انتقاد و اشاره های طنز قرار می گیرد.

پوتین: با افرادی که اتریش را با استرالیا اشتباه می گیرند چگونه می توان مذاکره کرد

آخرین مورد از این انتقادها را پوتین 15 شهریور ماه بازگو کرد که با انتقاد جدی از نقض مقررات بین المللی توسط آمریکا از جمله اشغال عراق، کشتار مردم این کشور و بحران آفرینی جنگی در شبه جزیره کره بود و شیوه انجام اقدام های ضدروسی واشنگتن را نیز «گستاخی» خواند.

پوتین در یک مصاحبه مطبوعاتی با اشاره به اقدام آمریکا در تعطیلی سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو مرکز کنسولی در واشنگتن و نیویورک، رفتار ماموران آمریکایی در این مراکز را گستاخانه خواند و در باره احتمال مذاکرات بین مسکو و واشنگتن نیز گفت: با افرادی که استرالیا (Australia- در قاره اقیانوسیه) را با اتریش (Austria- در قاره اروپا) اشتباه می گیرند، چگونه می توان مذاکره کرد. هیچ کاری در این مورد نمی توان کرد. چنین دیده می شود این سطح فرهنگ سیاسی بخش معینی از نخبگان حاکم بر آمریکا است.
رئیس‌جمهور روسیه در مطرح کردن این اظهارات به گاف 2007 «جرج بوش» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و همچنین گاف چند ماه پیش «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری فعلی این کشور هم اشاره داشت.
بوش پسر سال 2007 از «جان هاوارد» رهبر وقت استرالیا به خاطر دیدار با نیروهای اتریش در عراق تشکر کرده بود.

بوش علاوه براین، اجلاس همکاری‌های اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اَپک) را با «سازمان کشورهای صادرکننده نفت» (اُپک) در سخنرانی خود برای رهبران اقتصادی در سیدنی اشتباه گرفته بود.

علاوه براین، دونالد ترامپ نیز چندی پیش، بعد از فاش شدن تماسش با نخست وزیر استرالیا، اتریش را مورد انتقاد شدید قرار داده بود.

اظهارات طنز گونه سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا

از سوی دیگر، اظهارات خانم جنیفر پساکی سخنگوی پیشین وزارت خارجه امریکا به دلیل اشتباهات مکرر و پاسخ ها به پرسش های دشوار در صدر جوک های سیاسی در روسیه قرار گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا در یکی از کنفرانس های مطبوعاتی گفته بود، اگر بلاروس به اوکراین حمله کند، ناوگان ششم آمریکا واحدهای دریایی خود را به سواحل بلاروس اعزام می کند.

این سخنان در حالی بیان شد که بلاروس هیچ مرز دریایی ندارد و به همین دلیل اعزام واحدهای دریایی به این کشور ناممکن است.
جنیفر پساکی سه سال پیش هم در بحبوحه مناقشه مسلحانه در شرق اوکراین که دهها هزار نفر از ساکنان این مناطق به روسیه پناهنده شده بودند، در حمایت آشکار از کی یف گفت که این افراد برای دید و بازدید با مادر بزرگ های خود به روسیه می روند.
وی همچنین این افراد را گردشگرانی خوانده بود که برای استراحت به کوههای راستف رفته بودند، در حالیکه این منطقه کوهستانی نیست.

پساکی همچنین جای دیگری در مورد هتاکی خانم ویکتوریا نولند دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا به اتحادیه اروپا، گفته بود که وی بد و بیراه گفتن و فحش های رکیک را از ملوانان روس در یک کشتی شوروی یاد گرفته است.
اما، رسانه های روسی نوشتند، پساکی در حالی مدعی شده نولند در هشت ماه کار با ملوانان روس در کشتی شوروی، فحاشی را یاد گرفته که در زندگینامه دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا به آن هیچ اشاره ای نشده بود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گاف دیگری گفته بود که در همه پرسی مناطق لوهانسک و دونتسک برای خودمختاری این مناطق تقلب و از شیوه کاروسل (به روسی چرخ و فلک) استفاده شده است.
بر اساس داده های رسانه های روسی، شیوه کاروسل به این گونه است که برگه های رای گیری از قبل پر شده به صندوق ها ریخته می شود.

خبرنگاری به طنز از پساکی پرسید، چگونه از چرخ و فلک برای تقلب در رای گیری استفاده شده و آیا یک چرخ و فلک بزرگ در کنار حوزه همه پرسی توقف کرده است؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با سردرگمی در برابر این پرسش و شتابزدگی نامنتظره گفت، بدیهی است منظور چرخ و فلک به آن شکلی که می دانیم نیست. این متن را نوشته اند تا بخوانم، اما بار دیگر منظور نویسنده متن را برای شما بازگو خواهم کرد.

کالین پاول و بطری سلاح کشتار جمعی: 

کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا پنجم فوریه 2003، سخنرانی معروف خود را در شورای امنیت در دفاع از ادعای وجود برنامه های تسلیحاتی ممنوعه در عراق (دوران صدام) انجام داد و برای اثبات ادعا نیز یک بطری حاوی پودر سپیدرنگ را برای همه به نمایش گذاشت.

وی در این سخنرانی در حالیکه جورج تنت رئیس وقت سیا پشت سر او ایستاده بود، گفت: عراق دارای تجهیزات سیار با هدف تولید سلاح های میکروبی است که قابل رد یابی نیست و توان ماندگاری زیادی دارد.

اما هشتم فوریه 2003 و تنها سه روز پس از سخنرانی پاول در شورای امنیت، بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل در عراق از مکانی که ادعا شده بود، آزمایشگاههای سیار میکروبی کشف شده است، بازدید کردند.

از سوی دیگر، روکو کاسا گرانده عضو هیأت بازرسان سازمان ملل متحد در مصاحبه با برنامه پانورامای بی بی سی گفته بود، بازدید اثبات کرد مکان ادعایی، چیزی جز یک انبار متروکه غلات نبود که قطعا هیچ نوع سلاحی در آنجا تولید نشده است.
هرچند گزارش بازرسان سازمان ملل به اطلاع آمریکایی ها هم رسید، ولی تغییری در تصمیم واشنگتن برای حمله به عراق، اشغال و ویرانی پرتلفات این کشور ایجاد نکرد.

اما این دروغ آشکار وزیر خارجه وقت آمریکا سبب آفرینش ضرب المثلی سیاسی بین مقام ها و رسانه های روسیه شد که وقتی می خواهند در باره ادعای بی اساس واشنگتن اظهار نظر کنند، «بطری پودر سفید پاول» را مثال می زنند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 708667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =