ایرنا نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: همان گونه که با عملیات سپر فرات در شمال سوریه عمل کردیم، در صورت نیاز در شمال عراق نیز از اقدام نظامی فروگذار نخواهیم کرد.

اردوغان روز دوشنبه در کنفرانس بین المللی آمبودزمان ها در استانبول بیان کرد: تمامی گام های سیاسی، تجاری، امنیتی را در مواجهه با همه پرسی اقلیم کردستان عراق برداشتیم و هر گامی که را که لازم باشد، بر می داریم.

وی با بیان این که فقط رژیم اسرائیل از تشکیل دولت کُردی در شمال عراق حمایت می‌کند، تاکید کرد: همه پرسی جدایی اقلیم کردستان عراق غیرقانونی و بی‌اعتبار است.

وی با بیان همگامی ترکیه و ایران در زمینه همه پرسی اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: ترکیه هم اکنون در مرز فقط به عبور به سمت عراق اجازه می دهد و به زودی ترددها را متوقف خواهیم کرد.

وی با بیان این که 'شیر خط لوله انتقال نفت شمال عراق در دست ماست' گفت: مخالف همه پرسی در شمال عراق هستیم و در شمال سوریه نیز اجازه تشکیل دولت تروریستی را نخواهیم داد.

اردوغان بیان کرد: بحرانها و درگیریها در منطقه و تحولات اخیر در شمال عراق و سوریه همگی تبدیل به بحران جدی در منطقه خواهد شد و اگر با دقت به روند برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان و تحولات داخلی عراق بنگریم، بوی فرصت طلبی بسیار بالایی به مشام می رسد.

وی اضافه کرد: کنترل بخش شمالی عراق توسط یک گروه خاص به جز ظلم‌، کشتار، غم های جدید بلندمدت نوید دیگری ندارد چرا که میزان بی اعتمادی دیگر گروه ها نسبت به مقامات اقلیم کردستان عراق که پیشتر در تقسیم قدرت عملکرد مثبتی نداشته اند، پس از این همه پرسی به اصطلاح 'استقلال' بیشتر خواهد شد.
رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد: کسی انتظار نداشته باشد که نسبت به بحرانی که در 350 کیلومتری مرزهای ما رخ می دهد، بی تفاوت باشیم.

وی اضافه کرد: موضع ترکیه در این زمینه آشکار است و نتیجه همه پرسی در اقلیم کرد شمال عراق که با قانون اساسی عراق مغایر است، برای ما فاقد اعتبار و غیر قانونی است.
وی ادامه داد: در حالی که کشور و مردم عراق بیش از پیش به انسجام و اتحاد نیاز دارند، اقدام برای جدایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی افزود: ما به مطالبات برادران کُرد در شمال عراق برای یک زندگی امن و مرفه احترام قائل هستیم و در این راستا نیز ما همواره در کنار این برادران قرار گرفته ایم و در دوران سختی که کسی در کنارشان قرار نگرفت، ما با ارائه خدمات لازم از آنها حمایت کردیم.

وی همچنین گفت: به حقوق مردم عرب، ترکمن، ایزدی، سوریانی و کلدانی هایی که در شمال عراق ساکن هستند، احترام قائلیم و این منطقه متعلق به یک قوم و گروه خاصی نیست.

به گزارش ایرنا، با وجود مخالفت های جهانی و دولت مرکزی عراق با همه پرسی اقلیم کردستان عراق، مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان عراق بر برگزاری این همه پرسی در 25 سپتامبر 2017 برابر با 3 مهر 1396 اصرار کرد و رای گیری این همه پرسی از صبح امروز آغاز شد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =