ایسنا نوشت: وزارت خارجه آمریکا، سفارت این کشور در عراق، نخست وزیر انگلیس و مقامات عراقی به مردم این کشور پیروزی نهایی علیه داعش را تبریک گفتند.

به گزارش شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق روز شنبه از آزادی کامل این کشور از چنگال داعش خبر داد که با واکنش‌های داخلی و خارجی روبه‌رو شد.

داگلاس سیلیمان، سفیر آمریکا در عراق گفت: ما به تمامی عراقی‌ها آزادی کامل عراق از چنگال داعش را تبریک می‌گوییم. نیروهای امنیتی عراقی خودشان را برای این عملیات شرافتمدانه فدا کردند.

وی گفت: بسیاری از عراقی‌ها جانشان را در راه دفاع از وطن و جهان علیه تروریسم فدا کردند.

هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت: اعلام پایان وجود داعش در عراق به منزله این است که مردم این کشور از دست این گروه تروریستی آزاد شده‌اند اما ما با عراق درباره این مساله که آزادی عراق به معنای پایان جنگ علیه تروریسم و پایان داعش نیست، همصدا هستیم.

وی افزود: ما باید برای مقابله با تمامی عقاید افراطی جهت منع بازگشت داعش و ظهور تهدیدات دیگر هوشیار باشیم. طی دوره اشغال عراق از سوی داعش، این گروه تروریستی ماهیت شنیع خود را از طریق به کارگیری کودکان و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی و تبدیل بیمارستان‌ها و مدارس به انبار سلاح و پایگاه نظامی نشان داد. ائتلاف بین‌المللی به حمایت از نیروهای عراقی که با شجاعت تروریست‌ها را شکست دادند، افتخار می‌کند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز به حیدر العبادی مسیر طی شده در جنگ علیه داعش را تبریک گفت و خاطرنشان کرد، داعش در کل عراق و سوریه شکست خورد.

 وی با بیان اینکه این اعلام پیروزی به منزله پایان کار داعش نیست گفت: مرحله جدیدی در عراق شروع شده است که نیازمند همکاری همه‌جانبه است در حالی که باید با تفکرات افراطی مبارزه کرد.

در همین راستا، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق نیز به ارتش، نیروهای مسلح و حشد شعبی پیروزی علیه تروریسم را تبریک گفت.

وی تأکید کرد: خدا را سپاسگزاریم که در این پیروزی به ما کمک کرد. از مراجع و ارتش و نیروهای قهرمان نیز سپاسگزاریم و از العبادی به خاطر اعلام این پیروزی تشکر می‌کنیم.

مقتدص صدر تأکید کرد: خدا را شکر به خاطر صبرو پایداری‌شان. ما امروز بر تروریسم پیروز شدیم و فردا باید بر فساد پیروز شویم. ما هرگز نباید شادی‌مان را با اقدام آمریکا درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت فلسطین از بین ببریم. ما از مردم می‌خواهیم به روش‌های قابل قبول جشن بگیرند. امروز عید ملی است.

فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز به مردم این کشور و تمامی جهان پیروزی نهایی علیه داعش را تبریک گفت و از جامعه جهانی خواست به حمایت از عراق ادامه دهند.

معصوم بر لزوم بازگشت فوری آوارگان و آغاز تحقق آشتی ملی و فراهم آوردن خدمات و حمایت بین‌المللی مستقیم از بازسازی عراق و ادامه مبارزه با افکار افراطی تأکید کرد.

وی به افسران و سربازان ارتش به دلیل لیاقت و روحیه بالا برای تحقق این پیروزی عظیم تبریک گفت و شجاعت و فداکاری تمامی نیروهای عراقی در این جنگ را ستود.

معصوم از نیروهای ائتلاف ضد داعش و کشورهای دوست و سازمان ملل و تمامی نهادهای بشردوستانه به خاطر حمایت از عراق قدردانی کرد و از جامعه جهانی خواست به حمایت از عراق ادامه بدهند.

نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهوری عراق نیز گفت: پیروزی بر داعش با فداکاری‌های حشد شعبی و نیروهای مسلح و پیشمرگ‌ها و عشایر به دست آمده است و این پیروزی انعکاس مثبتی بر تمامی جبهه‌ها به ویژه در سوریه، لبنان، یمن، مصر و بقیه کشورها دارد.

وی در پیام تبریکی به مرجعیت دینی و مردم عراق گفت: ما به قهرمانان عراقی که این حماسه‌ها را آفریدند، تبریک می‌گوییم.

مالکی خواهان حفظ این پیروزی از طریق بازسازی و بازگشت آوارگان و تحقق توافق سیاسی شد.

سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق نیز به مردم و نیروهای امنیتی این کشور شکست داعش را تبریک گفت و فداکاری‌های بزرگ آن‌ها را ستود.

وی گفت: اهمیت مرحله آتی کمتر از جنگ علیه تروریسم نیست. مرحله آتی شامل تلاش برای از بین بردن افکار افراطی و بازسازی کشور و بازگشت آوارگان است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =