شعرخوانی صادق خلخالی برای ارتش و سپاه/خلبان عراقی زهرمار بخورد/حال و هوای مجلس در آغازین روزهای جنگ

آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی و صادق خلخالی از جمله چهره‌هایی بودند که در نطق خود در همان اولین روزهای شروع جنگ ایران و عراق به این اتفاق واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرآنلاين؛ پس از حمله عراق به ايران در تاريخ 31 شهريور سال 59، تمام امور كشور به نحوي تحت تأثير اين اتفاق قرار گرفت.

اولین جلسه مهرماه سال 59 مجلس اول در آن زمان ماه‌هاي اوليه شروع به كارش را پشت سر گذاشته بود، با نطق‌هاي آتشين در واکنش به اين حمله همراه شد.

هاشمي رفسنجاني به عنوان رییس مجلس و همچنين آيت الله خامنه اي، صادق خلخالي و فخرالدين حجازي از جمله افرادي بودند كه در قالب نطق به مهم‌ترين اتفاق آن روزهای كشور يعني حمله عراق به ايران پرداختند.

در ادامه مي‌توانيد بخش‌هايي از اين نطق‌ها را مطالعه كنيد:

*هشدار هاشمي به احتكار و هراس آفريني عناصر ضدانقلاب

هاشمي رفسنجاني كه در آن سال‌ها رياست مجلس شوراي اسلامي را برعهده داشت، در نطق پيش از دستور خود به موضوع حمله عراق به ايران پرداخت و گفت:«از ديروز بعد از ظهر من رفتم در ستاد رهبري عمليات جنگهاي غرب كشور. آنجا شاهد تلاش صادقانه و فداكاري برادران ارتشي و مسئولان نظامي، برادران پاسدار، كميته و ژاندارمري و شهرباني بودم. من شخصا تحت تأثير زحمات و تلاش‌ها و دلسوزي‌هاي آنها بودم، بسيار از آنها ديشب اصلا نخوابيده بودند و يا لحظه اي استراحت ميكردند و بعد كاراشان را ادامه مي‌دادند و تمام شب را تقريبا با همه نقاط در معرض خطر و درگيري در تماس بودند. كوچكترين خبري كه ميرسيد با علاقه تعقيب ميكردند كه خبر دروغي از ناحيه شايعه پردازان پخش نشود.

خبر را شنيديد، اين واقعيتي بود كه هواپيماهاي عراق براي نجات از جمله هواپيماهاي ايران به فرودگاه هاي اردن منتقل مي شود و سفير آمريكا از اسرائيل با مقامات اردن تماس مي گيرد و از آنها مي خواهد كه اين هواپيماها در آنجا محفوظ بمانند، براي اينكه در قلمرو حمله به ايران قرار نگيرد.

تلويزيون اسرائيل گفت عراق اين هواپيماها را چند روز قبل به اردن منتقل كرده است (توطئه آني نيست، از پيش مهيا شده است) تا پس از بمبباران هاي فرودگاه ايران به وسيله عراق اين هواپيماها هدف حملات ايران قرار نگيرد. به هر حال عراق خيانتي را كه از صدام حسين انتظار ميرفت، شروع كرد.البته قبلا شروع كرده بود الان به اوج رساند.

من شاهد نهايت ملاحظه كاري مسئولان نظام بودم كه اين ها با وسواس كامل مواظبت ميكنند كه مبادا يك انسان مسلمان عراق در زير بمباران هاي ما بدون گناه نابود شود. با نهايت دقت مواظبت مي كنند ولي اين مقدار حمله اي كه از ديروز عصر شروع كرده ايم، ضرورتي است كه بر ما تحميل شده است و آخرين خبر كه چند لحظه پيش من از ستاد عمليات گرفتم در جنوب عراق به ناچار چند موضع نظامي را زير حمله بمباران هواپيماهاي ايراني قرار داده‌اند. تذكراتي كه لازم است از تريبون مجلس داده شود. يكي اين است كه در داخل كشور نيروهاي ضد انقلاب ممكن است بخواهند از وضع موجود سوء استفاده كنند و شايعه پراكني كنند كه كرده اند.ديروز شايعه كرده بودند كه كودتاي داخلي است.عده اي از اين آقايان كه بيكار هستند، ماشين ها را از خانه‌هايشان كشيده اند بيرون و در صفوف بنزين براي اينكه مردم را از كمبود بنزين بترسانند.من از مردم ايران ميخواهم و تذكر ميدهم كه اين گونه اعمال خودش عمل ضد انقلاب است.

برادران شما آنجا جان ميدهد و ما اينجا بخواهيم بنزين توي همه ظرف هاي خانه مان جمع كنيم، براي اينكه شايد خواستيم مسافرت كنيم، اين نهايت بيشعوري و بهترين نمونه ضدانقلابي است.

از خوزستان گزارش مي رسد، مردم مشتاقانه منتظرند كه از آنها خواسته شود كه در جبهه شركت كنند. در جبهه هاي جنگ مردم مشتاقانه دارند به استقبال شهادت ميروند و اينجا در تهران موج فشار داوطلب مسئولين را تحت فشار قرار داده كه ما را مسلح كنيد و بفرستيد به جبهه.»

*گزارش آیت الله سيدعلي خامنه‌اي در مورد حمله عراق

آيت الله خامنه اي در قامت نماينده مردم تهران در مجلس گفت:«بنده آنچه عرض ميكنم گزارش‌هاي از صبح تا نيم ساعت پيش است كه ما در مركز فرماندهي ستاد بوديم. از صبح سه فروند ميگ عراقي سرنگون شده است.يك فروند ساعت شش صبح كه به ناوهاي ايران حمله كرده بودند در نزديكي خارك و يك فروند ديگر ساعت هفت صبح كه به پايگاه‌هاي دزفول و شهراهواز، فرودگاه اهواز و پايگاه همدان حمله كرده بود البته حملاتش خساراتي هم داشته كه قابل توجه نبوده لكن باز براثر پدافند هوايي نيروهاي جمهوري اسلامي يك فروند سرنگون شده و بقيه گريخته اند. فروند سوم هم در ساعت 7 بود كه فرودگاه سنندج حمله كرده بود و سرنگون ميشود و خلبان آن دستگير مي شود، آن ساعتي كه ما خبر را دريافت كرديم، ميگفتند خلبان مشغول صبحانه خوردن است.(يكي از نمايندگان-زهر مار بدهند بخورد)نيروي هوايي ارتش از صبح حدود 15 مركز مهم نظامي عراق را مورد هدف قرار داده است.»

واقعا متأسف بودم كه چرا بايستي اين وسايل جنگنده قيمتي را كه با پول ملت عراق خريداري شده و بايستي در جنگ با اسرائيل به كار برود، صدام خائن در جنگ با جمهوري اسلامي و با قرآن به كار انداخته و اينطور آنها را دارد به هدف ميدهد.»

*شعرخواني خلخالي براي نيروهاي ارتش و سپاه

صادق خلخالي هم نطقش را با شعرخواني براي ارتش و سپاه آغاز كرد و اينگونه خواند:«حافظ مي‌گويد"مايه خوشدلي آنجاست كه دلدار آنجاست، ميكنم جهد كه خود را مگر آنجا فكنم.» من اين نكته را عرض مي كنم كه "مايه خوشدلي آنجاست كه پاسدار آنجاست، مايه خوشدلي آنجاست كه ارتش آنجاست، مايه خوشدلي آنجاست كه ژاندارم آنجاست، مايه خوشدلي آنجاست كه قواي نظامي ما آنجاست."

همچنین فخرالدين حجازي از جمله نمايندگان دور اول مجلس بود كه در نطق خود گفته بود:«سخني با دبيركل سازمان ملل متحد دارم.ايشان فرموده اند كه ايران آتش بس بدهد ما از ايشان سئوال مي كنيم كه در طي اين يكسال و نيم كه عراق ضرباتي به ما مي زده است،‌چرا ايشان سخني نگفته اند و الان كه قدرت پرتوان ما را احساس كرده اند، چرا پيشنهاد آتش بس مي دهند.ديگر اينكه رئيس سازمان ملل متحد، يك يادداشتي هم به دولت آمريكا بدهد، چون اين آمريكا است كه مستقيما زير پوشش دولت عراق با ما دارد مي جنگد و علت حمله عراق به دستور آمريكا به ايران به آن جهت است كه در مجلس شوراي اسلامي مسئله گروگان ها مطرح است و اين مسئله براي آقاي كارتر فوق العاده اهميت دارد، زيرا ميخواهند آنرا حل كنند تا در انتخابات پيروز شوند.»

29217

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 582760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =