رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دهلران از تعیین عرصه و حریم سه تپه تاریخی در این شهرستان توسط سه هیئت باستان شناسی اعزامی از مرکز خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،" فرج فاضلی" اظهار کرد: سه هیئت باستان شناسی در شهر دهلران برای انجام سه پروژه «موسیان» ، «عقرب» و «نعیری» از 18 مردادماه تا 18 شهریور در این شهرستان مستقر هستند.

فاضلی ادامه داد: دشت دهلران در باستان شناسی پیش از تاریخ ایران دارای اهمیت ویژه ای بوده و در سالهای پیشین در شش تپه موسیان ، علی کش ، فرخ آباد ، چغا سفید ، بیات و سبز از طرف باستان شناسان بنام دنیا کاوش صورت گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دهلران اضافه کرد : تپه عقرب در شهرستان دهلران واقع شده است با توجه به گونه های متنوع سفال بدست آمده در این تپه مربوط یه دوران پیش از تاریخ می باشد.این تپه به شماره13496 مورخ 6/7/84 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او همچنین در معرفی تپه نعیری افزود : یکی از تپه های پیش ازتاریخ دهلران است که به شماره 9525 مورخ 14/5/82 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.در سطح این تپه ابزارها و تراشه های سنگی چخماق وسفال های منقوش بدست آمده است.

فاضلی ادامه داد : تپه موسیانیکی از بزرگترین ومهمترین تپه های باستانی دشت دهلران است که در سال 1903 توسط هیأت فرانسوی و در سال 1963 توسط هیأت آمریکایی کاوش شد و بر اساس یافته‌های به دست آمده در سطح تپه قدمت تپه مذکور دوران پیش از تاریخ است و در سال 1379 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =