۰ نفر
۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۸
اختلافات مذهبی کی مهار خواهد شد؟

به نظرم غالب مسلمانان در امر اختلافات مذهبی تکلیف شان با خودشان روشن نیست. به عبارت دیگر، همان لحظه که بحث وحدت را مطرح می کنند، جدی ترین حرفها و اقدامات را در ایجاد اختلاف از خود بروز می دهند. سیاستمداران که بیش از همه به سیاست می اندیشند و باقی امور را به حال خود می گذارند. داستان اختلافات مذهبی و تبعات شگفت آن چه چشم اندازی دارد؟

هزار سال تاریخ دنیای اسلام تحت الشعاع ماجرای اختلاف میان شیعه و سنی بوده است. به جز دوره های ساده ای که در محدوده طبرستان یا یمن از این قبیل اختلافات گذشت و محلی بود، و صرف نظر از موارد محلی دیگر، روی کار آمدن آل بویه، آغاز منازعات شگفتی شد که برای دویست سال بغداد و برخی از شهرهای دیگر را در آتش منازعات و قتل و غارت ها و آتش زدنها گرفتار کرد. همان زمان، پدید آمدن دولت فاطمی و رقابت سخت و سنگین آن با دولت عباسی، که آن هم برای بیش از دویست سال بود، بخش های مهمی از جهان اسلام را تحت الشعاع منازعات فرقه ای قرار داد. یک بار در شام و بار دیگر در یمن و در نهایت سبب شد تا دولت ایوبی جانشین دولت فاطمی شود و به قتل عام شیعیان پرداخته و به اسم احیای مذهب به سرکوب شیعیان در حلب و شام و جبل عامل و مصر بپردازد. از بین رفتن دولت عباسی که در بیشتر موارد تخم نفاق مذهبی و آتش بیار معرکه منازعات بود، سبب شد تا برای دو سه قرن، آتش اختلافات مذهبی کمتر کمتر شود. شاید به جز موارد محلی، در طول قرن هفتم تا نهم نتوان ماجرای جدی را از اختلافات مذهبی شاهد بود. در آغاز قرن دهم، با تشکیل دولت صفوی در جای دولت ترکمانان و تیموریان که همیشه مستقل بود، دولت عثمانی به طمع تصرف ایران افتاد. این بار هم جنگ مذهبی بهانه شد و دو طرف تا توانستند بر طبل اختلافات زدند. این دوره عالم و عامی همه شریک بودند و کتاب نوشتند و ردیه ساختند و رسم و رسوم درست کردند. این نبردها از دورترین نقطه در شرق اسلامی ازهرات آغاز می شد تا دور ترین نقطه در غرب در حاشیه دریای مدیترانه با قتل عام تمام شیعیان و علویان در دولت سلیم ادامه یافت. دو قرن بر این نبردها گذشت تا قدری آرامش حاکم شد.

رسول جعفریان

دولت قاجاری و دولت عثمانی هر دو ضعیف شدند و دولت های غربی رشته امور را در دست گرفتند. در طول قرن سیزدهم و چهاردهم هجری آتش اختلاف اندک است، البته اگر از آنچه وهابی ها در منطقه جنوب عراق درست کردند صرف نظر کنیم. در تمام این دوره سنیان و شیعیان در شبه قاره و عراق و ایران در کنار یکدیگر زندگی می کردند و تقریبا اختلافات مذهبی تند را فراموش کردند. تسلط مارکسیسم بر بخش وسیعی از ماوراءالنهر قدیم، جنگهای مذهبی را در آن دیار از بین برد. تسلط غرب هم بر هند، زمینه همین مساله را فراهم کرد. و اما اکنون جنگهای مذهبی دوباره آغاز شده است. هیچ انسان فرهیخته ای مایل نیست این جنگها ادامه پیدا کند، اما چنین نیست که عقل مبنای تصمیم گیری در این زمینه باشد. سلسله رخدادها در هم تنیده شده، و هر کدام تولیداتی دارد که فکرش را هم نمی توان کرد. تصمیم گیری های سیاسی اغلب بدون نگاه به عواقب آن و فقط برای کسب قدرت و تسلط بیشتر صورت می گیرد. همه طرفها هم حق را در انحصار خود می دانند و راه جاودانگی خود را غلبه بر دیگران. حتی شهادت در این باب یعنی در درون جنگ مذهبی را می پذیرند و به گمان خود پرداخت هر هزینه ای را به جان خریدارند. همه گروه ها هم انسان های زیادی را در اختیار دارند که می توانند به راحتی در این مسیر پیش ببرند. به تدریج هم که خونریزی می شود، علاوه بر مذهب و ملیت و قومیت، حقدها و کینه ها و خونخواهی ها و انتقام ها نیز مزید بر علت می شود. حالا این اختلافات هزار ساله شده و هر بار مساله تازه ای، انگیزه ی جدید به بالا گرفتن این شعله ها می دهد. پیداست که هر روز که بگذرد، دشوای بیشتر می شود. بعید است یک طرف پیروز کامل میدان باشد و اوضاع را جمع کند. راه حلی که یک طرف ببرد و دیگری ببازد وجود ندارد. سخت ترین دشمنان در امر مذهب، با یکدیگر متحد شده و علیه گروه مقابل یکی خواهند شد. آنها به اسم مذهب بهتر از هر چیز می توانند عوام الناس خود را گردآورند. در این میان چه باید کرد؟ اختلاف فکری و مذهبی که هست، اختلافهای طائفی و قومی و ملیتی هم که هست. دشمن هم که از بیرون جهان اسلام فعال است، کسی هم که پیروز میدان نیست، هر حادثه ای هم که خود زاینده حوادث دیگر و بدتر از قبلی است. حالا چه باید کرد؟ عاقلان جهان اسلام چه می کنند؟ ایجاد زخم های جدید، خونریزی های تازه، فتح مناطق نو، همه و همه دشواری را عمیق تر می کند و راه حل را دشوارتر. باید برای همه ابعاد آن فکری کرد. از آموزش های دینی گرفته، تا نشر کتابهای ویژه و جلوگیری از برخی از آنها، از دامن زدن به برخی از نگره ها، تحریک دیگران، تبلیغ تسامح مذهبی و تحمل دیگران، و خیلی از راه حل های دیگر که اگر دیر بجنبیم هزینه های سنگین تری باید بپردازیم. اگر هر کدام از دو طرف فکر می کنند با پیشرفت میدانی، دنیای خوبی برای مسلمانان خواهند ساخت، اشتباه می کنند. این کارها، جز قوی کردن دشمن در میدان ما نتیجه ای نخواهد داشت. آنها زندگی آرامی خواهند داشت و ما در بحر متلاطم این اختلاف ها درگیر خواهیم بود. در این میان هیچ کس سودی نخواهد برد و همه ما ضرر خواهیم کرد.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 404350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    37 4
    راه حل پیشنهادی شما چیه جناب دکتر؟ وگرنه همه از مشکل خبر دارن اما......
    • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      1 0
      با دقت بیشتری بخون دوست عزیز: "باید برای همه ابعاد آن فکری کرد. از آموزش های دینی گرفته، تا نشر کتابهای ویژه و جلوگیری از برخی از آنها، از دامن زدن به برخی از نگره ها، تحریک دیگران، تبلیغ تسامح مذهبی و تحمل دیگران، و خیلی از راه حل های دیگر که اگر دیر بجنبیم هزینه های سنگین تری باید بپردازیم."
    • بی نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      1 0
      از آموزش های دینی گرفته، تا نشر کتابهای ویژه و جلوگیری از برخی از آنها، از دامن زدن به برخی از نگره ها، تحریک دیگران، تبلیغ تسامح مذهبی و تحمل دیگران، و خیلی از راه حل های دیگر
    • بی نام DE ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      12 2
      تاریخ گواه است که هر وقت حکومت آناتولی قدرت بگیرد شروع به اختلاف افکنی می کند باید ترکیه تضعیف شود
    • بی نام IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
      2 1
      در برابر دشمنی روزافزون ترکیه ما مدام در حال خدمات رسانی های غیر معمول به تجار ترک هستیم
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    15 6
    جالبه فک کردم ایشون حرف یا راه حل جدیدی دارن اینکه بگیم اختلاف داریم و باید حل بشه وگرنه "دشمن" سواستفاده میکنه که شد همون حرفای قبلی و فعلی نه اصلا دشمن کیه؟؟ کجاست؟؟ اصلا 1 به این چیزا که ما میگیم فکر میکنه؟؟ تا زمانی که توهم توطئه داریم اوضاع همینیه که هست
  • بی نام IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    14 1
    اقای دکتر مطالب را نصف و نیمه وجویده می گوید ای کاش مورد پشت پرده خاندان صفویه یا وهابیت و غیره بنویسید که این بدعت ها و اختلافات مذهبی چه منافع انه را تامین می کرد و می کند وخواهد کرد وحتی خود شما....
  • دانشجو A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    18 3
    ضمن عرض سلام خدمت استاد و تشکر از ایشان. برادر بزرگواری که از استاد خواهان راه حل هستید, ایشان در قسمت آخر یادداشت راه حل هایی ارائه فرموده اند: 1 جلوگیری از بروز زخم های جدید بین فرقه ای و کشتارهای متعاقب آن 2جلوگیری از زیاده خواهی های ارضی طرف های درگیر 3 بررسی و تحلیل ابعاد جریان 4آموزش های دینی 5 نشر کتاب های موثر در کاهش اختلافات و جلوگیری از انتشار مطالب دامن زننده به اختلافات و محرک 6 تبلیغ تسامح مذهبی 7 بالا بردن ظرفیت تحمل آرای مخالف 8 توجه به اغراض دشمنان اسلام که بزرگترین بهره بردار از اختلافات مسلمین هستند. یا علی.
    • بی نام A1 ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      1 5
      افرین که دقیق خوندی
    • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
      0 3
      منه بی نام برادر نبودم؛ جهت اطلاع و تنویر افکار عمومی، خواهر بودم...
  • بی نام A1 ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    2 21
    غرب مشکل را میسازد
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۲
    5 0
    وقتی که عناصر اختلاف انگیز نباشد
  • بی نام A1 ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    13 0
    روحانیت امروز که همراه با دولت است مراقب باشد که این مشکل به نام او تمام نشود. برخی از زمینه های اختلاف انگیز از درون حوزه البته جریان های افر اطی آن بر می خیزد. نباید دامن مرجعیت و روحانیت اصیل به این اتهام متهم شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    1 1
    ایشان خودشان در این مقاله نوشته اند که «««تصمیم گیری های سیاسی اغلب بدون نگاه به عواقب آن و فقط برای کسب قدرت و تسلط بیشتر صورت می گیرد»»» بعد هم طرف مقابل یعنی وهابیت که هیچ وقت صحبتی از تقریب نکرده است و دائماً در حال انتشار کتاب بر علیه شیعه است، در این شرایط راه حل ایشان این است «««نشر کتابهای ویژه و جلوگیری از برخی از آنها»»» چرا در شرایطی که طرف مقابل کتابهای خود را منتشر می کند ما باید جلوی چاپ کتابهای خودمان را بگیریم؟ علاوه بر اینکه آقای جعفریان در همین مقاله می گویند تصمیم گیری های سیاسی همانطور که باعث تعطیلی کرسی های آموزش زبان فارسی در دنیا شد باعث انزوا و قتل عام شیعیان هم شده است، و این چه ربطی به کتابهای منتشره دارد که بخواهیم جلویش را بگیریم، مگر تبری از فروع دین نیست؟
  • یوسف IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    9 0
    خسته شدم ازاین بحثا همه دنیا به فکر پیشرفت علمی و صنعتیه ما هنوز داریم سر برحق بودن دومذهب که خدا کتاب پیامبر و قبله شون یکیه بحث میکنیم قومی متحیراندر ره دین...قومی به گمان فتاده در راه یقین...میترسم ازآنکه بانگ آید روزی....که ای بی خبران ره نه آنست و نه این
  • علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    3 1
    خود این آقای جعفریان و استادشان حضرت آقای جعفر مرتضی از دامن زنندگان به اختلافات مذهبی از طریق استناد به روایات ضعیفی که موجد اختلاف است هستند. خوب است اول از خودشان شروع کنند و چیزهای تفرقه برانگیز و دروغی را که در کتابها و مصاحبه های ایام فاطمیه شان در سالها پیش گفته اند تکذیب کنند. و الا این کلی گویی ها فقط برای جلوه کردن خوب است. البته می دانم مطالب مرا منتشر نخواهید کرد.
  • محسن A1 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    2 0
    آقای جعفریان حین نوشتن اینتر بزنید لطفا چشممان ترکید
  • ایرانی A1 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    4 0
    اگر من در منزل یک چینی دنیا می امدم شاید بودایی بودم اگر منزل یک افریقایی بدنیا می امدم پوستم سیاه ودینم چی بود ؟وایا از من وشما پرسیدند انتخاب کن کجا دنیا می ایی ورنگ پوستت چی یا چه اعتقادی ؟..این انتخاب هیچکدام از ما نیست ولی میتوانیم انتخاب کنم انسان خوبی باشم وبنده خوبی وبه ان افتخار کنم چون خودمان انتخاب کردیم واین نه جبر طبیعت است تصور کن همه تفکرشان مثل هم باشد اصلا ممکن است پس جایی برای این تفکرات باقی نمی ماند .
  • بي نام A1 ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    8 1
    اگردين ومذهب امري شخصي تلقي شودبسياري ازاتفاقات رخ نميدهد.
  • بی نام US ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
    8 1
    برای یک بار که شده بزرگان اسلام باید در یک گردهمایی عمومی ، تاریخ اسلام را بازخوانی کنند و اتفاقا موارد اختلاف را جزء به جزء بررسی نمایند تا حق اشکار و باطل نابود شود ، تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
  • عباس IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    8 1
    سلام،جناب جعفریان متاسفانه دراین تنشهاونزاعهایک طرف مقصرنیست شایددراین اختلافهاماهم به اندازه طرف مقابل مقصربوده ایم وبه نوعی با تحریک احساسات مذهبی طرف مقابل اورا واداربه عملکردی متقابل کرده ایم درحالیکه همه ما خارج ازدیدگاههای مذهبی برادران مسلمان هستیم ودر یک جبهه ویک صف قرار داریم.شاید دانشمندان وعلمای تراز اول طرفین بیش ازهمه مقصربوده اندچرا که عوام عموما اهل تحقیق و تفکر نیستند وهمیشه دنباله رو هستند وچه بسا بدلیل دانش کم وعدم اطلاع ازماهیت وچرایی دین خودجرقه های اولیه اختلاف رازده اندوآتش جنگهارابرافروخته اند.علماودانشمندان هردوطرف می توانسته اندبانزدیکی به هم و بحث وگفتگوهای دوستانه دینی ورفع اختلافها ودیدگاههای مذهبی زمینه رابرای نزدیکی ودوستی هرچه بیشتر مذاهب فراهم کنندامری که....
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 3
    همه اینها برای پول و قدرته. یک سری آدم هالو هم دنبال این افراد دنیاپرست راه می افتند. انسانی که خودش رو به خواب زده نمی شه بیدار کرد. راه حلی موجود نیست. شاید انسان سرنوشت اش این باشد که اینقدر خودش را بکشد تا خودش از کشتار خودش خسته شود.
  • بی نام GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    2 1
    راه حل فتواهایی از جنس فتوای مرحوم شلتوت از هر دو طرف می باشد. تا زمانیکه شیعیان و سنیان یکدیگر را به عنوان یک واقعیت خارجی به رسمیت نشناسند و به همدیگر احترام نگذارند این وضع ادامه خواهد داشت. به رسمیت شناختن غیر از درست دانستن است. کاتولیک ها و پروتستانها و ملحدین همدیگر را در غرب به رسمیت می شناسندنه آنکه به حقانیت یکدیگر اعتراف کنند. رسمیت شناختن یعنی داشتن حق کار و ازدواج و تحصیل و تابعیت و آزادی بیان بدون تحریک دیگران و ....
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 1
    این مسئله زمانی رفع میشود که تسامح در امر دین و مذهب پذیرفته شود.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۴
    1 1
    هیچ وقت.