۰ نفر
۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶

ستارۀ پرجرم G79.29+0.46 که در میان ابرهای غباری در سمت راست عکس قابل مشاهده است یکی از ۱۰۰ ستارۀ متغیر آبی رنگ(LBVs) است که در کهکشان ما شناخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین،ستارهٔ متغیّر (Variable star) به ستاره‌ای گفته می‌شود که به مرحلهٔ ناپایداری رسیده باشد. علت پایداری یک ستاره خنثی شدن دو اثر متقابل گداخت هسته‌ای درون هستهٔ ستاره(رو به بالا) و گرانش جرم ستاره (روبه پایین یا متمرکز شدن در یک نقطه) است.

این ستاره پوسته های گازی را به بیرون پرتاب می کند و جرمش در طول ۱۰۰ سال به اندازه جرم مشتری کاهش می یابد. این ستاره به رنگ آبی روشن است در گرد و غبار پوشیده شده و در نتیجه در نور مرئی قابل رویت نیست. در این عکس فرابنفش رنگی که ترکیبی از عکس های رصدخانه فضایی اسپیتزر و کاوشگر فضایی فرابنفش میدان گسترده ناسا است، ستارۀ در حال مرگ سبز به نظر می رسد و با پوسته های قرمز احاطه شده است. G79.29+0.46 در منطقه تشکیل ستاره ای ماکیان ایکس در کهکشان ما واقع شده است. اینکه چرا این ستاره تا این حد بی ثبات (فرار) است، چه مدت در فاز متغیر آبی باقی می ماند و چه زمانی بصورت یک ابرنواختر منفجر می شود، هنوز مشخص نیست.

برای دیدن عکس در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید. 

 5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۴
    1 0
    این وضعیت امروزی این ستاره نیست که .میلیونها سال پیش همچین بوده.آیا جز این است؟