ایسنا نوشت: وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر این‌که حفظ توافق هسته‌ای با ایران اولویت مسکو در سال 2018 است، گفت: فعالیت‌های موشکی ایران قابل مذاکره نیست.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک نشست خبری درباره دستاوردهای سیاست خارجی روسیه در سال 2017، با اشاره به بیانیه اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای و ایران گفت: اظهارات ترامپ درباره ایران با هدف نابودی برجام بر خوش‌بینی‌ها نمی‌افزاید. هدف او نابودی این توافق است اما حفظ توافق هسته‌ای اولویت روسیه در سال 2018 خواهد بود.

لاوروف تصریح کرد: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شود، ایران نیز به هیچ یک از تعهدات این توافق پایبند نخواهد ماند. نابودی برجام همچنین تاثیراتی منفی بر گفت‌وگوها با کره شمالی بر سر موضوع هسته‌ای خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که اروپا با وجود موضع واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران، بدون هیچ‌گونه معافیتی ادامه دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در ادامه گفت که مسکو بر حفظ برجام تاکید دارد و برای این کار تلاش می‌کند.

لاوروف همچنین تاکید کرد: فعالیت‌های ایران در زمینه توسعه موشک‌هایش نمی‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد. اظهارات اروپایی‌ها درباره سازش با آمریکا بر سر توافق هسته‌ای با ایران نشان دهنده یک سیر نزولی است که پیامدهایی منفی خواهد داشت.

وی افزود: درخواست واشنگتن برای اصلاح متن برجام غیر قابل پذیرش است و مسکو از آن حمایت نخواهد کرد. روسیه همچنین به تلاش‌های خود برای متقاعد کردن آمریکا به اینکه ایران به‌طور کامل به تعهداتش در توافق هسته‌ای پایبند است، ادامه خواهد داد.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری گفت که مسکو از گفت‌وگو میان واشنگتن و پیونگ یانگ حمایت می‌کند.

 دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا 22 دی‌ماه برای سومین بار تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را در چارچوب برجام تمدید و در بیانیه‌ای درباره برجام اعلام کرد: من تعلیق تحریم‌ ایران را اعلام می‌کنم اما این در راستای تضمین توافق با متحدان اروپایی واشنگتن برای رفع نواقص توافق هسته‌ای ایران و آخرین فرصت است در صورت عدم دستیابی به این توافق‌، آمریکا دیگر تمدید تعلیق تحریم‌های ایران را انجام نمی‌دهد و از توافق هسته‌ای خارج می‌شود. اگر در هر زمانی من به این نتیجه برسم که چنین توافقی قابل دستیابی نیست فورا از برجام خارج می‌شوم و هیچ کس نباید به حرف من شک کند.

ترامپ هم‌چنین به کشورهای اروپایی اعلام کرد: اگر کشورهای دیگر این توافق در طول این فرصت سه ماهه در راستای رسیدن به این توافق عمل نکنند، من توافق آمریکا با ایران را لغو می‌کنم؛ این کشورها هستند که انتخاب می‌کنند با ما همکاری نکنند و در کنار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و مردم ایران بمانند.

هم‌زمان با این موضوع، دولت آمریکا همان طور که پیش از این اعلام کرده بود، تحریم‌هایی را  نیز علیه برخی از افراد، شرکت‌ها و نهادهای ایرانی و  همچنین تعدادی از شرکت‌ها و افراد خارجی که با ایران همکاری می‌کنند به بهانه نقض حقوق بشر و همچنین سانسور اطلاعات اعمال کرد.

اما جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات ترامپ و تحریم‌های اعمال شده علیه 14 فرد و شرکت ایرانی و مرتبط با ایران، اعلام کرد که "برجام یک سند معتبر بین المللی است و به هیچ عنوان قابل مذاکره مجدد نیست و هیچ اقدامی فراتر از تعهدات خود در برجام را انجام نخواهد داد. هیچ تغییری در این توافق را نه اکنون و نه در آینده نخواهد پذیرفت، و اجازه نمی‌دهد هیچ ارتباطی بین برجام و هر موضوع دیگری برقرار گردد. "

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =