مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت : 3 اثر دره تاریخی خرم آباد ، قلعه فلک الافلاک و پل های تاریخی استان در نوبت ثبت موقت جهانی قرار دارد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه تاکنون 5 هزار اثر از لرستان شناسایی شده افزود : 2344 اثر از این تعداد تاکنون به ثبت ملی رسیده اند و 300 اثر دیگر نیز در نوبت ثبت قرار دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قلعه فلک الافلاک خرم آباد پس از زلزله اخیر کرمانشاه آسیب دیده است، اظهار داشت: ساعاتی بعد از زلزله به همراه کارشناسان این اداره کل از این بنای ارزشمند بازدید بعمل آمد که در این خصوص به هم استانی های عزیز اطمینان می دهیم هیچ خطری قلعه فلک الافلاک را تهدید نمی کند و این بنای تاریخی استوار ایستاده و خواهد ماند.

غلامرضا سلیمانی اضافه کرد: هر بنای تاریخی نیاز به مرمت دارد و مرمت قلعه فلک الافلاک خرم آباد هم به صورت مستمر در حال انجام است و تاکنون نیز یک سوم طرح استحکام بخشی این بنای تاریخی صورت گرفته و برای تکمیل مرمت آن نیازمند اعتبارات ملی و استانی بیشتری هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه تعدادی از بناهای تاریخی بدون معارض تملک شده و به بخش خصوصی واگذار کرده ایم خاطر نشان کرد : تاکنون 7 بنا از شهرهای خرم آباد و بروجرد به منظور ارائه خدمات فرهنگی و صنایع دستی با هدف ایجاد اشتغال ، حفظ و مرمت بنا به بخش خصوصی واگذار شده است.

دکتر سلیمانی در ادامه از گردشگری به عنوان یک صنعت سبز، زودبازده و کم هزینه یاد کرد و گفت : هدف گذاری ملی در بحث صنعت گردشگری افزایش 4 تا 5 برابری جذب گردشگر خارجی است که در صورت تحقق سالانه حدود 20 میلیون نفر از جاذبه های دیدنی و گردشگری کشور دیدن خواهند کرد.

وی همچنین افزود: لرستان به عنوان یکی از استان های امن تر در کشور با داشتن قابلیت ها و ظرفیت های فراوان گردشگری سالانه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور می باشد به طوری که در ایام نوروز، روزانه بیش از 400 هزار نفر از اماکن تاریخی-تفریحی و طبیعی استان بازدید کرده اند و این امر باعث شد خرم آباد به عنوان یکی از هفت شهر برتر گردشگری کشور معرفی شود.

غلامرضا سلیمانی در خصوص جذب سرمایه گذار برای راه اندازی طرح های گردشگری در استان بیان کرد : مجموعه بزرگ سافاری پارک، کشت و صنعت صفا و سد حوضیان الیگودرز از جمله طرح هایی است که توسط بخش خصوصی در استان در حال احداث می باشد و در صورت تکمیل و بهره برداری از این طرح ها و دیگر طرح های مهم گردشگری، شاهد تحول بزرگی در بحث گردشگری لرستان خواهیم بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به اینکه در ایام نوروز امسال بیش از 4 میلیون نفر به لرستان سفر کرده اند که این آمار نسبت به سال گذشته 30 درصد رشد داشته است، افزود : 45 هتل، مهمانپذیر و اقامتگاه با 2031 تخت، 10اقامتگاه بوم گردی و 16 مجتمع چند منظوره در لرستان آماده خدمات رسانی به گردشگران می باشد.

وی همچنین اظهار داشت : درحال حاضر 90 طرح اقامتی با 10 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت می باشدکه 18 طرح از این تعداد با پیشرفت بیش از 60 درصد از جمله طرح های اقتصاد مقاومتی به شمار می روند که با بهره برداری از آنها تعداد تخت های اقامتی در استان به 3500 تخت افزایش می یابند.

دکتر سلیمانی همچنین در خصوص راه اندازی بازارچه های دائمی صنایع دستی در استان گفت : بازارچه صنایع دستی در شهر بروجرد برپاشده، در دورود در دست اقدام است و در خرم آباد هم به زودی در مجموعه باغ گلستان راه اندازی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه تغییر ورودی قلعه فلک الافلاک به سمت خیابان ساحلی موجب تردد بیشتر بازدید کنندگان و رونق بازارچه صنایع دستی خواهیم شد، اذعان داشت : در حال حاضر 15 هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی استان حضور دارند و برای رونق این صنعت در استان تسهیلات کم بهره به فعالان این عرصه پرداخت می شود.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =