ضرورت تشکیل شرکت های تخصصی حوزه صادرات در زنجان

توسعه صادرات استان استان نیازمند تشکیل شرکت های تخصصی در این بخش است.

به گزارش خبرآنلاین؛ فرامرز نیک سرشت،معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان،گفت: تولید کنندگان با توجه به حجم بالای فعالیت های خود، نمی توانند به بخش صادرات، نگاه تخصصی و جامع داشته باشد که به همین دلیل و برای توسعه صادرات، باید شرکت هایی مختص این امر در استان تشکیل شود.

وی با بیان اینکه انتظار می رود تا پایان سالجاری حداقل دو شرکت در استان برای این مهم تشکیل شود، افزود: از دستگاه‌های متولی درخواست می شود برای تشکیل این شرکت‌ها، اهتمام جدی داشته باشند و البته بعد از تشکیل این شرکت‌ها، حمایت های لازم جهت تقویت و توسعه آنها در دستور کار خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان، بخش خدمات را در صادرات استان و کشور، مغفول و رها شده توصیف کرد و یادآور شد: با توجه به رایزنی استان با کشورهای دیگر، درخواست این کشورها، عمدتاً نیازمندی در بخش خدمات به ویژه خدمات فنی-مهندسی بوده که متاسفانه در استان برای صادرات این بخش، برنامه ریزی جدی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه 12 هزار دانش آموخته بیکار در استان وجود دارد، تاکید کرد: با توجه به اینکه 50 درصد دانش آموختگان دانشگاهی استان، بیکار بوده و ظرفیت نیروی انسانی در این بخش نیز بالاست، باید برای توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی استان، تلاش بیشتری صورت گیرد.

نیک سرشت از مسئولان و بخش خصوصی استان خواست از ظرفیت نمایشگاه بین المللی در زنجان، استفاده لازم را انجام دهند و خاطر نشان کرد: فضای نمایشگاهی موجود در زنجان، یک ظرفیت مهم برای استان بوده و ضروری است تا بخش اصناف و مدیران دولتی، استفاده لازم را از این ظرفیت استانی داشته باشند.

این مقام مسئول همچنین از مدیران دستگاه های متولی حوزه صادرات خواست بر افزایش و توسعه حجم صادراتی استان، تاکیدات مستمر داشته باشند و ادامه داد: افزایش سهم صادرات در اقتصاد یک منطقه و کشور، نشان از فعالیت مناسب و بهینه تمامی اجزای اقتصادی آن کشور است.

وی پرداختن به صادرات را موجب فواید زیاد برای کشورها و همچنین واحدهای تولیدی دانست و تاکید کرد: تفکر صادراتی، موجب افزایش کیفیت استانداردهای تولید واحدهای تولیدی برای حضور در بازارهای هدف می شود و همچنین یک حاشیه امن برای واحدهای تولیدی به دلیل افزایش رقابت با رقباء جهت تثبیت حضور در بازار صادراتی را به وجود می آورد.

نیک سرشت رویکرد صادراتی را موجب آسیب شناسی فعالیت های تولیدی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال استان زنجان در برداشت زیتون از باغات موجود، دارای مشکلاتی است که یکی از مهم ترین این مشکلات، هزینه 60 درصدی نیروی انسانی در بخش های مختلف از مجموع صادرات زیتون استان می باشد که دلیل این امر نیز عدم استفاده از تجهیزات و فناوری روز دنیا است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری زنجان با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته با استفاده از روش های نوین، هزینه تمام شده و ارزش افزوده صادرات زیتون را بالا برده اند، تاکید کرد: اگر رویکرد صادرات محور نسبت به این بخش وجود داشته باشد، می توان تجارب کشورهای موفق را وارد کرده و ارزش افزوده این بخش را در اقتصاد استان ارتقاء داد.

نیک سرشت به افزایش میزان صادرات استان در سالجاری اشاره کرد و یادآور شد: شرایط صادرات و واردات استان نشان از رشد وضعیت تجاری استان دارد و با توجه به اینکه برای افزایش حجم صادرات استان، بخش های مختلفی تاثیرگذار هستند، باید اثرگذاری هر بخش حفظ و تقویت شود.

این مقام مسئول خواستار تصویب دو مصوبه در کارگروه توسعه صادرات استان شد و گفت: در این راستا ضروری است تا ارائه خدمات مناسب برای شرکت های حمل و نقل صادراتی در استان بررسی گردد و کیفیت بخشی به فعالیت آنها در کنار بررسی استقرار فضای آزمایشگاهی در گمرک زنجان برای فعالیت های اداره کل استاندارد در دستور کار باشد تا بررسی های لازم صورت گیرد.

وی همچنین در پاسخ به موضوع مطرح شده در خصوص افزایش هزینه های صادرکنندگان استان به دلیل ایجاد برخی محدودیت ها از طرف کشور ترکیه، گفت: این موضوع پیگیری خواهد شد و برای برطرف شدن مشکلات صادر کنندگان استان که جنبه ملی دارد، اقدامات لازم و مقتضی صورت می گیرد.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =