۰ نفر
۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۵

تحولات بازار کار حاکی از آن است که تعداد شاغلان بخش دولتی در یک روند 12 ساله نزولی بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تعداد شاغلان بخش دولتی در یك روند نزولی از آستانه 4 میلیون نفر در سال 1384 به 3.71 میلیون نفر در سال 1395 می‌رسد که سهم آن از کل اشتغال در سال 1395، 16.7 درصد است.

این موضوع بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نشان می‌دهد بخش دولتی از ظرفیت محدودی برای ایجاد تحولات در زمینه اشتغالزایی برخوردار است و با توجه به چشم‌انداز قیمت نفت و وضعیت نامناسب بودجه دولت در سال‌های اخیر، حفظ قدرت خرید همین میزان شاغلان دولتی نیز طی سال‌های آتی دشوار خواهد بود.

بر این اساس، نباید انتظار داشت دولت بتواند تحولاتی در زمینه افزایش اشتغال در بخش دولتی به‌وجود آورد، بلكه برای ایجاد اشتغال باید به‌دنبال سازوكارهایی بود كه بخش خصوصی بتواند تحولی در این زمینه ایجاد كند. این در شرایطی است که چراکه اشتغال بخش تعاونی طی سال‌های گذشته همواره کمتر از 30 هزار نفر در کل کشور بوده است.

نكته قابل توجه آن است كه سهم اشتغال بخش دولتی برای زنان در حدود 10 درصد بیش از مردان است و بیش از یك‌چهارم اشتغال كنونی زنان نیز وابسته به دولت است. با توجه به نیاز سال‌های آتی در زمینه اشتغالزایی زنان و به‌خصوص برای زنان تحصیلكرده، لازم است كسب‌وكارهایی در بخش خصوصی توسعه یابند كه سازگار با اشتغال زنان تحصیلكرده باشد.

 

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 741055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    3 3
    آقا همین سه میلیون هم زیاده تو ژاپن با اون همه جمعیت بخش دولتی فقط 500 هزار کارمند دارد وظیفه دولت ها حمایت از تولید و ایجاد اشتغال هست نه اینکه خودش بیش از اندازه استخدام بکنه تا در پرداخت حقوقشون بماند و از هزینه های عمرانی و توسعه برای پرداخت حقوق کارمندانش استفاده کنه
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
    5 2
    مگر چی کار میکنند. کلا روزی دو ساعت کار مفید ندارند. مثلا چه سختی می کشند؟ همین حقوق هم زیادشون هست . کار ارباب رجوع هم راه نمی اندازند و اخلاق شون درست نیست. یک جور آدم کار کنه که پولش حلال باشه
  • بی نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۸
    2 1
    بیکارنکنند انتقال دهند به کارهای سازندگی مثل توسعه راه اهن جاده دامپروری شیلات الکی به کسی حقوق ندن معلما برا چی سه ماه تعطیلن ببرنشون کارهای عمرانی کتابها رو سبک کنن میتونن تعداد معلما رو 70 درصد کم کنن و ببرن برای کارها ی سازندگی کشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟