گروه فرش دانشگاه اراک با حضور جمعی از فعالات، تجار، اساتید بنام و دانشگاهیان در روز دوشنبه 8 آبان ماه 96 و در سالن اجتماعات دانشکده فنی مهندسی دانشگاه اراک برگزار شد. در این مراسم دکتر محسن کریمی سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با تبریک ایجاد گروه فرش دانشگاه اراک گفت: هنر اصیل فرش بافی استان مرکزی زاده ی هویت، اقالیم مختلف و ذوق هنرمندان استان است که این خود میراثی فاخر از خلاقیت پیش رونده و تربیت شده این مردان و زنان هنرمند است.

به گزارش خبرآنلاین ،محسن کریمی ادامه داد: تاریخ اراک با فرش عجین شده است. هنر فرش بافی در بازار اراک تماما جریان داشته به طوری که ۴۵ قشر مختلف از جامعه شهری درگیر آن بوده اند. نقشه کشی، تولید رنگ، رنگرزی و بافندگی تا پرداخت و قالی شویی و رفو گری همه و همه در بازار تاریخی اراک وجود داشته پس فرش اراک از بافت تاریخی شهر جدا نشدنی است.
او اضافه کرد: با توجه به اهتمام بسیار نیک مسئولان دانشگاه در ایجاد گروه فرش دانشگاه اراک و با توجه به لزوم احیا فرش استان در بازار تاریخی اراک امیدواریم با کمک این عزیزان، اداره فرش سازمان صنعت و معدن استان و مرکز ملی فرش ایران، اداره کل میراث فرهنگی استان هم بتواند در ثبت اصالت فرهنگی فرش جای جای استان اقدام کند.
کریمی در پایان افزود: اداره کل میراث فرهنگی استان آمادگی خود را در حوزه پژوهش و تحقیق و اعلام می کند و از همین لحظه کتابخوانه اداره کل به روی محققین، اساتید و دانشجویان رشته فرش دانشگاه اراک باز است و همکاران میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی استان برای مشاوره آمادگی کامل دارند.

دکتر شاحسینی استاد دانشگاه نیز در خصوص دلایل ایجاد این رشته در اراک گفت: با صنعتی شدن بیش از پیش شهرستان اراک و پذیرش مهاجران بیشتر، فرهنگ اصیل از این شهر رخت بر بسته و راه احیا این فرهنگ تنها ایجاد رشته های هنر و ساختن زیر ساخت های حفظ فرهنگ کهن است.
شاحسینی ادامه داد: این دلیل بزرگ در کنار پویایی و استعداد های بی بدیل شهر اراک لزوم توجه ویژه به این رشته را گوشزد کرده و این اتفاق شروعی است برای ایجاد رشته های گروه هنر و ایجاد زیرساحت احیا فرهنگی.
همچنین ابراهیم حسینجانی بنیان گذار موزه فرش اراک و یکی از تجار با سابقه این عرصه در این مراسم گفت: در هر کشوری یک صنعت و یا یک برند تولیدی بار ارز آوری و صادرات آن کشور را بدوش می کشد. در کشور ایران برند فرش ایرانی توانایی رقابت با برند های پر صادرات جهان مثل بنز آلمان و غیره را داراس اما به شرط کار علمی مستمر و توانمند سازی کارگاه ها. این مهم با تدریس علمی این هنر در دانشگاه اراک تحقق می یابد.
مهندس اصغری معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی هم در این مراسم با تشریح وضعیت صادرات فرش در سالهای گذشته و اکنون به رتبه هشتم استان در تجارت و فن آوری کشور اشاره کرد و سپس گفت: بعد از ایجاد مرکز ملی فرش ایران و تشکیل اداره فرش در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، این اداره در صدد حمایت های مالی و معنوی از صنعتگران فرش استان است.
اصغری ادامه داد: ۸۰ کارگاه متمرکز و غیر متمرکز در استان در حال فعالیت در رشته فرش بافی هستند که هرکدام ۱۰ الی ۱۵ بافنده را ایجاد شغل کرده و اولویت ارائه بسته های حمایتی و تسهیلان با این بافندگان خواهد بود.
استاد ژوله یکی از برجسته ترین محققین حوزه فرش نیز با تشریح شرایط بحرانی صنعتی شدن هنر فرش و الزام بومی سازی این هنر در رشته های دانشگاهی گفت: هر ساله در ایران قالی بافی رو به رونق است اما این هدف اصلی این رشته دانشگاهی نیست بلکه باید این رشته بسته با اقلیم ها بومی شود. در اراک و اطراف آن چندین سنت بافندگی فرش وجود داشته که یک به یک رو به فراموشی اند و سنت ها در حال نابودی است. این عدم خروجی دانشگاه را نشان می دهد و دانشگاه موظف است از این پس سنت را احیا کند .
ژوله تذکر داد: عمل نکردن به این امر توسط نظام آموزشی هنر کشور همواره زیان رسان بوده و دانشگاه اراک توان بر هم زدن این رویه را دارد.از این رو با شناخت استعداد های شاخص ورودی هر ترم و سرمایه گذاری روی آنها می توانیم شاهد یک رنسانس شکل گرفته از دانشگاه اراک در فرش ایران باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =