رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: پیش نویس سند توسعه صادرات این استان با هدف جذب بازارهای جهانی تدوین شد.

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا حاجی پور افزود: این سند با برش استانی تهیه شده و در این میان برنامه های راهبردی و عملیاتی توسعه صادرات غیر نفتی و برنامه های ملی اقتصاد مقاومتی و بر اساس برنامه ششم استان ، تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات نیز رسیده است.
وی ادامه داد: بررسی عملکرد گذشته و تبیین شرایط موجود، چشم انداز و ماموریت های سازمان و مقایسه استان با استان های منطقه 6 از لحاظ شاخص های مهم بخش تجارت خارجی، عملکرد صادرات غیر نفتی و تعیین اهداف کمی در طول برنامه ششم از مهمترین محورهای این سند محسوب می شود.
حاجی پور مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه توسعه صادرات تنها راه بالندگی اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود، تنظیم سند راهبردی تجارت خارجی در قالب برنامه های ششم توسعه در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی قرار گرفت.
وی اضافه کرد:شرایط صادرات کالاهای ایرانی به خصوص استان مرکزی در دولت یازدهم و پس از توافق برجام تغییر چشمگیری داشته است به طوری که تعداد صادرکنندگان استان از 176 شرکت در گذشته به 266 شرکت در سال 95 رسید.
حاجی پور اظهار کرد: توسعه زیرساخت های تجارت خارجی، حمایت از تولید صادرات محور، شناسایی، حفظ و گسترش بازارهای هدف با اولویت کشورهای همسایه، ارتقای فرهنگ صادراتی، تقویت دیپلماسی تجاری استان، گسترش پژوهش و تحقیق و آموزش در حوزه تجارت، افزایش سهم صادرات، خدمات و محصولات با فناوری بالا، هدایت واردات کالاهای سرمایه ای و تامین مواد اولیه صادراتی، تقویت سرمایه گذاری خارج در استان از مهمترین اهداف این سند است.
وی یادآوری کرد: در سال گذشته 876 میلیون دلار کالا از استان مرکزی به 74 کشور صادر شد که کشورهای افغانستان، ترکیه، عراق، ترکمنستان و پاکستان بیشترین واردکنندکان کالاهای استان مرکزی بودند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 681002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =