محیط‌زیست از مسائلی است که در طول مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، کاندیداها از آن بحث زیادی می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ 4 سال پیش، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ایران با قولی درباره احیاء دریاچه ارومیه محبوب شد و الان؛ رئیس جمهور حسن روحانی با افتخار قولش را به یاد می‌آورد و می‌گوید علت این موفقیت زیست‌محیطی انجام تصمیم‌های معقول است. البته بارندگی‌های شدید و سیل‌های پشت سر هم در رسیدن حسن روحانی به این دستاورد بی‌ثمر نبوده اند.

اما این همه‌ داستان نیست؛ ایران خود را برای انتخابات دو روز بعد آماده می‌کند و نتیجه آن در کنار مسائلی مثل مشکلات اقتصادی، وزارت امور خارجه و .... سرنوشت ایران را  دنحوه روبرو شدن با بحران‌های زیست‌محیطی نشان می‌‍ دهد.

‌مدیریت محیط زیست مشکلات زیادی برای ایران بوجود آورده است؛ هوای آلوده و طوفان‌ها و گرد و خاک شدید، منجر به نارضایتی مردم خوزستان شده است، اگرچه منبع اصلی این گرد و خاک کشورهایی مثل عراق‌ هستند که مشکلات سیاسی در آنها منجر به ایجاد محدودیت‌هایی در حل مسئله می‌شود.

کمبود آب، کاهش آب‌های زیرزمینی و تالاب‌ها، کم شدن وسعت جنگل‌ها و بیابان زایی، از دیگر چالش‌های زیست محیطی است که ایران با آن روبرو شده است. البته این مسائل در ایران به یک نگرانی عمومی تبدیل شده است. الان در میان نامزدهای انتخاباتی هم آگاهی زیادی در رابطه با بحران آب وجود دارد. آنها عوامل اصلی این مسئله را سوء مدیریت در گذشته، استفاده زیاد از منابع آب و مراقبت نکردن از بدنه اصلی آب می‌دانند و شعارهای محیط زیستی زیادی می‌دهند در حالی که این اتفاق‌ها در ایران ده سال پیش به ندرت رخ می‌داد.

اما به نظر می‌رسد اصلاح طلبان در کمپین‌های انتخاباتی خود از مسائل زیست‌محیطی بیشتر حرف می‌زنند. حال کنش‌گران سیاسی این سوال را می‌پرسند؛ آیا بالاخره محیط‌زیست جای درست خودش را در مبارزات انتخاباتی پیدا کرده است؟

مصطفی هاشمی‌طبا وزیر پیشین صنعت ایران و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ‌که می‌گوید به روحانی رای می‌دهد نسبت به دیگر کاندیدا بیشتر خود را با شرایط محیط‌زیستی کوک کرده است. او آب و مسائل زیست محیطی را یکی بزرگترین چالش‌های ایران می‌داند و بر استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش بهره‌وری کشاورزی تاکید دارد.

روحانی حرف‌هایی می‌زند که نسبت به زمانی که رئیس‌جمهور شده بود بهتر است؛ او همچنین برنامه خود را منتشر کرده و محیط‎‌زیست را در کنار مسائلی مانند اقتصاد، امنیت و مسائل دفاعی قرار داده است.

با این وجود هنوز نشانه‌های متضادی درباره عمق فهم از مسائل زیست‌محیطی وجود دارد، برای مثال روحانی و معاونش جهانگیری از مسئله خودکفایی گندم ایران گفتند و هیچ اشاره‌ای از پیامد‌های این اتفاق برای منابع آبی ایران نگفته‌اند.

دیگر کاندیداهای انتخابات ایران ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم هستند که آنها هم دیدگاه مثبتی به بحران های محیط‌زیستی و بهبود شرایط کشاورزی دارند. این اقدامات برای کشاورزانی سود دارد که رای آنها در انتخابات با اهمیت است. البته آنها می‌دانند که افزایش درآمد، حل بیکاری و دادان یارانه‌ها نسبت به تمرکز روی مسائل زیست‌محیطی تاثیر بیشتری روی جمعیت محروم دارد.

بدون در نظر گرفتن اینکه چه کسی پیروز انتخابات می‌شود فشار زیاد برای استفاده از منابع و عدم حاکمیت موثر مراقبت از محیط‌ زیست را به یک جنگ سخت تبدیل می‌کند. دریاچه ارومیه راه طولانی برای احیا دارد اما پیشرفتی دراین باره انجام شده است. همچنین اقدامات دیگری مانند حل مسئله گرد و خاک با احیاء تالاب هورالعظیم هم انجام شده است.

در حالی که ایرانی‌ها هزینه زیادی را پرداخت کرده‌اند تا متوجه شوند سوء مدیریت در محیط زیست به اقتصاد و زندگی‌شان آسیب می‌زند، هنوز مسائل ‌زیست‌محیطی نقش زیادی در برنامه انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری ندارند، پیام آنها وقتی که با مشکلات روزمره رای دهنده‌گان روبرو می‌شود، ضعیف‌تر می‌شود. به علاوه آنها نمی‌توانند این ریسک را کنند که رای آنهایی که هنوز تصمیم نگرفتند به چه کسی رای بدهند را از دست بدهند.

منبع: گاردین/  16 مه 2017

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 666298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =