۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸

چهار رییس جمهور پیشین ایالات متحده در نخستین سفر خارجی خود روانه کانادا و یا مکزیک شده بودند. اما دونالد ترامپ، در اقدامی دور از انتظار، عربستان سعودی را برای اولین دیدار بین المللی خویش برگزیده است.

به گزارش خبرآنلاين به نقل از كانال تلگرامي از نفت چه خبر، دونالد ترامپ رييس جمهور جديد آمريكا در سفر به عربستان سعودي علاوه بر شیوخ ریاض، با رهبران کشورهای حاشیه خلیج فارس و دولت های عرب منطقه نیز دیدار خواهد کرد. گفته می شود در این سفر دو روزه، چند قرارداد بزرگ تجاری به امضا خواهد رسید. این سفر، راه را برای ده ها میلیارد دلار سرمایه گذاری شرکت های عربستانی در خاک ایالات متحده، هموار خواهد کرد. همچنین شرکت های آمریکایی می توانند در بازار عربستان، جایگاه خود را تقویت کنند. در افق سال ۲۰۳۰ میلادی، وابستگی اقتصاد عربستان سعودی به نفت پایان خواهد یافت. و این هبری خوب برای شرکت های آمریکایی است. در این سفر، چند قرارداد نظامی نیز منعقد می شود. عربستان مهمترین شریک تجاری آمریکا در خاورمیانه بوده و در سال ۲۰۱۶ میلادی، حجم گردش مالی تجارت دو کشور ۳۵ میلیارد دلار بوده است. هم اینک، این کشور دومین صادرکننده نفت خام به ایالات متحده پس از کانادا محسوب می شود. 

در سال جاری، عربستان ۵۱ میلیارد دلار و یا ۲۱ درصد بودجه خود را به بخش نظامی اختصاص داده است. نیمی از صادرات محصولات نظامی واشنگتن، روانه خاورمیانه می شود.  در این سفر، مدیران ارشد ۴۵ شرکت آمریکایی نظیر لاکهید مارتین، ریتون، بویینگ، اکسون موبیل، دوچمیکال، جنرال الکتریک، سی تی گروپ، مورگان استنلی و چند شرکت ارایه دهنده خدمات نفتی و گروه های سرمایه گذاری حضور خواهند داشت.

اما سازوکار خصوصی سازی شرکت آرامکو به عنوان بزرگترین واگذاری سهام یک شرکت در تاریخ دنیا، از مسایل مورد توجه در این سفر خواهد بود. مدیران بورس نیویورک مذاکرات گسترده ای برای انجام این واگذاری 2 تریلیون دلاری با مدیران آرامکو در سال ۲۰۱۸ میلادی داشته اند، هرچند بورس لندن نیز تمایل زیادی برای اجرای این طرح دارد. اما آیا ترامپ که روابط گرمی با رهبران اتحادیه اروپا ندارد، حاضر است این لقمه چرب را به رقبای خود تقدیم کند؟

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 668134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =