اینگونه به نظر می‌آید که صورت گرد و در کنار آن نامی که با گردی صورت همخوانی داشته‌باشد، به برگزیده شدن دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا کمک فراوانی کرده‌است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گيزمگ، نتايج مطالعه‌اي جديد كه در دانشگاه اوتاگوي نيوزيلند انجام شده به صورت مستقيم بر اين موضوع متمركز نيست،‌اما نشان مي‌دهد زماني كه فرم صورت و نام فردي با يكديگر مطابقت دارد، خوشايند مردم قرار مي‌گيرد به ويژه اگر اين فرد سياستمدار باشد.

تاثير بوبا/كيكي آزمايشي مشهور است كه در آن به افراد دو شكل نشان داده مي‌شود: حبابي آميبي شكل با لبه‌هاي منحني و ستاره‌اي با لبه‌هاي تيز. سپس از آنها خواسته مي‌شود تا دو واژه بي معني بوبا يا كيكي را براي هريك از اين شكل‌ها انتخاب كنند. در مطالعه‌اي كه در سال 2001 انجام شد،‌ نتايج نشان داد 95 درصد از افراد نام بوبا را براي شكل حباب مانند و نام كيكي را براي شكل ستاره‌مانند انتخاب كرده‌اند.

به بياني ديگر براي شكلي كه حالتي گردتر و مدور داشت نامي را انتخاب كردند كه براي بيان آن بايد لبها و دهان را به حالت گرد درآورد و براي شكل لبه‌دار و تيز نامي انتخاب شد كه از حروف بي‌صداي قوي برخوردار بود.

در آزمايشي كه به تازگي انجام شده،‌ اين تاثير در ارتباط ميان صورت‌ها و نام‌ها مورد بررسي قرار گرفته‌است. در يكي از آزمايش‌ها به داوطلبان عكس‌هايي از صورت چند مرد نشان داده شد كه از عمد گردتر از حد نرمال يا زاويه‌دارتر از حد عادي بودند و داوطلبان به درستي نه عكس با صورت‌هاي گرد را به نام‌هايي مانند لو يا جورج نسبت دادند درحالي كه براي صورت‌هاي زاويه‌دار هشت نام مانند پيت يا كرك انتخاب شدند.

سپس اين آزمايش روي عكس‌هاي دستكاري نشده و واقعي تكرار شد و داوطلبان به صورت ميانگين 14 از 16 صورت و نام گرد و 15 از 16 صورت و نام زاويه‌دار را به درستي با يكديگر انطباق دادند.

در نهايت محققان اين نظريه را روي 158 كانديد سناي آمريكا به كار بردند و به هريك امتيازي را براساس ميزان گرد بودن يا زاويه‌دار بودن صورت‌ها و نام‌هايشان و ميزان انطباق نام با صورت اختصاص دادند. نتايج نشان داد كانديداهايي كه امتياز بالاتري دارند، يعني انطباق نام و صورت در آنها بيشتر است،‌نسبت به ديگر كانيداها 10 درصد راي بيشتري به دست آورده‌اند.

محققان همچنين دريافتند اگر فردي تناسب بالاتري از فرم چهره و نام داشته‌باشد نسبت به ديگران احساس اعتماد‌به‌نفس بيشتري خواهد‌داشت.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =