۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۱
صلح عادلانه، یک گفتمان ضروری

برگزاری نشست تخصصی صلح و عدالت، با تاکید بر بازخوانی دیدگاه های مقام معظم رهبری در مورد صلح و عدالت، اگر بتواند موجب ایجاد یک گفتمان جدید در سطح نخبگی شده ، می تواند یک اقدام ارزنده برای دستیابی به صلح عادلانه باشد.

مجمع جهانی صلح اسلامی قرار است روز سی آذرماه، نشست تخصصی صلح و عدالت از دیدگاه مقام معظم رهبری را برگزار نماید.

در حالی که شعار امسال مجمع عمومی سازمان ملل نیز " با هم برای صلح: احترام، امنیت و کرامت برای همه"  می باشد، کماکان جهان شاهد جنایات داعش، تجاوز عربستان سعودی به یمن و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و فلسطین شغالی می باشد.

امروز جهان بیش از پیش به تحقق صلح عادلانه‌ و به عبارت دیگر صلحی که مبتنی بر عدالت باشد، نیازمند است و در این مسیر آموزه های اسلامی به دلیل محوریت عدالت‌، می تواند راهبردهای اجرائی برای استقرار صلح عادلانه ایجاد کند.

مقام معظم رهبری نیز همواره با عملكرد و سياست هاى سياستمداران و قدرتمندان - عمدتاً امريكايى که صلح منطقه و صلح جهانى را تهديد مى‌ کنند، مخالف بوده و با بیانات خود، حامیان دروغین صلح را معرفی کرده اند. حضرت آیت الله خامنه ای در بیان نظرات خود، صلح تحمیلی و غیر عادلانه را مذموم و بی خاصیت دانسته و عدالت را اساس پایداری صلح دانسته اند.

" امروز دنيا مثل هميشه به آرامش و صلح و امنيّت احتياج دارد. يكى از نيازهاى اساسى بشر، صلح است. البته ما همواره گفته‌ايم كه صلح بايد با عدالت همراه باشد. براى يك ملت، صلحِ تحميلى و غيرعادلانه، از جنگ هم بدتر است. بشر به امنيّت و صلح احتياج دارد. هركس اين را تهديد كند، بشريّت را تهديد كرده است. امروز كسانى كه صلح را تهديد مى‌كنند، بشريّت را تهديد مى‌كنند." ( ۲۳ /مهر/ ۱۳۸۰ بيانات رهبری به مناسبت عيد مبعث)

در واقع رهبر معظم انقلاب با طراحی گفتمان صلح عادلانه، ضمن اعلام مخالفت اسلام با جنگ و آتش افروزی، کشورهای جهان بخصوص در منطقه غرب آسیا را به صلح و آرامش و رفتارهاى عاقلانه دعوت کرده اند.

در برهه کنونی، تروریسم درد مشترک جهان و نقطه مقابل تحقق صلح عادلانه است و وجود تروریست های تکفیری مورد حمایت مثلث آمریکا، اسرائیل و عربستان، صلح و امنیت منطقه ای و جهانی را در معرض آسیب جدی قرار داده اند. در این شرایط تنها عزم راسخ جهانی می‌تواند به مثابه راهبردی ویژه در مبارزه با تروریسم عمل نماید و صلح عادلانه جهانی را ایجاد نماید. به عبارت دیگر عدالت حکم می کند که تمام جهانیان علیه چند کشور حامی تروریسم متحد شده و با انزوای آن ها بصورت همه جانبه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و نظامی با تروریسم مبارزه کنند.

نگاهی به آموزه های ادیان الهی نشان می‌دهد که همه انبیا عظام و در سر سلسله آنها، پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) پیروان خود و همه بشر را دعوت به صلح و عدالت کرده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات خود دنياى اسلام را به طور جدّى نسبت به سرنوشت خود به تفكر فراخوانده و از آنان می خواهند که با کنار گذاشتن اختلافات؛ روى نقاط وحدت تمرکز کرده و برای ایجاد صلح و امنیت، مبتنی بر عدالت و کرامت انسان، تلاش كنند.  

 واقعیت این است که امروز بشریت به اين قبیل معارف و گفتمان ها نیاز دارد . نخبگان مسلمان در حوزه و دانشگاه، در شرایطی که دستگاه های تبلیغاتی غرب از تمام فرصت ها براى متّهم كردن اسلام سوء استفاده می کنند، باید در ارائه‌ى چهره صلح دوستانه اسلام هيچ فرصتى را از دست ندهند.

مجمع جهانی صلح اسلامی طی سال گذشته اقدام به تهیه گزارشی از وضعیت صلح در جهان کرده است که نشان می‌دهد انسان های بی گناه زیادی در معرض نا امنی و خطر جنگ و ترور هستند و شمار بسیاری از غیرنظامیان در کشورهای مختلف جهان به خصوص در سوریه، یمن، عراق، فلسطین، میانمار و حتی قلب اروپا قربانی ترور و خشونت شده اند .

برگزاری نشست تخصصی صلح و عدالت، با تاکید بر بازخوانی دیدگاه های مقام معظم رهبری در مورد صلح و عدالت، اگر بتواند موجب ایجاد یک گفتمان جدید در سطح نخبگی شده و چالش های جدی در مقابل استقرار صلح عادلانه را شناسائی و برای حل آن ها، ارائه طریق نماید، می تواند یک اقدام ارزنده برای دستیابی به صلح عادلانه  باشد. 

 

* این یادداشت نخست در تاریخ 21 آذر 1396 در روزنامه جام جم منتشر شد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736242

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =