یکبار دیگر تب ورود بانوان به ورزشگا‌ه‌ها داغ شد. درحالی‌که وزارت ورزش موافق حضور خانواده‌ها در اردبیل بود، این امکان به خانواده‌ها داده نشد.

فاطمه پاقلعه‌نژاد: در روزهای گذشته ماجرای ورود بانوان به ورزشگاه والیبال اردبیل حسابی داغ شده است. درحالی که برای مسابقات آسیایی این تمهید در نظر گرفته شده بود تا اقلا تعداد محدودی از بانوان بتوانند بازی را از نزدیک ببینند و نهادهای نظارتی والیبال بین‌المللی برای این رشته مشکل جدیدی ایجاد نکنند، نیروهای امنیتی از ورود خانواده هایی که فکر می کردند ورود برای عموم آزاد است، ممانعت کردند و این اتفاق سر و صدای زیادی کرد.

قبل از این ممانعت اما مهدی تاج از نزدیکان به وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال درباره بحث ورود بانوان به ورزشگاه ها گفته بود: «ورزشگاه های ما از نظر تجهیزات، این امکان ورود را ندارند.» حرف هایی که سبب شد تا برایش با محمدرضا داورزنی مرد شماره 2 ورزش کشور و البته رئیس همزمان فدراسیون والیبال همکلام شویم. زمانی که با او حرف می زدیم هنوز ماجرای اردبیل اتفاق نیفتاده بود اما این گفته های او را می توان به ماجرای اردبیل هم تعمیم داد. 

از او درباره حرف های مهدی تاج پرسیدیم که پاسخ داد: «البته با بخشی از صحبت‌های آقای تاج و حساسیت‌های موجود موافقم. ببینید ما همین الان در خیلی از ورزشگاه های‌مان از نظر لجستیکی مشکلاتی داریم. اگر همین امروز قرار به ورود بانوان به ورزشگاه ها باشد هم باز باید خیلی از استادیوم های‌مان تغییراتی پیدا کنند اما این کار را می شود در بازه زمانی کوتاهی در خیلی از ورزشگاه ها حل کرد.»

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: «ببینید حساسیت درباره ورود بانوان به استادیوم ها کلا برای 10 یا 15 رشته ورزشی است. ما همین حالا پنجاه رشته ورزشی داریم که در سی‌و‌پنج‌تای آنها خانواده‌ها بدون هیچ مشکلی به ورزشگاه‌ها می‌آیند.»

او. مثال جالبی از حضور بی دردسر خانواده ها در استادیوم های ورزشی می زند: «مثلا در شهرهایی مثل قوچان و اسفراین و دیگر شهرهای استان خراسان، کشتی چوخه را داریم که یک ورزش سنتی است و هر بار که برگزار می‌شود با استقبال نزدیک به بیست‌هزار نفر روبرو است. در تمام این مسابقات خانواده‌ها بدون هیچ مشکلی حضور داشتند اما خوب یک‌سری رشته‌ها هم وجود دارند که حساسیت در آنها بالاست.»

این رشته ها هم می شوند همین فوتبال و والیبال که طرفداران زیادی دارند و مانور خبری هم روی آنها می شود؛ «مثلا برای بازی‌های لیگ‌برتر به نظر هنوز فضا آماده نیست و ما باید سعی کنیم با کنترل هیجانات کاذب، امکان حضور بانوان را فراهم سازیم. ما رایزنی‌های لازم را انجام دادیم و قدم‌های بلندی برداشتیم. اینطور نیست که موضوع خیلی حاد باشد. بخصوص درباره بازی های ملی ما امید داریم در یک پروسه زمانی بتوانیم گام های مهمی برای ورود بی مشکل شرعی بانوان برداریم.»

او سپس این امکان را خیلی دقیق شرح می دهد: «در یک استادیومی مثل آزادی، دو طبقه داریم که هر کدام ورودی‌های جدا دارند و با کمی تغییرات می‌توانیم بستر را فراهم کنیم. ما همین حالا برای بازی های لیگ‌جهانی والیبال شرایط حضور بانوان را تا حدودی فراهم کردیم و در تلاش هستیم تعداد آنها را افزایش دهیم. به خصوص در بازی‌های ملی می‌دانید که دیگر جو بازی‌های لیگ را نداریم و فضا خیلی بیشتر مثبت است. این پروسه طولانی است. اما اگر همه ما دست به دست هم دهیم، می‌توانیم فضا را خیلی خوب آماده کنیم. به هر حال حساسیت‌های شرعی به حق هستند و ما هم نباید احساسی تصمیم بگیریم. با یک حرکت همگانی و یک فرهنگ‌سازی درست می‌توانیم این موضوع را حل کنیم.»

او در پایان هم تاکید می کند: «سال قبل تعداد محدودی از بانوان توانستند لیگ جهانی را بدون دردسر از استادیوم آزادی ببینند. امسال هم بر اساس قوانین لیگ جهانی باید بانوان در ورزشگاه حاضر باشند. امیدواریم با تجربه موفق سال قبل، انشالله امسال تعداد  بانوانی که به سالن می آیند را افزایش دهیم.»

41258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 660909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    48 12
    ۳۸ سال صبر کردید خوب۳۸ سال دیگر هم صبر کنید