۰ نفر
۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۵

سیدعلی عباسی*

صنعت خودرو سازی صنعتی پویا و روزآمد که می تواند به تنهایی در چرخه اقتصادی کشورها صاحب نقشی تاثیر گذار باشد؛ در ایران هم از سابقه طولانی برخوردار است چنان برخی از تولید کنندگان بزرگ جهانی خودرو روزی همراه با شرکت های خودروسازی ایرانی فعالیت خود را آغاز نمودند ولی امروز آنها بازار خودرو جهان را تصاحب کردند ولی شرکت های خودروسازی داخلی از اشباع نیاز خریداران ایرانی بر نیامدند . صنعتی  که به تنهایی می تواند بسیاری از مسایل پیش روی رونق اقتصادی را در کشور به دوش بکشد؛ امروز در بسیاری از اضلاع فعالیت خود دچار تزلزل و مشکل است.

تولید بیش از 900 هزهر دستگاه خودرو در امسال که وضعیت خوبی نسبت به سال های گذشته برخوردار است همه آن چیزی نیست که صنعت خوردو و خریداران خودرو به آن چشم دوخته اند و سطح انتظارات بسیار بیش از اینهاست. اما در همین بین اتفاق خوشایندی که خود می تواند به تنهایی باعث رغبت خریداران ایرانی و آغازی برای ورود قدرتمند در بازار های جهانی دانست در شرکت های خودروسازی رخ داده و قرار است از سال 95 اجرایی شود و آن رعایت 83 مورد استاندارد در زمینه تولید خودرو است که خود رعایت کردن این استانداردها و مطابقت با استانداردهای جهانی باعث می شود خریداران با رغبت بیش از گذشته رو به خودروهای داخلی بیاورند . این نکته آنقدر حایژ اهمیت است که حتی در صورت عدم رعایت آن تولید کننده داخلی مجبور می شود تا 20 مدل از خودروهای تولید داخل را از چرخه تولید متوقف نماید. این اتفاق را از هر منظر که بنگریم دستاورد بزرگی را برای صنعت خودروسازی به همراه  خواهد داشت.

در کنار این نظارت هوشمندانه، دولت هم در لایحه بودجه 97 با افزایش 100 درصدی عوارض واردات خودرو کمک شایان توجهی به تولید کننده داخلی کرده است و بدون شک اینکار دولت بسیار فراتر از اعطای وام های گوناگون به تولید کنندگان بوده و تاثیر آن بر صنعت خودرو سازی بسیار زیاد خواهد بود. همه این تلاش ها توسط دولت هم رونق تولید را نشانه گرفته و هم تولید اشتغال اما باید دید تولید کننده داخلی از چه ابزاری برای جهانی شدن کیفیت محصولاتش و بروز آوری تولید بهره می برد.

قراردادی که شرکت ایران خودرو با پژو فرانسه بابت تولید مشترک خودرو در ایران بسته بود  را میتوان از منظر های مختلف مورد چالش و ارزیابی قرار داد . چراکه ایران بازاری ارزشمند برای این خودروساز اروپایی است زیرا در ایران به ازای هر 1000 نفر 201 خودرو وجود دارد که در آمارهای جهانی به ازای هر 1000 نفر تنها 161 خودرو وجود دارد ؛ که بی شک این حد علاقه ایرانی ها به خودرو این بازار را برای هر تولید کننده ای جذاب می کند. اما مهم است تولید کننده داخلی بتواند از این اقبال طرف خارجی برای به روز آوری و نو آوری بخش های مختلف تولید خود اقدامات لازم را انجام دهد. طبق  آخرین خبرها از پایان امسال اولین تولیدات مشترک آنها در چرخه تولید قرار گرفته . البته تولید مشترک پارس خودرو و شرکت سیتروین نیز از اواخر امسال در سایپا کاشان در چرخه تولید قرار میگیرد و از اردیبهشت وارد بازار می شود. این اقدامات می تواند کمک بزرگی به تولید و اشتغال در کشور بکند و صنعت خودروسازی را به جایگاه اصلی خود برساند.

صنعت خودروسازی که  پیشران چرخه اقتصاد در کشور است می تواند با یک برنامه مدون به غیر از بازار ایران بازار قابل اتکا و ارزشمندی را که در اطراف ایران داریم به دست بگیرد. وزارت صنعت برای این اتفاق برنامه ریزی هایی را انجام داده اما مهم اجرای آن است که بخش عمده ای از آن برمی گردد به خود تولید کننده داخلی؛ که اگر تولید کننده داخلی دست به نوآوری و تقییر در پلت فرم خودروهای داخلی و بروزآوری سیستم ها بزند بدون شک مصرف کننده ایرانی به چیزی جز خودرو ایرانی راضی نخواهد و کشورهای اطراف ما نیز نسبت به علقه های فرهنگی که با ایران دارند خودرو ایرانی را بر هر خودرو دیگری ترجیح خواهند داد.


*کارشناس اقتصادی


35224
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۳۰
    2 0
    چهل سال هست که با تعرفه بالا و حمایت کورکورانه از این صنعت در حسرت فتح بازار های جهانی هستیم. با مدیریت دولتی صد سال دیگر هم صادر کنند نخواهیم بود.